نشست «تبیین سبک زندگی مادران شهدا در فرزندپروری» برگزار شد
کد خبر: 4113742
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶

نشست «تبیین سبک زندگی مادران شهدا در فرزندپروری» برگزار شد

نشست تخصصی «تبیین سبک زندگی مادران معظم شهدا در فرزندپروری» در راستای برگزاری طرح منطقه‌ای ماندگاران صبور از سوی مرکز امور قرآنی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان امروز، 20 دی‌ماه در رشت برگزار شد.

ماندگاران صبور

به گزارش ایکنا از گیلان، نشست تخصصی «تبیین سبک زندگی مادران معظم شهدا در فرزندپروری» در راستای برگزاری طرح منطقه‌ای ماندگاران صبور (تکریم مادران و همسران شهدای جهاد دانشگاهی استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، قزوین و اردبیل) از سوی مرکز امور قرآنی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان امروز، 20 دی‌ماه با حضور سیدعلی جبار گلباغی ماسوله، استادیارحقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در رشت برگزار شد.

سیدعلی جبار گلباغی ماسوله، استادیار حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در خصوص سیره فرزندپروری مادران معظم شهدا، اظهار کرد: سخن گفتن در مورد مادران شهدا امر آسانی نیست و تفسیر سیره و سبک فرزندپروری آنان نیازمند شناخت بیشتر و دقیق‌تر بوده به عبارتی مطالعه سیره فرزندپروری آنان مستلزم شناخت قبل و بعد از شهادت فرزندشان است.

وی افزود: وقتی زندگینامه شهدا را مطالعه می‌کنیم در می‌یابیم شهدا ویژگی‌های خاصی داشتند که تحت تأثیر علل متعددی است، برخی از این علل می‌تواند برگرفته از محیط و شور و نشاط جوانی و بخشی نیز محصول ایمان و اعتقاد مذهبی باشد و بخشی نیز به دلیل حس دفاع از وطن که در وجود شهدا بوده، ولی همه این موارد زمانی مؤثر بوده که فرد در محیط خانواده تربیت شده باشد. می‌دانیم که در خانواده ایرانی بانوان کانون خانواده هستند و نقش‌های متعددی را دارند که یکی از آن‌ها، نقش مادر بودن است، بنابراین این نکته اهمیت شناخت سیره فرزندپروری مادران شهدا را نمایان می‌کند.

استادیار حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان بیان کرد: همه مادران شهدا از لحاظ تحصیلات در یک سطح نبودند، اکثر شهدا هم از قشر متوسط به پایین هستند اما از خانواده‌های مرفه هم بودند، لذا اطلاعات این مادران در فرزندپروری، از مطالعه و تحصیلات بالا یا برگرفته از روان شناسی فرزندپروری نبوده بلکه حتی بسیاری از آنها شاخصه‌هایی را که امروزه این دسته از علوم در فرزند پروری به میان می‌آورند، هم در رفتار و سیره فرزندپروری مادران شهدا شاهد هستیم.

گلباغی با برشمردن ویژگی‌های بارز و مهم بانوان ایرانی، گفت: از دوران قاجار تاکنون می‌بینیم آن دسته از بانوان ایرانی که به سیره و سبک ایرانی اسلامی پایبند هستند، دارای یک نظام و سیستم ارتباط درونی بوده و نمونه بارز آن‌ها را می‌توان در انجمن‌ها که بانوان به صورت هفتگی برگزار می‌کردند یا روضه‌های خانگی که برگزار می‌شد، مشاهده کرد.

این مدرس دانشگاه افزود: با برگزاری چنین مجالسی توسط بانوان، هم تبادل اطلاعات عمومی صورت می‌گرفت و هم نظام اعتقادی شامل سیره معصومین(ع) درباره فرزندپروری به زبان عامیانه و ساده توسط روحانیون و مبلغین خانم مطرح می‌شد و به این‌صورت مادران شهدایی که در این مجالس حضور داشتند، به طور غیرمستقیم تحت تأثیر آموزه‌های دینی قرار می‌گرفتند و به سیره و شیوه فرزندپروری که اهل بیت(ع) تأکید کرده بودند، التزام عملی پیدا می‌کردند.

