لزوم بازنگری در آیات قرآن برای داشتن زندگی سالم
کد خبر: 4114973
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

لزوم بازنگری در آیات قرآن برای داشتن زندگی سالم

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سبک زندگی قرآنی به معنای بازنگری در آیات قرآن است، گفت: اگر در زندگی آموز‌ه‌های قرآن را به‌کار گرفته و آیات را محدود به قرائت و حفظ نکنیم سعادتمند خواهیم شد.

قرآن

فاطمه جدیدالاسلام، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان، به بیان نکاتی پیرامون سبک زندگی قرآنی پرداخت و گفت: هر فردی در روند زندگی خود باید سبکی را انتخاب کند و این سبک نشئت گرفته از اعتقادات است. سبک زندگی مسلمانان و شیعیان نیز باید برگرفته از کتاب خدا و آموزه‌های قرآن باشد زیرا تمام راه‌های سعادت انسان در آیات قرآن بیان شده است.

وی با بیان اینکه سبک زندگی قرآنی به معنای بازنگری در آیات قرآن است، افزود: امروز تدبر و تعمق کافی در آیات قرآن وجود ندارد. آیات قرآن مفاهیم بلندی دارد و اگر حتی فقط یک آیه را مدنظر قرار دهیم سبک زندگی ما متفاوت خواهد شد. لذا برای داشتن یک زندگی قرآنی لازم است که ما در تمام امور زندگی و در رفتارهای فردی و اجتماعی خود به آیات قرآن و دستورات خداوند دقت داشته باشیم.

جدیدالاسلام با بیان اینکه در آیات نورانی قرآن به جزئی‌ترین موارد مانند نحوه رفتارهای ما با دیگران، رفتار در اجتماع و... پرداخته شده، افزود: گاهی این موارد به‌صورت مجمل است که برای دریافت درک درست آن نکات باید به روایات مراجعه کرد زیرا در روایات به تشریح آن نکات پرداخته شده است. برای نمونه خداوند در قرآن برای اسراف نکردن نکاتی را بیان می‌کند یا در نوع خانه، ساده زیستی و ... که درک درست آن نکات در روایات و در سیره معصومین(ع) قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های سعادت انسان حتی پیش از تولد فرد نیز تدوین شده تا بتوانیم با ترسیم راه درست در دنیا و آخرت سعادتمند شویم، تصریح کرد: احادیث پیامبر(ص) و معصومین(ع) براساس دستورات الهی است و برنامه زندگی به‌صورت جزئی‌تر از زبان معصومین ارائه شده است. آیات قرآن به‌طور کلی برای ما برنامه‌هایی را مطرح می‌کند اما گاهی ممکن است از طریق این کلیات ما نتوانیم به مفاهیم واقعی دست پیدا کنیم لذا باید به روایات مراجعه کرد.

این مدرس دانشگاه در بیان نتایج پیروی از دستورات قرآن در زندگی گفت: همانگونه که در مسافرت برای رسیدن به مقصد از نقشه استفاده می‌کنیم در زندگی خود نیز باید برنامه و نقشه راه داشته باشیم تا با کمک آن به هدف خود برسیم و منظور از این نقشه راه آیات قرآن هستند که خداوند برای ما نازل کرده و اگر بتوانیم از این آیات استفاده کنیم حتماً به اهداف زندگی خواهیم رسید.

جدیدالاسلام با اشاره به آموزه‌های قرآن در خصوص حفظ سلامتی، زندگی بهتر، روابط بهتر انسانی، روابط خانوادگی، موضوعات اقتصادی و... گفت: اگر جامعه را به یک بدن تشبیه کنیم که از سلول‌هایی تشکیل شده، خانواده‌ها نیز سلول‌های تشکیل دهنده جامعه هستند که اگر سالم باشند جامعه نیز سالم و موفق است.

وی گفت: تمام مشکلات امروز به دلیل نداشتن آگاهی است و اگر در زندگی آموز‌ه‌های قرآن را به کار گرفته و آیات قرآن را محدود به قرائت و حفظ نکنیم بلکه تدبر و تعقل داشته و در کنار آن آموزه‌های دینی را یاد بگیریم سعادتمند خواهیم شد. زیرا آیات قرآن نسخه‌های نجات بخش زندگی‌ هستند. مقصر اصلی خودمان هستیم که دنبال آموزش و یادگیری نیستیم و باید بر نفس خود غلبه کرده و به آموزه‌ها عمل کنیم.

