نگاه ویژه دانشگاه فرهنگیان به موضوع روش تدریس قرآن + فیلم
کد خبر: 4116977
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
حجت‌الاسلام مبشری بیان کرد:

نگاه ویژه دانشگاه فرهنگیان به موضوع روش تدریس قرآن + فیلم

معاون فرهنگی – اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان متکفل تربیت معلمان آینده این مرز و بوم است، ‌گفت:‌ از جمله مشکلات آموزش قرآن در مدارس این است که معلمان با روش تدریس درس قرآن آشنایی چندانی ندارند؛ برای رفع این نقیصه برنامه‌ریزی مدونی صورت گرفته و آن را طی ماه رجب اجرایی خواهیم کرد.

تربیت نسل آینده با استفاده از معلمان مجهر به دانش قرآنی

دانشگاه فرهنگیان طی ماه‌های اخیر حرکت روبه جلویی در فعالیت‌های قرآنی آغاز کرده است، از جمله این فعالیت‌ها باید به استقبال دانشجویان این دانشگاه از نهضت حفظ قرآن کریم که از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری راهبری می‌شود، اشاره کرد. میزبانی این دانشگاه از جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که مردادماه سال آینده برگزار می‌شود گوشه دیگری از اهتمام مسئولان دانشگاه فرهنگیان به رویدادهای قرآنی است.

طی روزهای گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی – اجتماعی دانشگاه فرهنگیان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به بازدید از خبرگزاری قرآن نیز پرداخت. در حاشیه این دیدار و در استودیومبین گفت‌وگویی با او صورت گرفته که متن آن در ادامه آمده است؛

ایکنا – آموزش علوم و مهارت‌های قرآنی به دانشجویان و در مجموع فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه فرهنگیان چه جایگاهی دارد؟

ارکان هر کشوری به بحث آموزش و پرورش بر می‌گردد، آموزش و پرورشی که بتواند معلمان شایسته‌ای را تربیت کند. دانشگاه فرهنگیان که متکفل تربیت معلمان آینده این مرز و بوم است در دوره جدید فعالیت خود تمرکز ویژه‌ای بر مباحث قرآنی دارد، چرا که قرآن اساس زندگی ما مسلمانان است و اگر معلمان آینده به معارف قرآنی مجهز باشند، برای آینده، نسل‌هایی را تربیت خواهند کرد که دانش‌آموزان را در برابر هجمه‌های دشمنان تقویت خواهد کرد.

بر همین اساس است که مباحث قرآنی در سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی ما قرار دارد و البته در کنار آن بحث نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز لحاظ شده است، اما اساس مباحث ما بحث قرآن است.

ایکنا – به طور معمول محوری‌ترین فعالیت دستگاه‌های دانشگاهی جشنواره قرآن و عترت است که به صورت سالانه در رشته‌ها و بخش‌های مختلف برگزار می‌شود. آیا در دانشگاه فرهنگیان هم وضعیت به همین منوال است یا خیر؟ یعنی عینی‌ترین مصداق فعالیت‌های قرآنی دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر کدام برنامه و فعالیت است؟

چندین فعالیت داریم که یکی از آنها جشنواره قرآن و عترت است؛ خوشبختانه در این مسئله موفقیت خوبی را به دست آورده‌ایم، این مسیر باید ادامه پیدا کند تا بتوانیم در جشنواره‌های مختلف قرآنی دانشجویان را هم برای حضور مقتدر توانمند کنیم و هم بتوانند بر دانش‌آموزانی که در آینده در اختیار آنها قرار می‌گیرد، اثرگذار باشند.

هر ساله دانشگاه فرهنگیان و بخش فرهنگی کشور در مسابقات سراسری قرآن نمایندگان زیادی دارد که بعضاً صاحب رتبه نیز می‌شوند. در همین مسابقات سراسری قرآن که اخیراً برگزار شد، دو نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در بخش آقایان و بانوان صاحب رتبه شدند.

