نرخ بی‌مسکنی و بیکاری در ایثارگران بیش از عموم مردم است
کد خبر: 4115689
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳
معاون رئیس‌جمهور در امور ایثارگران:

نرخ بی‌مسکنی و بیکاری در ایثارگران بیش از عموم مردم است

معاون رئیس جمهور در امور ایثارگران با بیان اینکه در حوزه مسکن ایثارگران در خوزستان نزدیک ۲۰ هزار مسکن عقبیم، تصریح کرد: بر خلاف تصور عموم، نرخ بی‌مسکنی و بیکاری در ایثارگران بیش از عموم مردم است، معلوم است به موارد قانون در این باره عمل نشده است.

قاضی زاده هاشمیبه گزارش ایکنا از خوزستان، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور در امور ایثارگران در نشست شورای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خوزستان که شامگاه امروز ۲۸ دی در استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: خاک خوزستان به خاطر اینکه محل عروج انسان‌های بسیاری بوده است، مقدس است. یاوران انقلاب اسلامی از سراسر کشور خود را به این سرزمین مقدس رساندند و تلاش کردند همراهی خود را با امام حسین(ع) به اثبات برسانند. زبان ما از اینکه در خوزستان بخواهيم درباره دفاع مقدس صحبت کنیم کوتاه است. تمام مردم خوزستان و تمام کسانی که به یاری مردم آمدند با این فرهنگ آشنا هستند.  این جمع نیازی به تبیین فرهنگ ایثار و شهادت توسط ما ندارند. امیدواریم بتوانیم حق خوزستان را در این حوزه ادا کنیم.

وی با بیان اینکه یاد شهدا، فرهنگ انقلاب را حفظ می‌کند و پیش می‌برد، افزود: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود. انسانی که انقلاب اسلامی معرفی کرد انسانی است که قله‌اش در زندگی شهادت است. این سخن رهبر انقلاب است که شهادت، قله زندگی هر انسان مومنی است.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: در همه سفرهای استانی در جلسه شورای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از دو زاویه به موضوع می‌پردازیم؛ یک زاویه ترویج فرهنگ ایثار و یک زاویه تکریم خانواده‌های شهدا است که تکریم خانواده‌های شهدا نیز در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، چون مردم باید بدانند قهرمانان واقعی چه کسانی هستند. ما باید نشان دهیم سپاسگزار ایثارگران عزیز هستیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: شورای ترویج یک شورای قانونی است که مصوبات آن با ابلاغ رئیس جمهور به منزله مصوبه دولت است. تفاوت این شورا با سایر شوراها این است که یک قرارگاه عملیاتی استانی و شهرستانی هم دارد. شورای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، یک شورای بین قوه‌ای است. بعضی‌ از نهادها که زیر نظر مقام معظم رهبری هستند، عضو این شورا هستند. یک شورای حاکمیتی است چون این مقام مربوط به همه است. نمی‌توان گفت یک دستگاه خاص مسئول امور ایثارگران و شهدا است. همه مسئولند. این شورا، یک شورای قرارگاهی اجرایی است که این وظایف را تقسیم می‌کند و موضوعات مشترک را برای کار جمعی برنامه‌ریزی و اقدامات خاص را مطالبه می‌کند. رئیس این شورا در کشور رئیس جمهور و در استان‌ها استاندار است.

معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سال گذشته مجلس توجه ویژه‌ای کرد و یک درصد بودجه جاری کشور را برای این کار تخصیص داد. خوشبختانه امسال دولت این را دائمی کرد و تحت عنوان احکام دائمی آن را به مجلس پیشنهاد کرد که امیدواریم مجلس آن را تصویب کند. یعنی یک پشتوانه بودجه‌ای به صورت تکلیف تعیین می‌شود که ما مطابق قانون، آیین نامه آن را در شورای عالی به تصویب رساندیم. این آیین‌نامه با امضای رئیس جمهور به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد و شرح اقدامات و تخصیص منابع در این ابلاغیه ذکر شده است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: اقدامات ملی مثل پشتیبانی و سیاستگذاری توسط بنیاد و هیئت وزیران دنبال می‌شود، اما برخی مسائل در سطح استان و شهرستان باید دنبال شود. ما بیش از ۳۵ سال است که درباره مسکن ایثارگران قانون داریم، اما در استان خوزستان از ۲۷ هزار نفر ایثارگر، ۷ هزار نفر خدمات گرفتند؛ یعنی تنها ۲۵ درصد. چرا برخی شهرستان‌ها در این زمینه عقب هستند؟ برخی از مسئولان در برخی شهرها محکم این موضوع را دنبال کرده‌اند.

