حجاب سرمایه معنوی جامعه و عامل حفظ حریم زن است
کد خبر: 4117000
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۳
در نشست سازمان فرهنگ و ارتباطات بیان شد؛

حجاب سرمایه معنوی جامعه و عامل حفظ حریم زن است

استاد دانشکده شریعتی در اولین وبینار «جهان بانو» اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: حجاب یکی از سرمایه‌های معنوی جامعه ماست که برای فرد، مایه آرامش و امنیت و عامل حفظ جایگاه و حریم زن است.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بخش اول نخستین روز از سلسله نشست‌های بین‌المللی «جهان بانو» با موضوع «روایتی از زنان موفق ایرانی» و با سخنرانی خانم سوده عقلی‌مقدم، استاد دانشکده شریعتی صبح دیروز، 4 بهمن‌ماه به همت اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بستر مجازی اسکای روم آغاز شد.

عقلی‌مقدم با اشاره به حضور و نقش‌آفرینی زنان موفق ایرانی در جامعه، گفت: زنان ایرانی در زمینه‌های مختلف در جامعه حضور پررنگی دارند و به بالاترین افتخارات دست پیدا کرده و باعث درخشش نام جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

وی با معرفی خود در زمینه‌های تخصصی آموزشی، تحصیلی و تحقیقاتی اظهار کرد: از میان صدها هزار بانویی که در کشور عزیزمان توفیقاتی را کسب کرده‌اند، توانستم به لطف خداوند متعال، حمایت خانواده و تشویق همسرم در رشته مورد علاقه‌ام -برق الکترونیک- پیشرفت کنم.

عقلی‌مقدم در عین حال، به روند رو به رشد حضور اجتماعی زنان در توسعه پایدار و توجه به عدالت جنسیتی در جمهوری اسلامی ایران اشاره و درباره اشتغال زنان ایرانی، نکاتی را مطرح کرد.

حجاب عاملی برای حفظ حریم زن است

این استاد دانشکده به مقوله حجاب در ایران اشاره کرد و توضیح داد: حجاب یکی از سرمایه‌های معنوی جامعه ماست که برای فرد، مایه آرامش و امنیت است.

وی تصریح کرد: حجاب مدنظر دین مبین اسلام است که باعث حفظ جایگاه و حریم زن می‌شود. زنان ایرانی با حفظ حجاب خود در عین خانه‌داری و همسرداری به بالاترین رتبه‌های علمی و حضور مؤثر اجتماعی دست یافته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه امنیت امروز کشور را مدیون سپاه پاسداران هستیم، گفت: اگر رشادت‌های بزرگمردان نیروهای مسلح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به خصوص مجموعه جان فدا و الهی سپاه پاسداران اسلامی و عزیز سفر کرده «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» نبود، پای تکفیری‌ها به این سرزمین باز می‌شد و هیچ زن و دختری در این کشور امنیت نداشتند و به اسارت می‌رفتند.

عقلی‌مقدم با مروری بر دوران تحصیل خود در مدرسه فرزانگان اظهار کرد: مدرسه فرزانگان از مدارس پرورش استعدادهای درخشان جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که برای دختران و پسران در سطح بالای آموزش، فرصت تحصیل ایجاد می‌کند.

این استاد دانشکده تصریح کرد: پس از گذراندن دوران تحصیلی در مدرسه فرزانگان و کسب امتیازات تحصیلی، در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدم و مدارج بالای علمی را تا مقاطع دکتری در مراکز دانشگاهی کشورمان کسب کردم.

وی افزود: امروز بخش قابل توجهی از دانشجویان و فرهیختگان دانشگاه‌های کشورمان، زنان هستند. زنان ایرانی فعالیت‌های چشمگیری در تمامی دستگاه‌ها دارند و نقش خود را در پیشرفت کشور به خوبی ایفا می‌کنند.

عقلی‌مقدم با بیان ارتقای حقوق و منزلت اجتماعی زنان در جمهوری اسلامی ایران گفت: زنان به دلیل برخورداری از ظرفیت همسری، مادری و پرورش فرزند از جایگاه بالایی برخوردار هستند و حقوق و منزلت آنان پس از انقلاب اسلامی از منظرهای مختلف به کلی متحول شده است.

