کمبود مراکز مشاوره ازدواج نسبت به جمعیت کشور
کد خبر: 4113272
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۰
متقی‌فر تصریح کرد:

کمبود مراکز مشاوره ازدواج نسبت به جمعیت کشور

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر تعداد مراکز مشاوره ازدواج متناسب با جمعیت نیست و به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک مرکز مشاوره وجود دارد که این رقم در مقایسه با تعداد جمعیت بسیار اندک است.

تعداد مراکز مشاوره ازدواج با جمعیت همخوانی نداردحجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایکنا درباره راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج در روستاها گفت: اگر بتوانیم در تمامی شهرستان‌ها مراکز مشاوره ازدواج راه‌اندازی کنیم، این مراکز می‌توانند به روستاها نیز خدمات ارائه کنند. از این رو هنوز برنامه‌ای برای راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج در روستاها نداریم. اگر بنا باشد راه‌اندازی شود دفاتری در بخش‌ها و نه در روستا‌ها ایجاد خواهد شد، زیرا ظرفیت این امر در روستا‌ها وجود ندارد.

وی افزود: متأسفانه تعداد نیروی انسانی که بتواند این دفاتر را راه‌اندازی کند، همچنین افرادی که دارای صلاحیت باشند و بتوانند نسبت به مسئله خدمات را ارائه کنند، کم است. مثلاً در یک سال، ۶۰۰ هزار ازدواج رخ می‌دهد؛ بنابراین اگر مشاوره پیش از ازدواج رایج شود، مطمئناً نیروی انسانی بیش از این نیاز خواهیم داشت. به همین دلیل باید دانشگاه‌ها در زمینه تربیت نیرو‌های کارآمد و دارای صلاحیت در زمینه مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده، کمک کنند تا مراکز مشاوره، خدمات مناسبی را به شهروندان ارائه کنند.

متقی‌فر در پاسخ به اینکه در کدام استان‌ها با کمبود مراکز مشاوره ازدواج مواجه هستیم، بیان کرد: اطلس مراکز مشاوره ازدواج از تمامی استان‌ها استخراج و نیازمندی‌ها، نسبت به جمعیت سنجیده شده است و بر همین اساس، در استان‌هایی مثل سمنان، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با کمبود مراکز مشاوره ازدواج مواجه هستیم و امیدواریم بتوانیم تعداد آنها را افزایش دهیم.

وی درباره تعداد استاندارد این مراکز در کشور گفت: در حال حاضر تعداد مراکز مشاوره ازدواج متناسب با جمعیت نیست و به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک مرکز مشاوره وجود دارد. این رقم در مقایسه با تعداد جمعیت بسیار اندک است و باید به ازای هر هزار نفر یک مرکز مشاوره وجود داشته باشد که متأسفانه به دلیل کمبود امکانات و ظرفیت‌ها این اتفاق نیفتاده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: تلاش می‌کنیم از طریق راه‌اندازی سامانه مشاوره پیش از ازدواج، بخش عمده‌ای را پوشش دهیم تا در شهر‌ها و روستا‌هایی که دسترسی به مراکز مشاوره ندارند، از طریق فضای مجازی بتوانیم نیازهای آنها را تأمین کنیم. 

انتهای پیام
captcha