وی با بیان اينكه غالب خدمات به جامعه ایثارگر با پیگیری بنیاد شهید ارائه می‌شود، افزود: زمین‌ها را راه و شهرسازی تامین می‌کند و وام را بانک‌ها تخصیص می‌دهند. موضوع اشتغال را وزارت کار و تعاون دنبال می‌کند. یعنی ۷۰ تا ۸۰ درصد خدماتی که به ایثارگران داده می‌شود توسط بنیاد شهید نیست. بنیاد شهید مقام پیگیری کننده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه گفت: در استان خوزستان کل بیکاران یعنی کسانی که در سامانه کاریابی ثبت نام کردند، ۱۱ هزار و ۲۲۰ نفر  هستند. متأسفانه نسبت به سال گذشته تعداد بیکاران ایثارگر در خوزستان افزایش پیدا کرده است. از این میان هزار و ۱۶۰ نفر فرزندان شهید و جانبازان ۷۰ درصد هستند و ۴ هزار و ۴۹۳ نفر نیز فرزندان جانبازان ۲۵ درصد هستند. از این میان، یک سوم بیکاران مرد و دو سوم هم خانم هستند. چون فرهنگ اشتغال در بین خانم‌ها رواج پیدا کرده، آنها نیز به افراد جویای کار اضافه شده است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در سال گذشته ۳ هزار و ۷۰۳ نفر در خوزستان به استخدام دولت در آمدند، امسال تعداد استخدام‌ها در خوزستان متاسفانه کاهش پیدا کرده است. طبق بند ج ماده ۸۷ موظفیم ترتیب استخدام تمام فرزندان شهید و جانبازان ۷۰ درصد را در دستگاه‌های دولتی بدهیم. از این محل، هزار و ۲۴۴ مجوز استخدام برای خوزستان بود که از این تعداد ۳۲۰ مجوز پذیرفته شدند و ۹۲۴ مجوز باقیمانده است؛ یعنی ما مجوز استخدام گرفته‌ایم اما دو سوم آن پذیرفته نشده است.

وی گفت: در بحث تبدیل وضعیت نیز از ۱۴ هزار و ۸۹۴ مورد ۵۰ درصد حل شده است. در زمینه تسهیلات خوداشتغالی، دولت لطف ویژه‌ای کرده است و اعتبارات ما از محل تسهیلات بانکی نسبت به پارسال، هفت برابر شده، یعنی دولت در اعطای تسهیلات کم نگذاشته است. طبیعتا برای تسهیلات خود اشتغالی نباید مشکل داشته باشیم. ترجیح ما این است که تسهیلات خرد به افراد داده نشود. تسهیلاتی که ما می‌دهیم ۱۵۰ میلیون و ۳۵۰ میلیون است و برای طرح‌های بزرگ نیز سقفی تعیین نشده و محل صندوق توسعه ملی می‌توانیم منابع پیش بینی بکنیم. اگر شرکت‌های بزرگ و قابل وثوق با صندوق اشتغال و کارآفرینی ما مذاکره بکنند و طرح‌هایی با اشتغال بالا ارائه بکنند و ایثار گران در آن به کار گرفته شوند شاید برای ایثارگران اشتغال پایدارتر ایجاد بکنند. اعطای تسهیلات خود اشتغالی معمولاً موفق نبوده است.  

قاضی‌زاده افزود: در حوزه مسکن ایثارگران در خوزستان نزدیک ۲۰ هزار مسکن عقبیم. با برنامه‌ریزی که انجام شده، ۷ هزار مسکن تامين شده، اما باز هم ۱۴ هزار مسکن باقی می‌ماند. میانگین سنی جامعه هدف ما ۶۰ ساله است،  یعنی خیلی فرصت نداریم. نرخ بی‌مسکنی و بیکاری در ایثارگران بیش از عموم مردم است. برخلاف تصور عمومی که این عزیزان استخدام می‌شوند، اما نرخ بیکاری آنها ۱۹ درصد است. معلوم است به موارد قانون در این باره عمل نشده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: بنیاد شهید منابع عمرانی ندارد‌. اعتبارات عمرانی ما استانی است و چون منابع استانی محدود است تمام منابع عمرانی خود را در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور پیش بردیم.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: ‌در حوزه درمانی ایثارگران ما دو هزار میلیارد تومان به نظام بیمه‌ای کشور بدهکاریم. در هر استانی ما یک مجتمع جامع توانبخشی و رفاهی و درمانی داریم که سه فاز درمانی، ورزشی تفریحی و رفاهی اقامتی دارد. در خوزستان این مجتمع از سال ۸۴ شروع شده و هنوز تکمیل نشده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره یادواره‌ها گف: یادواره یک امر عمومی است که باید به سمت مردمی کردن آن حرکت کنیم. برخی شهرستان‌ها موفق شده‌اند جنبه مردمی به این رویداد بدهند. ما باید پشتیبان آنها باشیم. در ارتباط با موضوع ساخت سریال و فیلم، هماهنگی‌هایی از قبل انجام شده و برنامه ریزی شده هر استان سالانه یک فیلم سینمایی با موضوع یک رویداد دفاع مقدس یا شهدا بسازد، اما به شرط اینکه گروه سازنده و فیلم‌نامه جزو گروه الف باشد. در صورت که هیئت داوری اثر را بپذیرد ۳۰ درصد از منابع آن را بنیاد شهید از منابع ملی پیگیری می‌کند. مناطق و شخصیت های زیادی داریم که در خوزستان باید به آنها بپردازیم.

معاون رئیس جمهور در پایان گفت: نکته آخر درباره طرح سپاس است. طرح سپاس باید بین مدیران عمومیت پیدا کند. این عزیزان نیازی به خدمت خاصی ندارند. فقط موضوع سرکشی و یادآوری این موضوع است که آنها برای ما مهم هستند. بسیاری از مسائل در این دیدارها حل و فصل می‌شود و اگر نقدی یا سوال می‌کنند دلسوزتر از آنها برای انقلاب وجود ندارد. ما باید همت کنیم و طرح سپاس را فعال کنیم. با طرح سپاس حجم مراجعات بسیار کاهش پیدا کرده است. یعنی به جای اینکه آنها به بنیاد شهید مراجعه کنند ما به خدمت آنها می‌رسیم. 

انتهای پیام
captcha