این استاد دانشکده افزود: فرهنگ، علم و دوستی در خانواده‌های ایرانی جاری است و بنده این حمایت را در تمامی ادوار تحصیلی از خانواده و همسرم دریافت کردم.

پیشرفت زنان ایرانی پس از انقلاب اسلامی

وی در ادامه سخنانش، با معرفی دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی گفت: نظر به جایگاه والای زنان در ایران و با توجه به توسعه‌یافتگی و پیشرفت کشورمان در میزان مشارکت زنان در عرصه‌های گوناگون به خصوص علمی و دانشگاهی، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی ویژه دختران فعالیت می‌کند و از تنوع رشته و گرایش‌های تحصیلی برخوردار است.

عقلی‌مقدم با تشریح گروه‌های آموزشی دانشکده فنی و حرفه‌ای دخنران دکتر شریعتی بیان کرد: دانشجویان این دانشگاه در کنار تحصیل و فعالیت‌های علمی، هنری، ورزشی و فرهنگی از لحاظ «معنوی» سطح‌شان بالاتر از دانشگاه‌های دیگر است که دارای دو جنس پسر و دختر هستند. در واقع پژوهش، تحصیل و معنویت در کنار هم دیده می‌شود و تراز آن بالا است.

وی افزود: ناگفته نماند که ایجاد مهارت افزایی و توانایی اشتغال در کسب و کار از ویژگی‌های بارز این دانشکده است براین اساس بیش از 70 درصد دختران این دانشکده پس از فارغ التحصیلی صاحب شغل خواهند شد تا علاوه بر نقش همسری و مادری و ضمن رشد اجتماعی، به اقتصاد خانواده و جامعه کمک بسیاری کنند.

مردان خانواده یکدل و همراه هستند

در ادامه این نشست مجازی، طرح پرسش و پاسخ میان شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی و خانم عقلی‌مقدم اجرا شد که یکی از مهمترین سوالات مطرح شده، در خصوص دسیسه دشمنان علیه ملت ایران و پوشش زنان ایرانی در فضای عمومی کشور بود.

عقلی‌مقدم در پاسخ به این سؤال، گفت: در رابطه با مقوله حجاب در جمهوری اسلامی ایران، یک بخش آن مربوط به قوانین کشور می‌شود که حداقل‌های پوشش در فضای عمومی رعایت شود که عموما زنان ایرانی رعایت می‌کنند و بخش دیگر مربوط به فرهنگ و دین فرد است.

وی اظهار کرد: زنان ایرانی با آرامش و امنیت در صحنه اجتماع حضور دارند و وظایف محوله را در سایه همین امنیت حاصل از حجاب انجام می‌دهند، چه بسا اینکه ما در دوران جنگ تحمیلی، ایثارگری جوانان این مرز و بوم را شاهد بودیم که برای حفظ خاک و اعتقاداتشان، جان خود را در راه آرمان‌های اسلامی فدا کردند.

این استاد دانشکده با اذعان اینکه چادر افتخار زن ایرانی است، افزود: امروز ما زنان ایرانی باید با حفظ عفاف و حجاب در راستای پاسداشت شهدا و انقلاب اسلامی و ارزش‌های آنان در برافراشتن پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قدم برداریم.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی فضای جدیدی را برای زنان ایرانی فراهم آورد که حضور مؤثر آنان را می‌توانیم در صحنه‌های اجتماعی مشاهده کنیم و هیچ کس نمی‌تواند زنان را نادیده بگیرد. مردان خانواده نیز در این نقش‌آفرینی‌‌های قوی و جدی زنان، همراه و یکدل هستند.

عقلی‌مقدم در پایان سخنانش، حضرت زهرا(س) را الگوی زنان دانست و گفت: سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) می‌تواند برای هر انسانی نمونه باشد، ایشان از شاخص‌های بسیاری چون زهد، تقوا، عبادت، همسرداری، ایثارگری و ولایت‌پذیری برخوردار هستند و کرامت زنان با تمسک به این بانوی بزرگ اسلام محقق می‌شود.

انتهای پیام
captcha