مؤلفه‌های زندگی سالم از منظر قرآن

وی با اشاره به سفارشات قرآن و دین اسلام بر تشکیل خانواده، گفت: به دلیل اهمیتی که خانواده در تشکیل یک جامعه سالم و موفق دارد دشمن قلب خانواده یعنی بانوان را مورد هدف قرار داده است. زمانی که زن هویت خود را از دست بدهد و شخصیت و شأنیت خود را قدر نداند ممکن است به هر کاری وارد شود و در نتیجه قلب خانواده از کار می‌افتد. لذا بانوان به‌عنوان قلب خانواده نباید اجازه بدهند دشمن به هدف خود برسد.

این مدرس حوزه با بیان اینکه مؤلفه‌های بسیاری برای خانواده سالم وجود دارد که اولین آن انتخاب همسر خوب است، گفت: در قرآن اهمیت انتخاب همسر اینگونه سفارش شده است، «نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلَاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِين، زنان شما کشتزار شمایند، پس (برای کشت فرزند صالح) بدانها نزدیک شوید هرگاه (مباشرت آنان) خواهید، و چیزی برای خود پیش فرستید و خدا ترس باشید و بدانید که محققا نزد خدا خواهید رفت. و (ای رسول) اهل ایمان را بشارت ده.»(سوره بقره، آیه ۲۲۳).

وی افزود: مؤلفه دوم رفتاری است که همسران و اهالی خانواده باید داشته باشند و خداوند در این باره می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا، ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید»(سوره تحریم، آیه ۶). این آیه ابعاد مختلف زندگی را در بر می‌گیرد تا خانواده جهنمی نداشته باشیم که یکی از عوامل جهنمی شدن کسب حرام و زیاده طلبی است زیرا سبب عدم تشخیص حق و باطل می‌شود.

جدیدالاسلام با تأکید بر اینکه باید ابعاد مختلف زندگی را در نظر گرفت تا خانواده اسلامی شکل بگیرد، گفت: در انتخاب همسر، رفتار با خانواده و رفتار با همسر حتی پس از طلاق، محبت نسبت به خانواده و... باید ملاک‌های اسلامی را مدنظر قرار دهیم که در این زمینه حضرات معصومین(ع) عمل مجسم قرآن هستند که باید الگو قرار بگیرند. برای نمونه می‌توان به رفتار امام حسن(ع) پس از طلاق از همسرشان اشاره کرد که با وجود پرداخت مهریه مبلغی را به‌عنوان هدیه به ایشان تقدیم می‌کند.

این مدرس حوزه اظهار کرد: سبک زندگی سفارش شده در قرآن براساس منیت انسان نیست و برخلاف مکاتب اومانیستی که همه چیز به منفعت انسان برمی‌گردد، در دین اسلام و در قرآن انسان به‌دلیل دید وسیع از منیت خارج شده و برای رضای خدا عمل می‌کند. هر کس به خلق خدا خدمت بیشتری کند مقرب‌تر است و انسان‌ها از این تقرب به کمال می‌رسند و رشد می‌کنند. اگر این دین را در خانواده پیاده کنیم و منیت وجود نداشته باشد، روابط زیبا‌تر و خانواده‌ها گرمتر می‌شود.

وی افزود: وقتی خود را بنده خدا بدانیم و تمام تلاشمان بندگی و کسب رضایت خداوند باشد دیگر از کسی توقع پاداش نداریم. اگر به این باور برسیم که «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» دیگر برای انجام کار برای دیگران نگران این نیستیم که جبران می‌شود یا نه، خدا را شاکریم و به تبع زندگی و روابط انسانی غنی‌تر می‌شود؛ به معنویت مشتاق‌تر شده و به آن می‌رسیم.

جدیدالاسلام تصریح کرد: قرآن سبک زندگی را اینگونه به ما آموزش می‌دهد که از بُعد مادی فراتر رفته و دید انسان را بازتر می‌کند تا خود را محدود به دنیای کوتاه مدت نکند؛ البته اين به معنای بی‌توجهی به دنیا نیست بلکه به معنای آن است که باید به‌دنبال نفع بزرگ باشیم و اگر به منفعت بزرگ که همان سعادت در آخرت است برسیم و در صورت رسیدن به منفعت بزرگ نفع کوچکتر نیز حتماً حاصل می‌شود.

جدید‌الاسلام در پایان به سخنی از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: اگر آموزه‌های دینی و قرآنی به شکلی زیبا به مردم برسد مردم عاشق آن می‌شوند. لذا همه به‌ویژه مبلغان دینی باید این موضوع را مدنظر قرار دهند و با لحنی جذاب آموزه‌های دینی را به مردم ارائه کنند و امیداریم خداوند کمک کند تا عامل به آموزه‌های قرآن باشیم.

انتهای پیام
captcha