آغاز مرحله کشوری مسابقات همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی دانش‌آموزان + صوت
کد خبر: 4111464
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
باقری خبر داد؛

آغاز مرحله کشوری مسابقات همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی دانش‌آموزان + صوت

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از برگزاری مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه‌سرایی ویژه مراکز دارالقرآن‌ه در دو بخش مقدماتی و فینال خبر داد.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورشمیکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: همزمان با سالروز شهادت سردار دل‌ها، شهید سلیمانی، مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه‌سرایی ویژه مراکز دارالقرآن‌ه در دو بخش مقدماتی و فینال برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید: 


وی با اشاره به اینکه بخش مقدماتی این مسابقات از امروز، 12 دی‌ به صورت غیرحضوری و به صورت ارسال فایل‌ها از سوی گروه‌های راه‌یافته به این مرحله انجام می‌شود، اضافه کرد: مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی ویژه مراکز دارالقرآن‌های تحت نظارت آموزشی و پرورش در سه سطح برگزار می‌شود. یکی در سطح مناطق (ویژه مناطقی که چند دارالقرآن آموزش و پرورش در آنجا فعالیت می‌کند) و دیگری مرحله استانی (با راهیابی گروه‌های برتر مناطق در سطح استان‌ها) است.

باقری ادامه داد: در نهایت از مرحله استانی یک گروه در بخش دانش‌آموزی دختر و یک گروه در بخش دانش‌آموزی پسر، در مجموع 64 گروه تواشیح به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند. مرحله استانی این مسابقات در برخی از استان‌ها طی تابستان و پاییز برگزار شد و از امروز، 12 دی‌ مرحله مقدماتی مسابقات کشوری برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه مرحله کشوری مسابقات در دو مرحله به صورت غیرحضوری (ارسال فایل) و حضوری برگزار می‌شود، گفت: در مرحله مقدماتی مسابقات کشوری گروه‌های راه‌یافته، اقدام به ضبط تصویری (بدون استفاده از افکت‌ها و تدوین‌ها) آثارشان می‌کنند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به ارسال فایل‌ها به دبیرخانه این دوره از مسابقات، اظهار کرد: دبیرخانه این دوره از مسابقات در اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان مستقر است. پس از دریافت آثار و پالایش اولیه آثار (با تأمل بر محتوا و عدم بکارگیری افکت و تدوین) براساس ضوابط اجرایی، آثار به قضاوت داوران گذاشته می‌شود.

کد

وی با تأکید بر اینکه هر گروه دو اجرا یکی در زمینه همخوانی قرآن و دیگری مدیحه‌سرایی دارد، گفت: در نهایت 15 گره دختر و 15 گروه پسر به مرحله فینال مسابقات کشوری راه پیدا می‌کنند. مرحله فینال این مسابقات به صورت حضوری و به میزبانی اداره آموزش و پرورش دزفول در دهه فجر برگزار می‌شود.

باقری درباره تغییرات این دوره از مسابقات همخوانی و مدیحه‌سرایی، اضافه کرد: تغییر چندانی نداشته است به جزء اینکه در ارائه الگو‌ها غالباً مناسبتی و در حوزه‌های مختلف قرآنی، ادعیه و مدح معصومین(ع) است تا گروه‌های یکی از این الگوها را انتخاب و اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم در برگزاری مسابقات، صرف برگزاری آن نیست بلکه هدف اصلی اینست که دارالقرآن‌ها به منظور ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان این گروه‌ها را تشکیل دهند و این گروه‌های تواشیح در امکان مختلف استان و شهرستان به اجرای برنام بپردازند تا در مخاطبین مختلف به ویژه دانش‌آموزان ایجاد انگیزه برای جذب در فعالیت‌های قرآنی شود.

باقری در پایان درباره چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور گفت: امسال ثبت‌نام از طریق سامانه «نورینو» انجام می‌شود و بخشی از رشته‌ها نیز به صورت آزمون سراسری کشوری برگزار شد و برخی توسط مدیران و مربیان مدارس برگزار می‌شود.

وی با اشاره به آمار ثبت‌نامی‌های این دوره از مسابقات، اضافه کرد: طی آخرین آمار، 4 میلیون و 970 هزار دانش‌آموز در مسابقات دانش‌آموزی ثبت‌نام کرده‌اند و در هفته قرآن، عترت و نماز مسابقاتی که آزمون‌ آنها به صورت کتبی برگزار می‌شد چون صحیفه سجادیه، تفسیر، احکام و گفتمان مهدوی (با منابع و محتوای واحد) به صورت سراسری و آنلاین در سامانه نورینو برگزار شد. مدارس برای برپایی سایر رشته‌هایی که کتبی نیست زمان دارند و سپس نمرات در سامانه نورینو ثبت شود تا رتبه‌های برتر هر مدرسه به مرحله منطقه‌ای معرفی شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور در مرحله شهرستانی، ناحیه‌ای و منطقه‌ای همزمان با ایام دهه فجر آغاز و مرحله استانی آن همزمان با هفته معلم و مرحله کشوری نیز در ایام تابستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha