امام محمد باقر(ع)؛ بنیان‌گذار نهضت علمی تشیع
کد خبر: 4116584
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

امام محمد باقر(ع)؛ بنیان‌گذار نهضت علمی تشیع

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرلنگه با اشاره به جایگاه علمی امام محمد باقر(ع)، آن حضرت را بنیان‌گذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی اسلام و تشیع دانست و گفت: ترویج و تبلیغ دین، ترکیه نفوس و تعلیم و تربیت انسان‌ها از فعالیت‌های مهم ایشان بود.

ولادت امام محمد باقر

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام علی خلیفاوی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندرلنگه، امروز، سوم بهمن‌ماه، در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک ولادت امام محمد باقر(ع)، اظهار کرد: پیشوای پنجم شیعیان روز جمعه اول ماه رجب سال 57 هجری دیده به جهان گشود و خوش‌رویی و خوش‌رفتاری با مردم از ویژگی‌های بارز این امام همام بود. آن حضرت به صفات والای انسانی آراسته بوده و جود و بخشش و خوش‌رفتاری با مردم و صبر و بردباری از دیگر صفات بارز این ایشان بود.

وی با اشاره به مقام علمی و جایگاه ویژه امام محمد باقر(ع) تصریح کرد: نقل شده که جابر بن عبدالله در مسجد رسول خدا می‌نشست و فریاد می‌زد: «یا باقر، یا باقر العلم» اهل مدینه می‌گفتند: جابر هذیان می‌گوید، جابر پاسخ می‌داد که به خدا قسم من هذیان نمی‌گویم، از رسول خدا شنیدم که فرمودند: «انک ستدرک رجلا من اهل بیتی، اسمه اسمی و شمائله شمائلی، یبقر العلم بقرا؛ ای جابر مردی از اهل بیت من را درک می‌کنی که اسم او همانند اسم من است و شمائل و شکل او همانند شمائل من است، او علم را می‌شکافد، شکافتنی»

خلیفاوی در بخش دیگری از سخنان خود به فضایل اخلاقی امام محمد باقر(ع) اشاره کرد و افزود: امام محمد باقر(ع) آینه تمام نمای رسول گرامی اسلام(ص) و در عبادت و زهد، در جود و بخشش و خوش‌رفتاری با مردم سرآمد همگان بودند.

وی با اشاره به اینکه امام باقر(ع) بنیان‌گذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی اسلام و تشیع بودند، عنوان کرد: هرچند معارف اسلامی و تشیع به دست فرزند ایشان امام صادق(ع) توسعه پیدا کرد اما پایه‌گذاری و تأسیس آن به دست امام باقر(ع) صورت گرفت.

خلیفاوی با اشاره به اینکه نوع دیگری از جهاد علمی امام باقر(ع) مناظره با افراد مختلف از مذاهب گوناگون بوده است، تصریح کرد: آن حضرت بر اساس نیازهای زمانه خود به ترویج و تبلیغ دین، ترکیه نفوس و تعلیم و تربیت انسان‌ها و همچنین مبارزه با دستگاه بنی‌امیه و تبلیغ جایگاه اهل بیت(ع) می‌پرداختند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرلنگه در پایان یادآور شد: در روایتی آمده که امام محمد باقر(ع) فرمودند: «تو را به پنج چیز سفارش می‌کنم: اگر مورد ستم واقع شدی، ستم مکن! اگر به تو خیانت کردند، خیانت مکن! اگر تکذیبت کردند، خشمگین مشو! اگر مدحت کردند، شاد مشو! و اگر نکوهشت کردند، بی‌تابی مکن!».

انتهای پیام
captcha