مغفول ماندن قرآن، به دلیل ضعف مدیریت فرهنگی است
کد خبر: 4119240
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴

مغفول ماندن قرآن، به دلیل ضعف مدیریت فرهنگی است

استاد شهریار پرهیزگار با بیان اینکه ما در مباحث فرهنگی معلول و ناتوان هستیم گفت: خون‌ دل‌ها خوردیم تا برای مدیران و مسئولان تبیین کنیم که هزینه کردن برای قرآن از نان شب هم واجب‌تر است.

شهریار پرهیزگار

به گزارش ایکنا از قزوین، استاد شهریار پرهیزگار در جشن خانواده بزرگ ایرانی و اولین مراسم تجلیل از حافظان کل قرآن کریم همراه با هجدهمین برنامه تجلیل از حافظان یک تا ۱۰ جزء که با عنوان حافظان قرآن، رهپویان ولایت امروز پنجشنبه ۱۳ بهمن‌ در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار شد به‌مناسبت تقارن با ایام پیروزی انقلاب به آیات سوره مبارکه فجر اشاره کرد و گفت: به‌صورت عجیبی آیات سوره فجر با دهه‌ فجر انقلاب اسلامی ما منطبق است پس از شب، سپیدی صبح و فجر امیدآفرین خواهد بود.

وی اظهار کرد: قزوین در مسائل قرآنی پیشرفت‌های تحسین‌برانگیز و حیرت‌آوری دارد، خلوص و سادگی در مدیران مهد‌قرآن کریم قزوین، در کشور مثال زدنی است و این درجه از اخلاص و عشق به قرآن ستودنی است و همه باید وظیفه خود بدانیم که فرهنگ قرآن را ترویج کنیم و بهترین روش آن هم حفظ قرآن است.

این استاد قرآن بیان کرد: عصاره نیم‌قرن تجربه و تلمذ بنده در انس با قرآن این است که بهترین راه انس با قرآن و فرهنگ قرآن حفظ آیات است؛ رهبر انقلاب ما بیان فرمودند که کشور به ۱۰ میلیون حافظ قرآن نیاز دارد و تاکید ایشان بر حفظ است نه هر نوع انسی با قرآن کریم زیرا این ظرفیت را در نسل جوان پیش‌بینی می‌کردند.

مردود شدن مسئولان در مباحث فرهنگی و قرآنی

وی خاطرنشان کرد: اما در این میان عملکرد مسئولان برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن چطور بوده است؟ شلخته‌ترین ارکان مدیریتی کشور در بخش‌های اجرایی و تقنینی در قسمت فرهنگی و به‌ویژه در مباحث قرآنی است.

پرهیزگار قرآن را قله فعالیت‌های فرهنگی دانست و افزود: ما در مباحث فرهنگی معلول و ناتوان هستیم و وضعیت ما اسفناک است، خون‌ دل‌ها خوردیم تا برای مدیران و مسئولان تبیین کنیم که هزینه کردن برای قرآن از نان شب هم واجب‌تر است.

وی تصریح کرد: مبذرین بدتر از مسرفین هستند و در این مملکت تبذیر‌ها شده، پول‌ها جاهایی که نباید خرج می‌شده، صرف شده و جای اهم و مهم را تغییر داده‌اند و چوب آن را هم خوردند به‌گونه‌ای که کسانی‌که سالیان سال از این نظام و انقلاب ارتزاق کردند در بزنگاه‌ها پنجه بر چهره انقلاب کشیدند و چهره واقعی خود را نشان دادند.

این چهره شاخص قرآنی بیان کرد: من به‌عنوان یک چهره قرآنی روز قیامت اجازه نخواهم داد متولیان رده‌های بالای مملکتی قدم از قدم بردارند آنها که قرآن را مظلوم و مهجور کردند.

وی تصریح کرد: بی‌سوادی قرآنی در مدیران ارشد مملکتی سبب شد دنیا را دنیای دیپلماسی بدانند و موشک را کنار گذاشته به دنیا بخندند تا دنیا هم به ریش آن‌ها بخندد، این تمسخر و تحقیر در سطح بین‌المللی نتیجه دور بودن از فرهنگ قرآن است.

جهاد تبیین با قرآن

این استاد قرآن گفت: قرآن در آیه وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ می‌فرماید تا می‌توانید تجهیزات و ملزومات جمع کنید، سلاح‌های به‌روز در جهان را برای خود تولید و تهیه کنید، قدرتمندترین سلاح‌ها باید در اختیار شما باشد و کاری کنید که دشمنان از شما بترسند.

وی خاطرنشان‌کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی دنیا از ما ترسید و واکنش نشان داد، قلدرهای بی‌منطق دنیا باید از ایران بترسند چون منطق آن‌ها انداختن بمب اتم در هیروشیما و ایجاد داعش و سر بریدن و آتش زدن پلیس است، پلیسی که وظیفه برقراری نظم و امنیت را برعهده دارد.

پرهیزگار افزود: قرآن می‌فرماید شما دشمنانی دارید که نمی‌شناسید ولی خدا می‌داند، پس قوی شوید و بترسانید و در راه خدا خرج کنید؛ اگر در لبنان و سوریه و یمن خرج می‌کنیم برای قوی کردن ایران و جلو بردن سنگرهای جنگ و دفاع است، خرج کردن برای مسائل نظامی اسراف نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای امنیت و اقتدار ایران است.

وی تصریح کرد: اگر چه اصل نظام پایدار است، اما خساراتی که به آن وارد می‌شود هم اجتناب‌ناپذیر است، باید نسل جوان را از هجمه‌های بی‌پایه و اساس فضای مجازی حفظ کنیم، جوانان ما در آن فضای مسموم بیمار دل نیستند بله طالب حقیقت‌اند، با قرآن جهاد تبیین کنیم و باور داشته‌باشم که استفاده از آیات قرآن اثرات شگرفی خواهد داشت.

این پژوهشگر قرآن در پایان خاطرنشان کرد: در قرآن سه هزار آیه سیاسی و اجتماعی داریم که تاکید می‌کند از کفار تبعیت نکنید و به جهاد کبیر اقدام کنید؛ صدر اسلام و در مکه تمرکز پیامبر بر جهاد فرهنگی و اصلاح انحرافات فکری مردم بود که امروز هم این امر بر ما واجب است؛ جهاد فرهنگی باید با ابزار قرآن صورت گیرد، به‌وسیله قرآن می‌توان در برابر دشمنان و نا‌اهلان جهاد و ایستادگی کرد.

انتهای پیام
captcha