خراسان شمالی؛ میزبان احتمالی چهل‌وششمین مسابقات قرآن اوقاف
کد خبر: 4114557
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲

خراسان شمالی؛ میزبان احتمالی چهل‌وششمین مسابقات قرآن اوقاف

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در برنامه افق رادیو قرآن بیان کرد: هدف از برگزاری مسابقات سراسری در استان‌های مختلف این است که قرآن به صورت گسترده‌تری تبلیغ و ترویج شود و این احتمال دارد که دور بعدی مسابقات برای نخستین بار در استان خراسان شمالی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به خوزستان، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، امروز 24 دی در برنامه زنده رادیویی افق، که از محل برگزاری مسابقات با اجرای مهدی صفری به روی آنتن رادیو قرآن رفت، حاضر شد و به ارائه توضیحاتی درباره این دوره پرداخت.

وی بیان کرد: اهواز یکی از قطب‌های قرآنی کشور است و برای اینکه بعد تبلیغی و ترویجی مسابقات برجسته شود، مسابقات در شهرهای مختلف برگزار می‌شود و این دوره نیز قرعه به نام اهواز افتاد. در خوزستان جلسات قرآن ماندگار و قدیمی‌ای وجود دارد و جو حاکم بر اهواز کاملاً مذهبی است و می‌طلبید که میزبانی را به اهواز دهیم. از آنجا که بنا دارم در تمام شهرها این مسابقات برگزار شود، ممکن است استان میزبان سال آینده خراسان شمالی باشد که موجب می‌شود. هنگامی که مسابقات قرآن در یک شهر برگزار می‌شود، برکات برگزاری این رویداد پس از مسابقات خودش را نشان می‌دهد.

رشد سطح کیفی نسب به دوره قبل

مجیدی‌مهر با اشاره به تلاش‌ها در راستای افزایش سطح مسابقات تصریح کرد: پس از هر نوبت برگزاری، جلسه تشکیل می‌دهیم؛ زیرا قرار است بر کیفیت کار افزوده شود. تاکنون این اتفاق افتاده و نتیجه‌‌اش را روز بعد دیده‌ایم. امسال نیز پس از افتتاحیه این جلسه را داشتیم و نقاط ضعف را شناسایی و برطرف کردیم. اما دو بحث وجود دارد؛ یک وقت بعد برگزاری را در داخل سالن می‌بینیم و یک وقت در ابعاد دیگر که عبارت از تبلیغات محیطی و ... است. من اعتقاد دارم که به نسبت آخرین دوره‌ای که مسابقات به صورت حضوری برگزار شد، به لطف خدا حداقل بیست تا سی درصد توانسته‌ایم ارتقای کیفی داشته باشیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد: امسال در شبکه قرآن بحث کارشناسی را هم داریم. البته غرض ما از این برنامه کلاس آموزشی نیست، بلکه می‌خواهیم نکات کلی تلاوت را بگوییم؛ زیرا شاید نکات جزئی به درد مردم هم نخورد، اما به طور کلی تمام تلاوت‌ها را تحلیل می‌کنیم و کارشناسی این برنامه نیز با آقای مسعود نوری است.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تبلیغات محیطی در چه سطحی بوده است؟ گفت: تبلیغات محیطی در مبادی ورودی اصلی شهر بوده است. البته می‌توانیم بهتر باشیم، اما در حال حاضر با ظرفیتی که در اختیار داریم توانسته‌ایم در شهر اهواز 52 بیلبورد نصب کنیم. البته اهواز کلان‌شهر است و شاید همین میزان تبلیغات اگر در یک شهر کوچک‌تر باشد، بیشتر به چشم آید. برخی بیلبوردها نیز در اختیار شرکت‌های خصوصی است که برخی از آن‌ها تعامل می‌کنند و برخی خیر. آن میزانی که برای اکران نمایشگاهی است، تعداد محدودی دارد، اما برای مسابقات بین‌المللی این نقیصه برطرف خواهد شد.

مجیدی‌مهر درباره نحوه انتخاب سالن برگزاری مسابقات بیان کرد: هنگامی که وارد یک استان می‌شویم چندین سالن مختلف را از حیث ابعاد، کیفیت، زیرساخت و ... بررسی می‌کنیم. افزون بر این جنبه‌های حفاظتی و دسترسی‌های شهری و ... را هم ملاک قرار می‌دهیم. در اهواز بهترین سالن، سالن امام رضای شهرک نفت بوده است. اینجا زیرساخت‌های اصلی را دارد که از جمله آنها سیستم مبلمان داخل سالن است. قطعاً ستاد برگزاری مسابقات به دنبال بهترین کیفیت است که یک روز در شهرک نفت و روزی در یک امامزاده و روزی هم در جای دیگری مسابقات برپا می‌شود.

وی در ادامه افزود: هیچ اتفاقی در مسابقات نیست مگر اینکه از آن اطلاع پیدا می‌کنیم. حتی اگر یک ماشین دچار نقص فنی شده باشد فردای آن روز اعلام می‌کنم که نباید اینطور می‌شد. پس ما از همه جزئیات اطلاع داریم و بنای ما این است که بتوانیم بهترین کیفیت را ارائه کنیم.

مجیدی‌مهر به الکترونیکی شدن سیستم داوری اشاره و بیان کرد: در صورتی که این روش در تمام مسابقات پیاده‌سازی شود، در مصرف چهار تا پنج میلیون کاغذ صرفه‌جویی خواهد شد. برآیند ما این است که حدود پنجاه تا هفتاد میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گیرد.

مسابقات متناسب با اقتضائات زمان

در بخش دیگری از این برنامه، مهدی دغاغله، رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات به صورت تلفنی روی خط برنامه آمد و بیان کرد: مسابقات در تمام جوانب رشد کرده است که از جمله آنها مسائل فنی است و داوری این دوره نیز به صورت الکترونیک شده است. مسابقات براساس اقتضائات زمانه در حال پیشروی است، البته نه اینکه بخواهیم کارهای سنتی را نفی کنیم، اما در عصر اطلاعات باید مطابق با شرایط روز کار را به پیش برد. بر همین اساس باید از دست‌اندرکاران مسابقات تشکر کنم.

وی افزود: داوران با برنامه‌ریزی دقیقی انتخاب شدند و از بهترین داوران کشور محسوب می‌شوند. نظر هیئت داوران بسیار دقیق است؛ زیرا در کار خود تخصص دارند. سیستم داوری نیز به صورت نرم‌افزاری و الکترونیکی شده و سبب شده تا قضاوت دقیق‌تر شود و صرفه‌جویی بسیار خوبی هم در زمینه مصرف کاغذ صورت گیرد. افزون بر اینها، کار داوری با سهولت بیشتری همراه شده است. در کشورهای دیگر نیز تلاش می‌شود که سطح مسابقات را افزایش دهند و از امکانات متناسب با زمان استفاده کنند، اما نکته مهم این است که هم سیستم داوری ارتقا یابد و هم عدالت‌محوری محل توجه قرار گیرد.

دغاغله بیان کرد: همه مردم دنیا به سبک کلاسیک تلاوت می‌کنند. اگر کسی در جایی مسابقه دهد که مکتب موسیقایی آنها تفاوت داشته باشد و داوری را بر آن اساس انجام دهند، ممکن است تفاوت‌هایی میان مسابقات ایران و آن کشورها به وجود آید، در غیر این صورت تفاوتی وجود ندارد و آنچه اهمیت دارد، توجه به آیین‌نامه است.

انتهای پیام
captcha