کارهای امروز را به شیوه باطل گذشتگان گره نزنید
کد خبر: 4117340
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۲

کارهای امروز را به شیوه باطل گذشتگان گره نزنید

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در دهمین جلسه تفسیر قرآن با اشاره به آیات سوره جن گفت: هر کاری را به عقل گذشتگان گره نزنید، کارهای عالم هر یک حکمتی دارد و حکیم عالم هم خدای متعال است.

آیت الله عابدینیبه گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در دهمین جلسه تفسیر قرآن که در دفتر امام‌ جمعه قزوین برگزار شد در ادامه تفسیر سوره مبارکه جن به آیه پنجم پرداخت و گفت: «وَأَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ تَقُولَ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا» ما هم گمان کردیم که جن و انس دروغ نمی‌گویند و هر چه جنیان تحت سیطره ابلیس گفتند ما گوش کردیم.

وی اظهار کرد: در شناخت و رصد، زمینه‌های شناختی به مراحل خیال، وهم، شک، ظن، اطمینان و یقین تقسیم می‌شوند. شک در اصطلاح عامه یعنی پنجاه پنجاه اما ظن بالاتر از شک است و در مورد یقین عنوان می‌شود که در دنیا هیچ‌چیزی کمیاب‌تر از یقین نیست و انسان با عبادت خالصانه یقین پیدا می‌کند.

این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: «أَنْ لَنْ تَقُولَ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا» جنیان اعتراف می‌کنند اما ما خیلی اوقات سخن دیگران را می‌شنویم و بدون یقین باور می‌کنیم و به اشتباه خود معترف نیستیم. جنیان اعتراف کردند که منبع اخبار اشتباهشان جن و انس بودند و گمان می‌کردند هیچ یک از این ۲ گروه به خدا دروغ نمی‌بندند و نسبت به خدا سخن ناروا و خلاف نمی‌گویند و هر چه که آنها به خدا نسبت می‌دادند تصدیق می‌کردند تا اینکه به وسیله قرآن دروغ‌گویی آنان بر ما آشکار شد هدایت و رشد را دیدیم و حقیقت را با قرآن شناختیم.

قرآن شاخص صدق و کذب شنیده‌ها باشد

وی ادامه داد: در آیه ششم می‌خوانیم‌ که «وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا افرادی از انس پناه می‌بردند به بزرگانی از جن که بر گمراهی و انحراف و طغیانگری آنان افزوده می‌شود. چه انسان‌هایی به جن پناه می‌برند؟ جنیان در این آیه به ما یاد می‌دهند هرچه شنیدید صحت آن‌ را با قرآن بسنجید و فصل‌الخطابتان قرآن باشد و هر چیزی را باور نکنید.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: از این آیه شریفه درس بگیریم که هرکس هرچه گفت به سادگی نپذیریم چون کسانی که قرآن را کنار گذاشتند اسیر راه‌های انحرافی شدند و وارد گروهک‌های خطرناک شدند و به جان مردم افتادند اینها درس‌های مهم قرآنی است.

وی گفت: ۲ مطلب مهم دیگر در این آیه شریفه وجود دارد یکی موضوع ظن است و دیگر اینکه ما باید نسبت به منابع خبری خود وسواس داشته باشیم اگر هرکه هرچه گفت باور کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این دو موضوع را در آیات قرآن بررسی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: خداوند در آیه ۱۶ سوره انعام می‌فرماید اگر شما از اکثریت مردم روی زمین اطاعت کنید، شما را به گمراهی خواهند کشاند، چون اکثر مردم راستی‌آزمایی ندارند و از گمان پیروی می‌کنند. پس اطاعت از اکثریت پشتوانه وحیانی و عقلانی ندارد.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: هیچ‌وقت ظن جای علم و دانش را نمی‌گیرد. از بسیاری از ظن‌ها بپرهیزید چون بعضی از این ظن‌ها گناهان بزرگی هستند؛ در ظن خود کسی را قاتل و فاسق و دروغگو می‌پنداریم و بعد به اشتباه خود پی می‌بریم.

