۱۲ هزار نسخه خطی قرآن دسته‌بندی و عنوان‌بندی شد
کد خبر: 4117355
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن:

۱۲ هزار نسخه خطی قرآن دسته‌بندی و عنوان‌بندی شد

حجت‌الاسلام نقیب با بیان اینکه پژوهشگران با مشکلات فراوانی برای دستیابی به آثار خطی قرآن مواجه هستند، گفت: با تلاش همکاران و با حضور در کتابخانه‌های مختلف، بیش از 12 هزار نسخه را جمع‌آوری کردیم و در حال دسته‌بندی و عنوان‌بندی برای عرضه هستیم.

حجت الاسلام نقیببه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در کارگاه آموزشی تحقیق مصاحف کهن که از روز گذشته، 5 بهمن‌ماه در قم آغاز شده است و امروز به پایان می‌رسد، گفت: این دانشگاه تنها دانشگاه تخصصی قرآن در کشور با 18 دانشکده علوم قرآنی بوده که به تربیت دانشجویان نخبه و متعهد می‌پردازد.

وی افزود: با بررسی‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شد، متوجه شدیم که کتابخانه‌های بسیاری در زمینه جمع‌آوری و نگهداری نسخ خطی وجود دارد اما مرکزی که به صورت تخصصی در زمینه نسخ خطی قرآنی فعالیت کند، وجود ندارد و پژوهشگران در این زمینه با مشکلات فراوانی جهت دستیابی به آثار خطی قرآنی مواجه هستند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: بنابراین از سال 97 با تلاش همکاران و با حضور در کتابخانه‌های مختلف و گفت‌و‌گوهایی که انجام شد، تعداد 12 هزار نسخ را جمع‌آوری کردیم و در حال دسته‌بندی و عنوان‌بندی برای عرضه هستیم.

وی فعالیت در جهت احیای نسخ خطی را اول به عنوان خدمت به قرآن و دوم زنده نگه داشتن آثار فاخر گذشتگان و همچنین معرفی پدیدآورندگان آثار عنوان کرد.

نقیب با اشاره به آیه 9 سوره حجر گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»؛ این حفظ قرآن می‌تواند هم در برابر تحریف و هم در برابر اتفاقات و ناملایمات جامعه باشد.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای حفظ قرآن نیز همین احیا و جمع‌آوری نسخ خطی قرآن است که در واقع می‌توان گفت کسانی که در این مسیر تلاش می‌کنند شامل مرحمت و الطاف بی‌کران خداوند می‌شوند چراکه در حال محافظت از این کتاب آسمانی هستند.

وی ضمن محکومیت هتاکی‌های اخیر به ساحت مقدس قرآن کریم، تصریح کرد: آنکه قرآن را می‌سوزاند، نمی‌داند چه خدمتی به قرآن می‌کند، چراکه اولاً آن را بیشتر معرفی می‌کند و دوماً ما را بیشتر در جهت حفظ و نگهداری قرآن ترغیب می‌کند.

انتهای پیام
captcha