فعالیت‌های قرآنی با ذائقه‌ نسل جوان منطبق شود
کد خبر: 4117666
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
نیازسنجی فعالیت‌های قرآنی / ۲

فعالیت‌های قرآنی با ذائقه‌ نسل جوان منطبق شود

پیشکسوت قرآنی فارس با بیان اینکه نیازسنجی برای فعالیت‌های قرآنی انجام نمی‌شود، گفت: انطباق فعالیت‌های قرآنی با ذائقه‌ نسل جوان نیاز امروز جامعه است.

محمدعلی ذاکریمحمدعلی ذاکری، پیشکسوت قرآنی فارس در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با نیازسنجی فعالیت‌های قرآنی، گفت: در طول سال توسط دستگاه‌ها و نهادهای مختلف فعالیت‌های قرآنی اعم از مسابقات قرآن، محفل انس با قرآن، جشنواره هنرهای قرآنی و... برپا می‌شود اما به نظر می‌رسد داستان همه این فعالیت‌ها فقط ارائه بیلان کار سالانه است.

وی افزود: هر ساله مبلغی برای فعالیت‌های قرآنی از سوی دولت و مجلس اختصاص می‌یابد و مسلماً باید این بودجه در جایی هزینه شود به همین دلیل یکسری فعالیت‌های قرآنی روتین تعریف شده و از سوی دستگاه‌ها اجرا می‌شود تا بتوانند هم گزارش کار ارائه داده و هم این بودجه را هزینه کنند.

ذاکری با بیان اینکه نیازسنجی برای فعالیت‌های قرآنی انجام نمی‌شود، گفت: این مسئله نه تنها در استان فارس بلکه در کشور هم همین‌طور است و به نظر می‌رسد چیزی که برای فعالیت‌های قرآنی مطرح نیست انطباق آنان با ذائقه‌های نسل امروز و نیاز امروز جامعه باشد.

این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: برخی از فعالیت‌ها هم می‌گویند انجام شده است، اما چیزی مشاهده نمی‌شود، به عنوان مثال من یک قاری هستم و دائم می‌شنوم که می‌گویند کرسی‌های تلاوت برپا می‌شود، اما کجا چنین کرسی‌هایی برپا می‌شود که من نمی‌دانم.

وی درباره وابستگی فعالیت‌های قرآنی به بودجه‌های دولتی گفت: مؤسسات قرآنی ذیل ارشاد یا تبلیغات اسلامی قرار می‌گیرند، لذا انتظار دارند که از سوی این نهادها هم مورد حمایت مالی قرار گیرند و قطعاً این نهادها هم برای ارائه گزارش کار خود مبلغی را به این مؤسسات اختصاص می‌دهند، اما باز هم مبحث نیازسنجی مغفول می‌ماند.

ذاکری بیان کرد: به نظر می‌رسد فقط برای جلسات خانگی یا خانوادگی قرآن است که نیازسنجی انجام می‌شود وگرنه مؤسسات قرآنی هم برای جذب بودجه مجبورند یکسری کارهای روتین انجام دهند و به اصطلاح چشمشان به دست دولت است.

این پیشکسوت قرآنی فارس در پایان یادآور شد: از  وضعیت محافل خانگی قرآن در شیراز اطلاعی دقیقی ندارم، اما هرچه هست لازم است که این جلسات به صورت دقیق معرفی شوند تا حداقل قرآن‌دوستان بتوانند به سراغ این جلسات بروند.

انتهای پیام
captcha