خبر را به سهولت نپذیرید

وی در ادامه تفسیر سوره جن بیان کرد: ای کسانیکه ایمان آورده‌اید اگر فاسقی برای شما خبر آورد به سهولت نپذیرید و بررسی کنید. وقتی به آنها گفته می‌شود دست از این پایین بودن بردارید و بالایی شوید در پاسخ می‌گویند ما به هرآنچه از اجدادمان به ما رسیده است اکتفا می‌کنیم. قرآن می‌فرماید مگر آبا و اجداد شما کسانی نبودند که چیزی نمی‌دانستند و هیچ هدایتی نیافته بودند نه دانش داشتند و نه در مسیر درست بودند و شما اصرار دارید راه آبا و اجداد خود را طی کنید؟

این مفسر قرآن گفت: برخی برای تبرئه کردن خود می‌گویند اگر خدا می‌خواست ما و اجداد ما مشرک نمی‌شدیم و جز خدا چیز دیگری را نمی‌پرستیدیم. پیشینیانشان هم این بیماری فکری را داشتند. پس برای مقابله و هدایت با اینها پیامبران و رسولان ما باید بیان روشنگر و تأثیرگذار داشته باشند.

وی ادامه داد: جنیان آیات را شنیدند و افکار مختلف را کنار گذاشته و در مسیر حق قرار گرفتند؛ آیه می‌گوید هر کاری را به عقل گذشتگان گره نزنید، کارهای عالم هر یک حکمتی دارد و حکیم عالم هم خدای متعال است.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به اینکه کتاب ما قرآن خاتم کتب است، ادامه دهد: قرآن نسبت به کتاب‌های پیشین جامع است و جایگاه ویژه‌ای دارد آیا ما برای ادعاهای مشرکان کتاب خاصی نازل کردیم نه، اینها می‌گویند ما پدرانمان را در یک دینی دیدیم و بر آثار آنها دنبال هدایت هستیم و خداوند هم می‌فرماید همواره چنین بوده و در فرستادن هر پیامبری مشرکانی بودند که به مسیر ابا و اجداد خود اقتدا می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: این مباحث ویژه جنیان نیست بلکه دامنگیر انسانها هم شده است، خداوند در قسمت‌های مختلف انس و جن را به سبب این تفکرات مواخذه کرده و فرموده وقتی قرآن نازل شد شما متوجه نشدید که این آیات نورانی هدایتگر است و به هیچ عنوان قابل قیاس با داشته‌های ابا و اجداد شما نیست اما با آنها می‌گویند کتاب و رسالت شما را قبول نداریم و به آن کافریم.

جهنم جایگاه چه کسانی است؟

وی تصریح کرد: کسانی‌که ولایت این و آن را پذیرفتند، با هم رفیق شدند، با کمک هم ظلم می‌کنند، ارزش‌های دینی را زیر پا می‌گذارند، برای خیانت در عرصه‌های مختلف تبانی کرده و پشتیبان هم هستند و در قیامت می‌گویند ما بعضی با بعضی دیگر تعامل داشتیم و زندگی می‌کردیم تا اینکه اجلی که تو برای ما مشخص کرده بودی فرا رسید و اینجا خداوند می‌فرماید جهنم ماوای شماست و در آن جاودانید و خدای شما دانا و حکیم است.

عابدینی گفت: در سوره فرقان اشاره شده که قیامت روزی است که ظالم دست خود را گاز می‌گیرد که کاش به جای پیروی از این و آن کارم را با رسول‌خدا تنظیم می‌کردم وای بر من کاش فلانی را دوست خود انتخاب نمی‌کردم، از روزی که پای او به دوستی با من باز شد مرا از ذکر دور کرد او شیطانی بود که مرا به خواری کشانده است.

وی ادامه داد: همچنین در سوره انعام می‌خوانیم که ای آدمیان آیا ما برای شما پیامبر نفرستادیم؟ آیا آیات ما را برای شما بیان نکردند؟ آیا نگفتند که روز قیامت به ملاقات با خدا خواهید رفت؟ بله در آن روز ما علیه خودمان شهادت می‌دهیم که پیامبران کار خود را به درستی انجام دادند اما ما فریب دنیا را خوردیم و شهادت می‌دهیم که کافر شدیم.

این مفسر قرآن اظهار کرد: در سوره اعراف باز هم پای جن و انس در میان است؛ قرآن می‌فرماید اینها عقل دارند فهم ندارند و شکری که به سبب نعمتها باید به جا می‌آورند را انجام ندادند این‌ها می‌بینند ولی بصیر نیستند، گوش دارند ولی نمی‌شنوند مانند حیواناتی که خدا از آنها توقعی ندارد بلکه این افراد از حیوانات هم پست‌تر هستند و رمز گرفتاری اینها غفلت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این آیه هشدار می‌دهد که غافل نباشید بلکه ذاکر باشید و همواره به یاد خدا دائم‌الذکر باشید. این قلب است که همه چیز می‌فهمد و رسوایی جهنم بیش از آتش جهنم برای انس و جن سوزاننده است.

انتهای پیام
captcha