بازگشایی مسجد 350 ساله ترکیه با حضور اردوغان
کد خبر: 4112861
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷

بازگشایی مسجد 350 ساله ترکیه با حضور اردوغان

مسجد 350 ساله ینی جامع در استانبول ترکیه پس از بازسازی در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور این کشور بازگشایی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، ینی جامع (مسجد جدید) پس از سال‌ها بازسازی روز جمعه، 16 دی به روی عموم باز شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از بازسازی مسجد در مراسم افتتاحیه  در منطقه امین اونوی استانبول شرکت کرد.

اردوغان خاطرنشان کرد: الحمدلله «ینی جامع» را افتتاح کردیم که مدت‌ها در حال بازسازی و مرمت بود. این اتحاد و همبستگی بزرگترین نقطه قوت ما خواهد بود.

این مسجد که در سال 1597 توسط صفیه سلطان، همسر سلطان مراد سوم عثمانی بنا نهاده شد و پس از 60 سال در سال 1665 با تلاش‌ها و کمک‌های مالی خدیجه تورهان سلطان، مادر محمد چهارم تکمیل شد.

اداره کل بنیادهای ترکیه این مرمت را در سال 2016 آغاز کرد. در طول کار مرمت، حدود شش سال تلاش شد تا مسجد به شکل اولیه خود بازگردد.

تقریباً 175 تن سرب در راهروها و گنبدها استفاده شد. نمای بیرونی با روش سندبلاست تمیز شد و بدنه و دیوارهای رواق با تزریق آهک هیدرولیک تقویت شدند.

علاوه بر این، فضاهای داخلی و خارجی که در دفعات قبلی به درستی مرمت نشده بودند، نوسازی شدند. برخی از سطوح با مواد شیمیایی تمیز شدند لکه‌های روی سنگ‌های مرمر رفع، فرسودگی لبه و نرده‌ها، زنگ‌زدگی گیره‌ها و تنه‌ها و اتصالات کششی مسجد نیز ترمیم شد.

بر اساس تصمیم کمیته علمی، کاشی‌های حدود 1500 متر مربع برداشته و مقاوم‌سازی شد. برخی از آنها با تزریق مواد لازم در محل تقویت شدند. آنهایی که ترک داشتند یا قسمت‌هایی از دست رفته بودند مرمت شدند. بر اساس طرح مرمت مصوب، گنبدهای رواق نیز با قلمکاری تزیین شد.

انتهای پیام
captcha