اختتامیه طرح ملی مشاغل خانگی در استان اردبیل برگزار شد
کد خبر: 4118826
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸

اختتامیه طرح ملی مشاغل خانگی در استان اردبیل برگزار شد

مراسم اختتامیه طرح ملی مشاغل خانگی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اردبیل همزمان با هفدهمین نمایشگاه فرش اردبیل با حضور مسئولین، پیشرانان، تسهیلگران، صنعتگران فرش دستباف و هنرمندان استان اردبیل برگزار شد.

مهران اوچی اردبیلی رئیس جهاد دانشگاهی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی‌اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، ۱۱ بهمن‌ماه، در مراسم اختتامیه طرح ملی مشاغل خانگی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اردبیل با اشاره به اینکه این طرح از سال 1399 شروع شده و تا آخر آذرماه 1401 اجرا شده است، اظهار کرد: قبل از شروع طرح، یک طرح پژوهشی در مورد وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین ساختار اشتغال استان و شناسایی مزیت‌ها و عناوین شغلی با استفاده از تحقیقات پرسشنامه‌ای از کارشناسان ذی‌ربط در دستگاه‌های اجرایی و همچنین خبرگان، صاحب نظران و ... انجام و نتایج با مدل SWOT تحلیل شدند.

اوچی‌اردبیلی افزود: در این طرح 13 رشته شغلی شامل، تولیدکننده گیاهان دارویی، مترجم کتاب و مقاله، برنامه نویس، انیماتور، ویرایشگر متون، رودوز سنتی، تولیدات چرمی دست دوز، گلیم بافی، قالیبافی، بافنده تابلو فرش، خیاط لباس، بسته‌بندی عسل، تولیدکننده زعفران اجرا شد.

وی ادامه داد: یک کارگروه علمی و یک شورای راهبری متشکل از صاحب نظران و همچنین افراد معرفی شده از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط جهت پیشبرد امور تشکیل و جلسات مختلفی اجرا شده است.

رئیس جهاددانشگاهی اردبیل، تماس توجیهی 3370 تماس، ارزیابی اولیه ثبت نام کنندگان 3370 نفر، استعدادسنجی، 2842 نفر، مشاوره عمومی و تخصصی متقاضیان 2718 نفر، آموزش عمومی و تخصصی متقاضیان 2714، اتصال به بازار 2054 نفر را از فعالیت‌های انجام شد در این طرح عنوان کرد.

اوچی اردبیلی ادامه داد: همچنین 4 نفر از اعضای تمام وقت جهاددانشگاهی در این طرح حضور ثابت داشته و بیش از 10 نفر نیروی کار ساعتی، کار دانشجویی و سرباز امریه در پیشبرد امور اجرایی این طرح همکاری داشته‌اند.

حسین مولایی، فرماندار شهرستان گرمی نیز در این مراسم از جهاددانشگاهی و جهادگران فعال در اجرای طرح ملی مشاغل خانگی تقدیر کرد و اظهار داشت: از اینکه این دبیرخانه توانسته است طرح فرش منطقه گرمی را بومی سازی نماید کار فاخری است که باید مورد تقدیر قرار گیرد.

مولایی فرش را نمادی از فرهنگ و هنر و صنعت یک منطقه عنوان کرد و افزود: ما باید قدردانی صنعت‌گران و هنرمندان این صنعت بویژه در بخش قالیبافان باشیم این در حالی است که در این صنعت با مشکل عدیده‌ای از جمله دستمزد پایین قالیبافان هستیم که بیشترین سود را در این بین دلالان استفاده می‌کنند. که بایستی این مشکلات به همت دست‌اندرکاران و هنرمندان و مسئولین احصاء و مرتفع شود.

وی نگاه مسئولین استان بویژه استاندار اردبیل را در توسعه متوازن بویژه در زمینه صنعت فرش  دلگرم کننده و امیدبخش عنوان و بیان کرد: در 16 بهمن ماه طرح فرش بومی منطقه گرمی در مراسمی ویژه رونمایی خواهد شد که امیدواریم این طرح در نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارج از استان نیز جلوه داشته باشد.

سپس دبیر طرح مشاغل خانگی جهاددانشگاهی استان اردبیل نیز در این مراسم ضمن تقدیر از اعضای دبیرخانه با اشاره به مراحل ثبت‌نام طرح، ثبت‌نام اینترنتی متقاضیان، ارزیابی، استعدادسنجی، توانمندسازی (ارایه آموزش و مشاوره‌های عمومی و تخصصی)، اتصال به بازار و ایجاد فرصت‌های شغلی را از مراحل اجرای این طرح عنوان کرد.

وی از ایجاد 15 شبکه (شبکه سازی) برای رشته‌های شغلی مرتبط با این طرح خبر داد و افزود: حدود 88 نفر پیشران و تسهیلگر، طراحی 16 فروشگاه مجازی، تهیه بیش از 250 تیتر خبری در سایت خبری مشاغل خانگی و خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا و سایر سایت‌های خبری استان،  مصاحبه‌های متعدد در رادیو و تلویزیون، نمایش محصولات پیشران‌ها و متقاضیان با حمایت دبیرخانه در 9 نمایشگاه در سطح محلی، ملی و بین‌المللی از جمله فعالیت‌هایی که در طول اجرای طرح انجام شده است.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از عوامل اجرایی طرح، مسئولین دستگاه‌های اجرایی مرتبط و پیشران‌های موفق با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha