رویکردهای تربیتی از مکتب شهید سلیمانی استخراج شود
کد خبر: 4113602
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا:

رویکردهای تربیتی از مکتب شهید سلیمانی استخراج شود

فرامرز محمدی پویا با بیان اینکه از مکتب شهید سلیمانی می‌توان نگاه و رویکرد تربیتی استخراج کرد و به نسل آینده انتقال داد، گفت: ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی نه تنها در کشور ما بلکه در هر سرزمین و کشور آزاده‌ای که ذهنشان تشنه یادگیری این ویژگی‌ها باشد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

فرامرز محمدی پویا عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینافرامرز محمدی پویا، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان ضمن تشریح ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی منطبق بر آموزه‌های قرآن و با رویکرد تربیتی اظهار کرد: نکته بسیار مهم مکتب شهید سلیمانی این است که برگرفته از آموزه‌های قرآن کریم است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های سردار سلیمانی انجام کار برای رضای خدا بود؛ ما هیچ‌گاه ندیدیم این سردار بزرگ به دنبال دوربین باشد، بلکه در حال فرار از دوربین بود و معمولا دوربین‌ها دنبال او بودند؛ در مواردی هم که لازم بود در مقابل دوربین قرار بگیرند ذره‌ای خودنمایی در وجود این سردار نبود؛ لذا اخلاص و کار برای خدا یکی از اصول اخلاقی این سردار دلها بود.

محمدی پویا با تأکید بر اینکه یک شخص باید به مرحله بالایی از اخلاص رسیده باشد که جلوی دوربین قرار نگیرد، تصریح کرد: حاج قاسم هیچ وقت نخواست دستاوردهایی که در حوزه کاری خود به‌دست آورده را به نام خود بزند و این دستاورد قائم به شخص باشد که این رویکرد ناشی از قدم برداشتن در مکتب ائمه(ع) است.

این استاد دانشگاه یکی دیگر از ویژگی‌های مکتب سردار سلیمانی را ولایت‌مداری دانست و گفت: این خصیصه در ذات، رفتار و سکنات سردار وجود داشت و کاملا مشهود بود، در عین حالی که در میدان نبرد پرقدرت و سلحشورانه می‌جنگید و از حریم اسلام و مسلمین دفاع می‌کرد، اما در درگاه خداوند سر به زیر بود و سر تعظیم فرود می‌آورد. بنابراین، ویژگی عبودیت برگرفته از قرآن در او ساری و جاری بود.

وی ادامه داد: از طرفی خلق و خوی خوب سردار سلیمانی بود که در هر جایی حضور پیدا می‌کرد قابی شیرین از حضور او نقش می‌بست؛ به‌طور مثال یک قاب معروف، تصویری از او در یک مراسم نماز جماعت است، زمانی که کودکی گل هدیه می‌دهد و با رفتار لطیف و مهربانانه حاج قاسم مواجه می‌شود. با نگاهی به اصول علوم تربیتی می‌بینیم که سرداری با آن شجاعت و اقتدار در ارتباط با افراد و به‌ویژه کودکان با رویکرد تربیتی رفتار می‌کرد.

محمدی پویا به نگاه احترام‌آمیز و قدردان سردار سلیمانی نسبت به افراد اشاره کرد و گفت: سردار دلها در مقابل خانواده خود به‌ویژه والدینش، در ارتباط با خانواده و والدین شهدا نگاهی سرشار از احترام و قدردان داشت. همان‌طور که در آموزه‌های قرآنی بحث تدبر، تعقل و تدبیرگری بسیار مطرح است، این ویژگی‌ها در وجود حاج قاسم نمادین بود.

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اصل ماندگاری مکتب سلیمانی اظهار کرد: کار برای خدا، اخلاص و در مسیر ولایت فقیه قدم برداشتن اصلی‌ترین راز ماندگاری این مکتب است؛ سرداری که نگاه فراجناحی دارد و در این مسیر دل همه با او همراه است، به‌طوری که در تشییع او همه افراد با هر تفکر و حزبی حضور دارند. البته این به معنای این نیست که فعالیت احزاب درست نیست بلکه اگر در راستای اهداف درست خود فعالیت کنند کمک به ارتقای کشور است. اما حاج قاسم از یک سطح بالاتری نسبت به این احزاب می‌نگریست و خط و راه درست را در این زمینه راه ولایت می‌دانست.

محمدی پویا با بیان اینکه سردار سلیمانی نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان مکتب امام خمینی(ره) است و وقتی صحبت از مکتب شهید سلیمانی می‌شود در اصل در راه و مکتب امام خمینی(ره) قدم بر می‌داریم، گفت: کلیدواژه‌هایی که در بیانات مقام معظم رهبری در مورد این سردار شهید از جمله چهره مقاومت، تدبیر و شجاعت، اخلاص، مجاهدت، ایمان، روحیه مقاومت، زیر بار ظلم نرفتن، روحیه استکبارستیزی، ارادت به اهل بیت(ع) و تلاش و هدف او برای رسیدن به شهادت مطرح شد، باعث شد رهبر معظم انقلاب از ایشان به‌عنوان یک مکتب نام ببرند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از مکتب شهید سلیمانی می‌توان نگاه و رویکرد تربیتی استخراج کرد و به نسل آینده انتقال داد و آنها را با این رویکرد پرورش داد، یادآور شد: ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی نه تنها در کشور ما بلکه در هر سرزمین و کشور آزاده‌ای که ذهنشان تشنه یادگیری این ویژگی‌ها باشد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، همان‌طور که چندی پیش مصوب شد دو واحد درسی مکتب شهید سلیمانی در دانشگاه‌ها تدریس شود و این نشان از رویکرد تربیتی در وجود شهید سلیمانی دارد.

انتهای پیام
captcha