وی با بیان اینکه مادران شهدا مصداق بارز سیره زن ایرانی اسلامی هستند، تصریح کرد: از ویژگی های بارز این مادران شرقی بودن و شرقی ماندن آن‌هاست. التزام به غرب، تمایل به غرب، غرب‌گرایی در این عزیزان محسوس نیست. شاید از محصولات موجود در بازار استفاده کرده باشند ولی آنچه را که در اندیشه، روح و روان آن‌ها بوده کاملا شرقی، ایرانی و اسلامی است.

استادیار حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان گفت: تا زمانی که شخصی خود تربیت نشده باشد، نمی‌تواند شخص دیگری را تربیت کند؛ مادران ایرانی از زمان قاجار تاکنون برای فرزندپروری، قبل از تولد به مواظبت و تربیت می‌پرداختند، به عبارتی قبل از تولد فرزند در رفتار، تغذیه و سبک زندگی خود مراقبت ویژه داشته و برای لقمه و مال حلال اهمیت زیادی قائل هستند. رعایت عفت و تقوا، بیان اذکار، قرائت قرآن، دائم الوضو بودن از جمله مواردی بوده که مادران ایرانی قبل از تولد فرزند مورد توجه قرار می‌دهند و بسیار به آن‌ها پایبند هستند.

گلباغی افزود: پس از تولد هم چند شاخصه در مادران شهدا مورد توجه است که می‌توان به تکریم شخصیت فرزند اشاره کرد، فرزندان خود را با احترام مورد خطاب قرار می‌دادند. همراه کردن کودک در مجالس مذهبی نمونه دیگری است که مادران همراه کودکان در بسیاری از مجالس مثل روضه‌ها در مساجد یا روضه‌های خانگی حضور پیدا می‌کردند تا هم با مفاهیم دینی انس پیدا کرده و هم حضور اجتماعی و مسئولیت‌پذیری را تجربه کنند.

وی گفت: مورد دیگر تعلیمات و فرایض دینی است، از زمانی که کودک قدرت ادراک مفاهیم را در می‌یافت، آیات قرآنی ونماز را به او می‌آموختند. نکته دیگر توجه به اعتقادات کودک و صفات اخلاقی و اتکا به اعمال صالح است که جزو سیره فرزندپروری زنان و مادران ایرانی بوده و در مادران شهدا به وضوح مشاهده می‌شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مادران شهدا با ایمان و باور قلبی، اخلاق و تقوایی که در زندگی خود داشتند، در قالب عمل برای فرزندان خود به منصه ظهور گذاشتند. این شد که توانستند فرزندانی را پرورش دهند که در عرصه‌های مهم رفتارهای عالمانه، شجاعانه و مسئولیت‌پذیر از خود نشان دهند؛ لذا شجاعت و شهامت، استقامت، ایثار و از جان گذشتگی از ویژگی‌های بارزی است که در شهدا دیده ‌می‌شود و محصول معرفتی و ایمان قلبی بوده که از طریق مادر به این عزیزان رسیده است.

گلباغی صبوری، پاکدامنی، حسن تدبیر، دفاع از کیان خانواده، ایثار در امور خانواده را از اندوخته‌های و سیره عملی مادران شهدا دانست و گفت: به سبب این ویژگی‌های برجسته فرزندانی پرورش یافتند که به فیض عظمای شهادت رسیدند. آرزومندیم چنین سبک زندگی و سیره فرزندپروری ایرانی اسلامی که در سیره مادران شهدا به ظهور رسیده، مورد توجه عالمان در حوزه پژوهش قرار گیرد و مادران ایرانی هم بر طبق این سیره نسل آینده را پرورش دهند.

انتهای پیام
captcha