انتظار جانمایی مناسب مؤسسات در سی‌امین نمایشگاه قرآن + فیلم
کد خبر: 4116251
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
تعدادی از مدیران مؤسسات قرآنی مطرح کردند

انتظار جانمایی مناسب مؤسسات در سی‌امین نمایشگاه قرآن + فیلم

حدود دو ماه به برپایی سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران فرصت باقی است، به همین منظور تعدادی از مدیران مؤسسات قرآنی از دست‌اندرکاران امر خواستند تا جبران مافات کرده و امسال بخش نهادهای مردمی ـ قرآنی، بهترین جانمایی و غرفه‌آرایی را در نمایشگاه داشته باشد.

نشست مؤسسات قرآنیدر رمضان پیش رو شاهد برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن خواهیم بود؛ نمایشگاهی که هر ساله با بخش‌های متعدد میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. همواره یکی از بخش‌های موجود در نمایشگاه، بخش مردمی است، بخشی که برای به منصه ظهور گذاشتن خدمات مؤسسات قرآنی می‌‌تواند به خوبی فعالیت کند.

ارائه این خدمات زمانی مؤثر خواهد بود که بتوان با سازوکارهای مناسب و برنامه‌ریزی مطلوب و فراخوان‌های مشخصی پیش از برپایی نمایشگاه در این راستا قدم برداشت، موضوعی که در سال‌های برپایی نمایشگاه شاید به ندرت دیده شده است و گلایه مجریان حاضر در نمایشگاه برای جانمایی غرفه‌ها و تحویل آنها حکایت از آن دارد. به طوری که چند روز مانده به برپایی نمایشگاه، شاهد تحویل ضربتی غرفه‌ها، طراحی و چیدمان شبانه غرفه‌ها هستیم و افتتاح نمایشگاه در حالی انجام می‌شود که بسیاری از بخش‌ها و غرفه‌ها در روزهای نخست پس از افتتاح، اقدام به طراحی و چیدمان محصولات و خدمات خود می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


هرساله مکان‌نمایی فضای نمایشگاه برای بخش مؤسسات قرآنی جایی در انتهای شبستان اصلی مصلای تهران است که معمولا خستگی بازدیدکنندگان و مسئولان به آن قسمت می‌رسد، موضوعی که بارها از آن گلایه شده است. لذا به منظور انعکاس و بررسی نظرات، پیشنهادات و تجربیات مؤسسات قرآنی استان تهران درباره نمایشگاه بین‌المللی قرآن و رسیدن به راهکار با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق حق‌شناس، مدیر مؤسسه قرآن‌پژوهان؛ زهرا بادی، مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی اُسوه؛ نرگس کرمی، مدیر مؤسسه بحرالقرآن شهرقدس و سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه متن گفت‌وگوی این نشست از نظرتان می‌گذرد؛

ایکنا ـ وضعیت فعلی مواجهه دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران را در بخش مؤسسات مردمی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حجت‌الاسلام حق‌شناس: در سال‌های نخست برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن به نظر می‌رسید که این رویداد برای نهادهای مردمی عملکردی نتیجه‌بخش داشته باشد، اما در ادامه دیدیم سازوکار آن به گونه‌ای طراحی شده است که صرفاً هزینه اضافی بر دوش مؤسسه می‌گذارد، به طوری که در ماه مبارک رمضان باید بار اضافی را تحمل می‌کردیم و دو سه برابر وقت و هزینه می‌کردیم، ولی شاهد خروجی چندانی برای مؤسسه نبودیم.

از سوی دیگر نمایشگاه قرآن به آن اندازه نوآوری ندارد که بتواند مخاطب را جذب کند و مخاطب‌ آن نسبت به سایر نمایشگاه‌های کشور خاص و اندک است. اتفاقی که برای مجموعه‌هایی مثل ما می‌افتد این است که هزینه اضافی به مجموعه‌های مردمی تحمیل می‌کند. به نظرم سازوکار موجود خوب نیست.