ایکنا – برنامه‌ای برای تجلیل از این دو چهره قرآنی در نظر گرفته شده است؟ این موضوع می‌تواند در انگیزه‌بخشی به سایر دانشجویان برای حضور بیشتر در جشنواره اثرگذار باشد؟

بله؛ به محض اینکه این اتفاق خوب رخ داد به پردیس‌ها اعلام شد تا از این دو چهره تجلیل کنند و بنرهایی هم به همین منظور در پردیس‌های محل تحصیل این افراد نصب شده است. همچنین برنامه‌‌ریزی شده است تا در هیئت رئیسه دانشگاه از این افراد دعوت شود تا مورد تجلیل قرار بگیرند.

ایکنا – دانشگاه فرهنگیان سال آینده میزبان بالاترین رویداد قرآنی دانشگاه‌ها خواهد بود، رویدادی که بر اساس گفته مسئولان پرمخاطب‌ترین جشنواره در بخش دانشگاهی است، آخرین تمهیداتی که برای برگزاری مطلوب این جشنواره در نظر گرفته شده است، بفرمائید.

بحث جشنواره‌های قرآنی در دستگاه‌های دانشگاهی و از جمله دانشگاه فرهنگیان در دو سطح اجرا می‌شود. یکی از این سطوح، سطح داخلی است که مرحله کشوری آن اردیبهشت‌ماه سال آینده در شهر اصفهان برگزار می‌شود و نفرات برتر آن مسابقات به سطح دیگری از جشنواره که با حضور نفرات برتر تمامی دستگاه‌های دانشگاهی برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

سطح ملی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور نیز مردادماه سال آینده و به میزبانی دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.

ایکنا - یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که طی یکی دو سال اخیر در بخش دانشگاهی کشور و به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها شکل گرفته است، بحث حفظ قرآن کریم است که سامانه‌ای هم برای آن راه‌اندازی شده است، بر اساس آماری که مسئولان فرهنگی این نهاد، استقبال دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از این رویداد نسبت به سایر دانشگاه‌ها برجسته‌تر بوده است. در مورد اقداماتی که برای حفظ قرآن انجام داده‌اید، توضیحاتی بفرمائید.

خوشبختانه ظرفیت بسیار خوبی در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، این ظرفیت‌ها قبلاً هم وجود داشته اما چون زیاد مورد توجه قرار نگرفته تبلور پیدا نکرده بود. با فعالیت‌هایی که همکاران من در اداره کل امور فرهنگی به انجام می‌رسانند، این ظرفیت‌ها یک به یک در حال شناسایی شدن بوده و به مرور فعال می‌شوند تا این بحث در بین سایر دانشجویان هم گسترش پیدا کند.

ایکنا - با وجود دور شدن از هفته قرآن و دانشگاه اما همواره خود را موظف به پرسیدن سوالی در مورد هفته قرآن و دانشگاه از مدیران دانشگاهی دانسته‌ام، به نظر شما فعالیت‌هایی که در هفته قرآن و دانشگاه در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، آن سطح از اثرگذاری را تا کنون داشته است؟

متاسفانه پاسخ منفی است، ما در دانشگاه‌ خودمان کارهای مختصری را انجام داده‌ایم، اما در دانشگاه‌های دیگر هر چه رصد کردم اتفاق خاصی رخ نداده بود مگر برگزاری یک جلسه قرآنی که معمولاً لازم است، اما کافی نیست.

من از این فرصت استفاده می‌کنم و از دوستانی که در این هفته ورود جدی به برنامه‌ها داشتند، تشکر می‌کنم. دانشجویان ما در این هفته ورود خوبی داشتند و به عنوان مثال در نمازهای جمعه حضور یافتند و تلاوت و اذان این مراسم را انجام دادند. این تنها یکی از کارهای قابل انجام بود. این بحث باید گسترش پیدا کند. من معتقد هستم با توجه به اینکه نماز جمعه باید برای جوانان برنامه‌ریزی شود، این مراسم در هر هفته می‌تواند با تلاوت یک دانشجو برگزار شود، اینکه ما قاریان برجسته و ممتاز را برای تلاوت در نماز جمعه دعوت کنیم یک کار معمولی است که تا کنون اتفاق می‌افتاده است، اما اگر یک قاری که دانشجوی دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه بهشتی، دانشگاه فرهنگیان و ... باشد دعوت کنیم و در این مراسم تلاوت کنند، به نظر می‌رسد گام موثری در جهت تشویق عامه مردم باشد. این البته یک کار ابتدایی است و برنامه‌های دیگری را هم می‌شود برنامه‌ریزی کرد.

