یادی از شهدای جهاددانشگاهی
کد خبر: 4115296
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶

یادی از شهدای جهاددانشگاهی

جهاددانشگاهی، افتخارات پرشماری برای کشور به ارمغان آورده که شاخص‌ترین آن، تقدیم 103 شهید سرافراز به میهن اسلامی است.

روز شهدای جهاددانشگاهی

با به ثمر نشستن انقلاب اسلامی در بهمن 57، نهادهای انقلابی متعددی ایجاد شدند که هنوز بعد از گذشت چند دهه، منشأ خیرات و برکات فراوان برای کشور هستند؛ جهاددانشگاهی یکی از همین نهادهاست که در 16 مرداد سال 59 تأسیس شد. این نهاد در طول سال‌ها فعالیت، خدمات و برکات مهم و مؤثری در زمینه‌های فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی برای کشور به ارمغان آورده است. علاوه بر فعالیت‌های متنوع و متعدد فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، ساخت انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس و جهاد علمی پرثمر در پژوهشکده رویان که از نتایج تلاش‌های جهادگر فقید، مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی است، بخش دیگری از فعالیت‌های جهاددانشگاهی به‌شمار می‌رود؛ نهادی که 103 شهید پرافتخار نیز تقدیم نظام اسلامی کرده و امروز 27 دی‌ماه نیز به‌ نام «روز شهدای جهاددانشگاهی» نام‌گذاری شده است. 

محمدعلی فزوه، رئیس اسبق جهاددانشگاهی واحد اصفهان درباره فعالیت این نهاد انقلابی در دوران دفاع مقدس به خبرنگار ایکنا در اصفهان گفت: بعد از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها در سال 59، در 16 مرداد همین سال، جهاددانشگاهی تشکیل شد تا بازوی اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد که آن زمان با نام ستاد انقلاب فرهنگی شناخته می‌شد.

وی افزود: بعد از آن در هر دانشگاهی، شورای جهاد، متشکل از سه نفر تشکیل شد که عبارت بودند از یک کارمند، یک دانشجو و یک عضو هیئت علمی. این شورا در دانشگاه اصفهان نیز با عضویت دکتر شاه‌زمانیان، رئیس وقت دانشگاه اصفهان، آقای یادگاری به‌عنوان کارمند دانشگاه و آقای حمید درفشی، دانشجوی رشته پزشکی به‌عنوان عضو دانشجو، تشکیل شد.

رئیس اسبق جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: این شورا برای دخیل کردن اعضای دانشگاه در امور جهاد، از هر دانشکده، یک نفر را به شورای جهاد دعوت کرد که شهید دکتر مصطفی نیک‌نژادی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی نیز عضو شورای جهاد شد و در سوم خردادماه سال 61، در عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه شورای جهاد در امور پشتیبانی جنگ فعالیت می‌کرد، گفت: راه‌اندازی کارگاه بزرگ دوزندگی و بسیج بانوان شهر برای دوخت لباس رزمندگان، یکی از فعالیت‌های این واحد بود که تا پایان جنگ ادامه داشت و بسیار گسترده بود.

جهاددانشگاهی پشتیبان رزمندگان

فزوه با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه امور علمی، فنی و دفاعی جنگ هم فعال بود، اظهار کرد: در زمینه پشتیبانی و امور دفاعی جنگ، یکی از شاخص‌ترین اقدامات جهاددانشگاهی واحد اصفهان، ساخت پهپاد یا هواپیماهای بدون سرنشین یا RPV بود که برای عکاسی از فضاها و میادین جنگ استفاده می‌شد. فعالیت‌های علمی و فنی، ساخت، طراحی و پیگیری این پهپادها در جهاددانشگاهی اصفهان انجام شد و بعد از آن هم تا امروز، این تکنولوژی رو به پیشرفت بوده و در امور دفاعی نیز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها در سال ۶۱، ثبت‌نام و اعزام از دانشجویان دانشگاه اصفهان برای اعزام به جبهه‌های جنگ از سوی جهاددانشگاهی آغاز و بزرگترین اعزام در روز سوم اردیبهشت‌ماه سال ۶۵ و بعد از عملیات کربلای ۸ انجام شد که ۵۰۰ دانشجو از دانشگاه‌های اصفهان و علوم‌پزشکی عازم جبهه‌ها شدند.

رئیس اسبق جهاددانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: یکی دیگر از مأموریت‌هایی که از سوی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی به واحدها داده شده بود، اعزام انترن‌ها(راهنمای سلامت) برای درمان مجروحان جنگی در جبهه‌ها بود که پیش از آن، از سوی ستاد مشترک و وزارت بهداری انجام می‌شد و از سال ۶۳ و پیش از هر عملیات، جهاددانشگاهی که فهرست کادر پزشکی دانشگاه را در اختیار داشت، داوطلبان و انترن‌ها را برای مداوای مجروحان به جبهه‌ها اعزام می‌کرد.

وی با بیان اینکه سال ۶۵ در دانشگاه‌ها یک معاونت جنگ و یک ستاد جنگ تشکیل شد، گفت: این ستاد با سه عضو معاونت جنگ، عضو انجمن‌های اسلامی و نماینده جهاددانشگاهی شکل گرفت تا امور مربوط به جنگ و جبهه‌ها را به‌ویژه در زمینه اعزام انجام داده و پیگیری کند. در واقع، جهاددانشگاهی واحد اصفهان در دوران دفاع مقدس در زمینه فعالیت‌های علمی و فنی، پشتیبانی و اعزام نیرو فعالیت‌های گسترده و مهمی بر عهده داشت.

انتهای پیام
captcha