ایکنا ـ شیوه اختصاص غرفه‌ها در نمایشگاه به چه نحوی است؟ آیا به صورت رایگان در اختیار مؤسسات قرار می‌گیرد؟

زهرا بادی: بله، اما برای طراحی و دکوراسیون غرفه‌ها نیازمند پشتوانه و حمایت مالی هستیم. نزدیک به هشت سال، تا پیش از شیوع کرونا نمایشگاه قرآن به صورت مجازی برگزار شد و به صورت منظم در نمایشگاه حضور داشتیم. سال گذشته نیز پیش از برپایی بیست و نهمین دوره برای حضورمان تماس گرفته شد و گفتند که غرفه در اختیار مؤسسه قرار می‌گیرد، اما بر مبنای درخواست ما.

ایکنا ـ منظورتان از «درخواست ما» این است که طراحی غرفه‌ها باید یک شکل باشد؟

بادی: بله، به دلیل وحدت رویه میان غرفه‌ها از ما خواستند تا دکوراسیون حجیم طراحی کنیم. طراحی کردن این گونه دکوراسیون قطعا هزینه‌بر است و هزینه‌ای بالای 40 میلیون تومان خواهد داشت، آن هم برای مؤسسه قرآنی که با هزینه‌های اندک، بودجه‌هایش را تأمین می‌کند.

پرسیدیم آیا طراحی غرفه‌ها از سوی نهادهای متولی و مدعی امور قرآنی، پشتوانه مالی نیز دارد؟ پاسخ شنیدیم که بودجه‌ای در اختیار نمی‌گذارند، حتی گوشزد کردند که ما که غرفه را به صورت رایگان در اختیارتان می‌گذاریم چه انتظاری دارید؟! من هم دیدم تأمین این هزینه برای مؤسسه سخت است و در نمایشگاه شرکت نکردم آن هم پس از چند سال حضور مستمر. مسئولان به راحتی پذیرفتند، آخر آنقدر قدرنشناس ...

همچنین، طی چند سال گذشته برپایی نمایشگاه قرآن شاهد حضور مؤسسات خاص و شاخص در مکان‌های خوب و راهروهای اصلی و غرفه‌های دوبَر بودیم، مکان‌هایی که بیشتر در دید مسئولان و بازدیدکنندگان بود و سایر مؤسسات چون ما در راهروهای جانبی یا داخل بخش، مکانی که بازدیدکنندگان آن کم است یا بازدید از آن از حوصله بازدیدکنندگان روزه‌دار خارج است، قرار داشتند.

علاوه بر این، معمولاً در اختتامیه نمایشگاه مشخص است که کدام یک از مؤسسات حائز رتبه و تجلیل می‌شوند. مؤسسه اُسوه تهران در نمایشگاه قرآن در باغ‌موزه دفاع مقدس در آن فضا و شرایط نامساعد، که هر روز با مخدوش شدن بنرها و گم شدن تجهیزات غرفه(به دلیل باز بودن محوطه) روبه‌رو بودیم، شرکت و ضررها را قبول کرد تا شاهد حضور پررنگ مؤسسات قرآنی باشیم.

سیدحسن دهقان: نمایشگاه قرآن از لحاظ چیدمان و جانمایی برای مؤسسات قرآنی ضعیف عمل می‌کند. باید دست مؤسسات را بگیریم و فضاهای مناسب را به مؤسسات قرآنی ـ مردمی اختصاص دهیم. این کمترین کمک و حمایت از مؤسسات قرآنی است. بهترین فضاها به مؤسسات، نهادها و دستگاه‌هایی داده می‌شود که 500 متر را با تخته‌شاسی پر کرده‌اند یا بخش اعظمی را به مشاوره اختصاص داده‌اند. حال آنکه بالاتر از مطالبه مقام معظم رهبری نداریم. این مطالبه کجا انجام می‌شود؟ مؤسساتی که درگیر فعالیت‌های در بطن و متن جامعه هستند غیر از مؤسسات قرآنی جاهایی که فعالیت‌های قرآنی عمیق انجام شود، کم است، مگر پیشکسوتان قرآنی که جلسه قرآن دارند، این را به ضرس قاطع می‌گویم که خارج از مؤسسات کار قوی و مستمر در حوزه قرآن انجام نمی‌شود.

ایکنا ـ مگر مؤسسات قرآنی طی فراخوان و با طرح‌های ارسالی به نمایشگاه دعوت نمی‌شوند؟

زهرا بادی: بله، دعوت از مؤسسات طرح‌محور است؛ ماه‌ها باید بر روی طرح و ایده‌ای، که نوآوری مهمترین معیار آن هست، تمرکز کنیم و پس از ارسال و پذیرش باید طرح را شرح دهیم و از آن دفاع کنیم، اما در این زمینه متحمل هزینه‌ هستیم.

 ایکنا ـ پیشنهاد شما برای حضور پررنگ‌تر مؤسسات قرآنی در نمایشگاه قرآن چیست؟

بادی: سازوکار عادلانه. به عبارت دیگر به مؤسسات عادلانه نگاه کنند. صرفاً نگویند «مؤسسه باید مطالبه‌گر باشد»، مسئولان و دستگاه‌های مربوطه نگاهشان عادلانه باشد. مؤسسات طی آن ایام که نمایشگاه قرآن در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار می‌شد با وجود اوضاع نابسامان آنجا و گرمای هوا و کمی و بعضاً حتی فقدان دستگاه‌های برودتی و عدم محافظت از وسایل، پای کار بودند و در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

نرگس کرمی: گویا غرفه‌ها برای مؤسساتی که طرح ارائه می‌دهند، رایگان است، اما برای سایر مؤسسات هزینه‌بر است. نمایشگاه قرآن جزء بخش عفاف و حجاب و فروش تابلوها، مراجعه‌کنندگانش به نسبت کمتر است و پیشنهاد می‌دهم حال که نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود چرا بخش عفاف و حجاب را با اولویت نخست به مؤسسات قرآنی پیشنهاد نمی‌دهند تا شاید آنها از پذیرش غرفه‌ها، بسته به شرایطشان استقبال کنند و در عرضه و فروش ملزومات حجاب و عفاف فعالیت کنند.

این اقدام راهی برای حمایت از مؤسسات قرآنی است. چرا دیگر افراد از این موضوع سود ببرند؟ حال آنکه مؤسسات می‌توانند از آن برای عرضه محصولات خود استفاده کنند. این اقدامات انگیزه ایجاد می‌کند و حتی می‌توانند غرفه فروش را رایگان در اختیار مؤسسات قرآنی قرار دهند.

دهقان: عملکرد نمایشگاه قرآن باید به صورت کلی ارزیابی شود و فعالیت بیشتری انجام دهد. همچنین، قرار است نمایشگاهی ویژه مؤسسات قرآنی طی ایام ماه شعبان در برج میلاد برگزار شود که به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد و قرار است حمایت‌های خوبی از مؤسسات قرآنی انجام شود.

در مورد برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و بخش مؤسسات قرآنی ـ مردمی نیز با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای معاف، معاون قرآن و عترت ارشاد، صحبت‌ شده است. اگر اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران را به عنوان مسئول این بخش در نظر نمی‌گیرید، حداقل از اتحادیه استان تهران برای دعوت از مؤسسات استان مشورت بگیرید. اتحادیه قطعاً بهترین کمک‌کننده است. البته در این باره نظرهای مساعدی داشتند.

برای همراهی و همگامی با نمایشگاه بین‌المللی قرآن اعلام آمادگی می‌کنیم و حتما چیدمان خوبی برای مؤسسات قرآنی در نظر بگیرند، چیدمانی که درخور آنها باشد.

امید است با توجه به اینکه کمتر از دو ماه به برپایی سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن باقی مانده است، با تدبیری مطلوب از مؤسسات قرآنی سراسر کشور دعوت و نیز با سازوکاری مناسب، فضایی در راهروی اصلی نمایشگاه برای این بخش در نظر گرفته شود تا با وجود این حمایت معنوی، مسئولان و مخاطبان علاقه‌مند بیش از پیش با ظرفیت بخش مردمی آشنا شوند.

انتهای پیام
captcha