ایکنا – برای ماه‌های رجب، شعبان و رمضان، ماه‌هایی که معمولاً انسان آمادگی بیشتری برای حضور در متن و بطن فعالیت‌های مذهبی و معنوی دارد، برنامه‌ای برای این سه ماه در حوزه قرآن تعریف شده است؟

ویژه این ایام کار را در چند سطح دنبال می‌کنیم. یکی از مشکلاتی که در زمینه آموزش قرآن در مدارس وجود داشته این بوده که معلمان و اساتیدی که مدرس درس قرآن بودند با روش تدریس درس قرآن آشنایی چندانی نداشتند؛ برای رفع این نقیصه برنامه‌ریزی مدونی صورت گرفته و آن را در ماه رجب اجرایی خواهیم کرد. بر همین اساس از تمام اساتید مدرس درس قرآن دعوت کرده‌ایم تا در این اردوی چندروزه حضور یابند. در این اردو اساتیدی که نویسنده و مولف کتاب آموزش قرآن هستند نیز حضور دارند و روش تدریس این کتاب را به اساتید منتقل می‌کنند. این یکی از فعالیت‌هایی است که در همین ماه مبارک رجب به انجام می‌رسد.

کار دیگری که در گذشته سابقه نداشته و الان همکاران من در معاونت فرهنگی دارند به انجام می‌رسانند، بحث شناسنامه‌دار کردن اساتید، کارکنان و دانشجویان قرآنی است. ما در بین اساتید افرادی را داریم که حافظ قرآن هستند. برخی قاری قرآن و برخی در حوزه‌های دیگر از امور قرآنی فعالیت و تخصص دارند، اینها شناخته شده نبوده و ظرفیتی بوده‌اند که مغفول مانده‌اند.

این افراد در حال شناسایی و شناسنامه‌دار شدن هستند و بر اساس همین طرح می‌توانیم برنامه‌ریزی کرده و در مناسبت‌های مختلف از همین اساتید استفاده کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم در پردیس‌ها اعلام کنیم که در ایام اعتکاف از این اساتید که در حوزه قرآن تخصص دارند، استفاده شود.

ایکنا – در پایان اگر نکته خاصی باقی مانده است بفرمائید.

در دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر گروه کاملاً منسجم و متحد کار می‌کند و هیچ مشکلی در انجام فعالیت‌های فرهنگی نداریم، ریاست محترم دانشگاه خودشان یک نیروی کاملا فرهنگی هستند و تأکید ایشان بر فعالیت‌های فرهنگی است. در زمان ایشان یک اتفاق مبارک رخ داد و آن هم تأسیس 60 کانون قرآنی در پردیس‌های مختلف بوده است، البته برخی از این کانون‌ها در گذشته هم بوده اما فعالیت چندانی نداشته‌اند.

دانشگاه فرهنگیان را دیر یا بد معرفی کرده‌ایم در هر صورت مقام معظم رهبری در طول 10 سال گذشته بارها بر اهمیت این دانشگاه تأکید داشته‌اند و می‌طلبد تمام دستگاه‌هایی که می‌توانند در عرصه فرهنگ به معلمانی که آینده‌ساز این مملکت هستند، کمک کنند، دریغ نکنند. ان‌شاالله بتوانیم در کنار تمام مجموعه‌های دلسوز فرهنگی بتوانیم رسالت خودمان را در این زمان و در این برهه حساس به خوبی انجام دهیم.

گفت‌وگو از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha