دغدغه شهید سلیمانی پیرامون فعالیت مساجد
کد خبر: 4113344
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
حاج‌علی‌اکبری در برنامه «ملک سلیمان» مطرح کرد؛

دغدغه شهید سلیمانی پیرامون فعالیت مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمین ‌حاج‌علی‌اکبری گفت: حاج قاسم در یک سخنرانی مسجد تراز اسلام، مسجد ضرار و مخالف اسلام و مسجد بی‌تفاوت را معرفی کرد که در این میان مسجد بی‌تفاوت با توجه به بحث تهاجم فرهنگی کم نیست.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌جواد حاج‌علی‌اکبری در ابتدای برنامه «ملک سلیمان» که ویژه سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی بود گفت: هرسال ویژه‌برنامه‌ای را به مناسبت روز جهانی مسجد داریم و در آن سال به نظرم رسید که باید کار متفاوتی انجام دهیم و شهادت شهید حججی نیز روی تصمیم ما تأثیر زیادی داشت و در نتیجه حاج قاسم را به این مراسم دعوت کردیم. تلقی عمومی من این بود که ایشان درباره آخرین اتفاقاتی که داعش رقم زده یا وضعیت صهیونیسم در منطقه صحبت می‌کند. خلاف تصور ما حاج قاسم آن‌ روز درباره مسجد و راهبردهای اساسی در این زمینه صحبت کرد که هنوز مانند یک سند رو‌به‌روی ماست.

وی با بیان اینکه حاج قاسم کمی سخت قبول می‌کرد در مراسمی از این دست شرکت کند و دلیل دعوتش را جویا می‌شد، افزود: بعد از چندبار دعوت در نهایت من به اینکه شرایط جامعه تحت تأثیر شهید حججی است و علاقه‌مندیم که نسبت به شهدای مدافع حرم عرض ارادتی شود، اشاره کردم و همین‌جا حاج قاسم سکوت و قبول کرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور در پاسخ به این پرسش که چرا سردار سلیمانی در سخنرانی خود به بیان تفاوت‌های سه مسجد با یکدیگر پرداخت، اظهار کرد: شاید مسأله فتنه مذهبی داعش-به رغم اینکه نفس‌های آخرش را می‌کشید- موجب این سخنرانی شد. ایشان در آن سخنرانی نوعی پرده‌خوانی هم انجام داد و گفت در این صحنه آنکه به شهادت می‌رساند و آنکه شهید می‌شود؛ محصول مسجد هستند اما دو مشی جداگانه از یکدیگر دارند.

وی افزود: حاج قاسم در آن سخنرانی مسجد تراز اسلام، مسجد ضرار و مخالف اسلام و مسجد بی‌تفاوت را معرفی کرد که در این میان مسجد بی‌تفاوت با توجه به بحث تهاجم فرهنگی کم نیست. او احساس می‌کرد که جای مساجد بانشاط و فعال تا حد زیادی در این جنگ و معادله خطرناک خالی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ‌حاج‌علی‌اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا بر اساس نظر حاج قاسم مسجدی داریم که زیر لوای اسلام پرورش یافته، اما نگاه تکفیری دارد، عنوان کرد: اگرچه این نوع مساجد کم و فعالیت آنها در لایه‌های پنهان و در لفافه است، اما متأسفانه داریم و در واقع نوعی سواستفاده از مذهب علیه حقیقت مذهب است. این مساجد هم‌جهت و در اختیار دستگاه‌های کفر و استکبار عمل می‌کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور با تأیید اینکه این مدل فتنه مذهبی را که به صراحت می‌خواستند در میان جامعه شکاف ایجاد کنند، در حوادث اخیر 1401 دیده است، گفت: در حوادث اخیر، ردپای چنین مسجدی و این شکل فتنه مذهبی را دیدم که کاملاً به این سمت رفتند که در بعضی مناطق کشور با وجود زمینه‌ها و سوابق قبلی، گسل‌های مذهبی را فعال کنند، خوشبختانه کامیاب نشدند، اما خیلی به آن نزدیک شدند. ما نمونه‌هایی در منطقه کردستان و به ویژه در منطقه سیستان و بلوچستان داشتیم که ردپای همین تفکر خطرناک را از نزدیک می‌شد، دید.

وی درباره سفری که به سیستان و بلوچستان داشته است، توضیح داد: این سفر اضلاع گوناگونی داشت، اما یک تدبیر حکیمانه از سوی مقام معظم رهبری بود که توانست به موقع مانع شکل‌گیری فتنه خطرناک در منطقه شود و شاید ابعاد گوناگون این مسأله در آینده بیشتر معلوم شود. به‌هرحال، این دست مهر و محبت مقام معظم رهبری بر بالای سر آن منطقه همراه با نگاه عدالت محور و به طور عمیق تقریبی و وحدت‌آفرین کاملا حس می‌شد. این باعث شد دست فرصت‌طلبان و فتنه‌انگیزان به یکباره خالی شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور عنوان کرد: یکی از ارکان اصلی اقتدار داخلی نظام که مبتنی بر قدرت نرم است، اتحاد مذهبی است و حاج قاسم این موضوع را با تمام وجود خود احساس کرده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در ادامه با اشاره به تعریف حاج قاسم از مسجد تراز و خنثی در سخنرانی پانزدهمین اجلاس سراسری روز جهانی مسجد، گفت: مسجد مدنظر قرآن کریم، مسجدی است که در درجه اول انسان مؤمنِ مجاهد را تربیت می‌کند و در درجه دوم جامعه را متناسب با خواست الهی پردازش می‌کند و در درجه سوم این ظرفیت را دارد که در یک نگرش کلان، جامعه را به سمت تمدن اسلامی پیش ببرد.

ویژه برنامه «ملک سلیمان» محصول مرکز بسیج صدا و سیما و سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که ساعت 20 هر شب، با اجرای سید محمدعلی صدری‌نیا از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام
captcha