ضعف آموزش‌های تخصصی در مناطق محروم مشهود است
کد خبر: 4119178
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
مسئول دارالقرآن بسیج خراسان‌جنوبی:

ضعف آموزش‌های تخصصی در مناطق محروم مشهود است

مسئول دارالقرآن بسیج خراسان‌جنوبی با اشاره به ضعف در عدالت آموزشی و آموزش‌های تخصصی در استان‌های محروم، گفت: متأسفانه به‌دلیل محروم بودن از اساتید تراز اول کشور به دلیل بُعد مسافت، سطح آموزش‌های تخصصی ضعیف‌تر بوده و به همین دلیل شاید کسب رتبه برای فعالان قرآنی این استان در مسابقات قرآنی تقریباً دشوار باشد.

امین احسان نژاد، مسئول دارالقرآن بسیج خراسان‌جنوبی

امین احسان‌نژاد، مسئول دارالقرآن بسیج خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه آموزش قرآنی، اظهار کرد: ضعف حال حاضر آموزش‌های قرآنی در حوزه زیرساخت‌هاست.

وی با اشاره به نبود تناسب اعتبارات قرآنی با فعالیت‌های قرآنی، گفت: متأسفانه اعتبارات قرآنی سال به سال کمتر شده و به هیچ عنوان جوابگوی فعالیت‌های قرآنی مورد نیاز جامعه نیست و با توجه به اینکه بخش زیادی از فعالیت‌های قرآنی از ابتدا در کشور وابسته به اعتبارات دولتی بوده به نسبت کاهش اعتبارات، حمایت‌ها از فعالان قرآنی و برنامه‌های قرآنی نیز ضعیف شده؛ بنابراین نیاز به حمایت جدی مسئولان امر در این زمینه وجود دارد.

این فعال قرآنی، تعدد نهادها و دستگاه‌های متولی امر قرآن در کشور و عدم هماهنگی را یک معضل بزرگ دانست و ادامه داد: همان اعتبار اندک نیز به‌دلیل نبود هم‌افزایی نهادها و موازی‌کاری بیشتر آنها در اجرای برنامه‌ها متأسفانه خروجی قابل قبولی نداشته و در نهایت موجب گلایه فعالان قرآنی از نبود حمایت نهادهای قرآنی و برنامه‌های قرآنی می‌شود.

احسان‌نژاد با اشاره به ضعف در عدالت آموزشی و آموزش‌های تخصصی در استان‌های محروم مانند خراسان‌جنوبی، افزود: متأسفانه به‌دلیل محروم بودن از اساتید تراز اول کشور به دلیل بعد مسافت، سطح آموزش‌های تخصصی ضعیف‌تر بوده و  به همین دلیل شاید کسب رتبه یا مقام کشوری برای فعالان قرآنی این استان در عرصه مسابقات قرآنی تقریباً دشوار باشد و حتی از دید برخی داوران مسابقات کشوری نیز متأسفانه نمره شرکت‌کنندگان این استان‌ها به دلیل نوع نگاه‌ها از قبل مشخص شده است.

وی افزود: به‌کارگیری مدیرانی که علاقه یا آشنایی چندانی با مباحث تخصصی قرآنی ندارند در مسئولیت‌های قرآنی که طبیعتاً باعث عدم درک صحیح از نیازها و فعالیت‌های قرآنی متناسب با جامعه قرآنی می‌شود و تأمین نبودن نیروی انسانی تخصصی مورد نیاز برای اجرای فعالیت‌های قرآنی در نهادهایی که به نوعی متولی اجرای برنامه‌های قرآنی هستند نیز از دیگر مشکلات است.

مسئول دارالقرآن بسیج خراسان‌جنوبی بیان کرد: اینکه مدیر قرآنی به تنهایی قادر به اجرای ماموریت‌های  متعدد تعریف شده به نحو احسن نیست از دیگر نقاط ضعف این حوزه است. همچنین کمبود فضای مجزای آموزشی قرآن که در دستگاه‌های دولتی و در مجموعه‌هایی مانند مؤسسات قرآنی نیاز به آن برای متولیان امر قرآن و هم برای قرآن‌آموزان ضروری است را می‌توان اشاره کرد.

احسان‌نژاد تصریح کرد: کم‌توجهی به امر آموزش قرآن در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی در محیط خانواده، مدرسه و دانشگاه تقریباً از اولویت خارج و به امری تفریحی تبدیل شده است و برنامه‌ریزی کمتری برای آموزش قرآن در  این محیط‌ها انجام می‌شود‌.

وی افزود: کمبود جلسات و محافل قرآنی در سطح مساجد و سایر اماکن عمومی و مذهبی که بتوان به‌عنوان جلسه مستمر همراه با آموزش قرآن در راستای افزایش انس با قرآن از آن یاد کرد از دیگر معضلات است.

احسان‌نژاد ادامه داد: امروزه با توسعه فضای مجازی و دلایل دیگر تقریباً حضور در جلسات قرآن و انگیزه برای حضور در جلسات توسط خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان کم‌رنگ شده و معدود جلسات قرآنی نیز که برگزار می‌شود از شور نشاط لازم برخوردار نیست‌‌‌.

وی افزود: نکته دیگر کم‌توجهی و بعضاً عدم توجه به حق‌الزحمه اساتید قرآنی در مباحث آموزشی، تلاوت، داوری و هدایای قرآنی مؤثر و انگیزه بخش برای افراد علاقه‌مند به شرکت در مسابقات قرآن به خصوص نوجوانان است.

مسئول دارالقرآن بسیج خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در برخی از مسابقات قرآنی افراد با وجود کسب رتبه هنوز خبری از حمایت از قرآن‌آموزان نشده است، اظهار کرد: امیدواریم با تدبیر مدیران حوزه قرآنی بتوانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

انتهای پیام
captcha