اعلام جزئیات مسابقات همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی مراکز دارالقرآن‌های کشور
کد خبر: 4118073
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲

اعلام جزئیات مسابقات همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی مراکز دارالقرآن‌های کشور

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان طی یک نشست خبری جزئیات مسابقات همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی مراکز دارالقرآن‌های کشور به میزبانی دزفول را تشریح کرد.

جاسم حسینی زادهبه گزارش ایکنا از خوزستان، جاسم حسینی‌زاده، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در نشست خبری ششمین دوره مسابقات همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی مراکز دارالقرآن‌های کشور که در تحریریه ایکنای خوزستان برگزار شد، گفت: امسال نخستین بار است که آموزش و پرورش استان میزبان مسابقات قرآن در سطح کشور می‌شود و با توجه به ظرفیت موجود در استان، برگزاری این رویداد به خوزستان واگذار شد.

وی ادامه داد: پیشنهاد دادیم این مسابقات، یادبود شهدای قرآنی منا باشد، زیرا تعدادی از شهدای خوزستانی منا، عضو گروه همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی بودند که در فاجعه منا به شهادت رسیدند. شهید باوی‌زاده، شهید مشعلی و شهید سعیدی‌زاده، شهدای قرآنی استان ما در فاجعه منا هستند که تلاش کردیم مسابقات کشوری همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی مراکز دارالقرآن‌های کشور یادبود این شهدا باشد.

حسینی‌زاده ادامه داد: مقرر بود این مسابقات در آبادان برگزار شود، اما چون یک رویداد ملی دیگری در این شهرستان رقم خورد، این میزبانی به شهرستان دزفول که شهر مقاومت است انتقال داده شد. در دزفول ظرفیت خوبی برای برگزاری این رویداد وجود دارد و همه مجموعه‌های پای کار آمدند.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اعلام کرد: مسابقات همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی مراکز دارالقرآن‌های کشور از 14 تا 20 بهمن برگزار خواهد شد. سه روز نخست، مسابقات پسران با حضور 15 گروه و 18، 19 و 20 بهمن، مسابقات دختران با مشارکت 13 گروه برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این یک هفته شهرستان دزفول میزبان حدود 200 نفر اعضای گروه‌های همخوانی قرآن و عوامل اجرایی در بخش پسران و 200 نفر در بخش دختران خواهد بود. اردوگاه شهید رجایی به عنوان محل برگزاری این مسابقات تعیین شده است.

حسینی‌زاده گفت: 12 کمیته در موضوعات مختلف استقبال، اسکان، تغذیه، پشتیبانی، فنی، بهداشت، ارزیابی، حراست و ... بیش از یک ماه است که در دزفول در حال فعالیت هستند. بیش از 8 جلسه خرد و کلان وزارتی، استانی و شهرستانی با افراد و گروه‌های مختلف در این مدت برگزار شد.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: بعدازظهر 14 بهمن مراسم افتتاحیه در بخش پسران در حسینیه ثارالله دزفول برگزار و مسابقات از صبح 15 بهمن آغاز و اختتامیه 16 بهمن برگزار می‌شود. فوق‌برنامه‌های سیاحت و زیارت نیز در ضمن این مسابقات برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است که هدف آن آشنایی دانش‌آموزان با استان خوزستان است. در شب میلاد امام علی(ع) یک محفل انس با قرآن با حضور گروه‌های همخوانی قرآن برگزار می شود و 16 بهمن مراسم تکریم خانواده‌ شهدای قرآنی منا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: 18 بهمن مجدد این فرآیند در بخش دختران تکرار خواهد شد. 10 داور ملی و بین‌المللی این مسابقات را داوری خواهند کرد که دو نفر از این داوران از خوزستان هستند. از خوزستان، دو گروه همخوانی قرآن در بخش دختران و پسران از شهرستان‌های شادگان و آبادان در این مسابقات حضور دارند.

حسینی‌زاده گفت: خوزستان در پنج دوره گذشته مسابقات همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی، چهار رتبه اول و دوم کسب کرده است. در مسابقات قرآن دانش‌آموزی نیز کسب 8 رتبه اول، 7 رتبه دوم و یک رتبه سوم از افتخارات دانش‌آموزان خوزستان است و استان ما در این زمینه جزء بهترین‌های کشور است.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: از وزیر آموزش و پرورش، معاونان وزارت و همچنین مسئولان استان برای حضور در این رویداد قرآنی دعوت شده است. خبرگزاری قرآنی(ایکنا)، صداوسیمای استان و حوزه هنری استان خوزستان در برگزاری این رویداد و انعکاس رسانه‌ای و هنری آن در کنار ما هستند.

وی با بیان اینکه این رویداد بزرگ قرآنی می‌تواند ابزاری برای مقابله با جنگ ادراکی دشمن باشد، گفت: در همین راستا ما به صورت ویژه اردوهای راهیان پیشرفت را در استان دنبال کردیم. ما برای دانش‌آموزان گشت دریایی راه اندازی کردیم. بازدید از پالایشگاه‌ها، سدها، شرکت توسعه نیشکر و ... برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شد. رویداد دیگر، جشنواره‌های قطبی قرآن، عترت و نماز است که به مدت سه شبانه‌روز در سه قطب رامشیر، کارون و لالی برگزار خواهد شد و گتوند میزبان مرحله نخبگانی این جشنواره خواهد بود. این مسابقات اسفندماه برگزار خواهد شد. حدود 3 هزار و 800 تا 4 هزار دانش‌آموز در این رویداد قرآنی مشارکت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha