مسئولان راه گم کرده‌! همه چیز در جلسات قرآن است
کد خبر: 4119259
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
یادداشت

مسئولان راه گم کرده‌! همه چیز در جلسات قرآن است

فینال هفدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی این‌بار در حالی برگزار می‌شود که شیوه متداول دیگر مسابقات و جشنواره‌ها را ندارد، فینال این دوره جشنواره امشب در جلسات استادان قرآن استان تهران و با حضور ۳۷ نماینده از سراسر کشور برگزار می‌شود؛ چرایی آن را بدانیم!

تلاوت مجلسی«جشنواره تلاوت‌های مجلسی اقدامی است که چند سالی است از دل جلسات قرآن اساتید شهرها آغاز می‌شود و در مرکز یا یکی از شهر‌های استان‌ها مرحله استانی خود را طی می‌کند و سپس مرحله فنی برای آن در نظر گرفته شده (همانند سال گذشته در سالن‌های بزرگ شهر گرگان یا قائمشهر و ساری) و بعد مرحله فینال خود را طی می‌کند، امسال نیز مقرر بود در هرمزگان با همین رویه برگزار شود، ولی چرا اینگونه نشد؟

مستحضرید که بعد از گذشت سه سال از اپیدمی کرونا بیشترین مراکز قرآنی که آسیب جدی دیدند جلسات قرآن و بعد مؤسسات قرآنی بودند. به منظور نشان دادن اهمیت جلسات آموزش قرآن برای مردم و مسئولان، تصمیم گرفته شد تا مجدد به دل جلسات قرآن اساتید برگردیم تا این توجه را به همگان نشان دهیم، که اگر بی‌مهری‌ها به جلسات خانگی، سنتی و استادان قرآن پیوسته ادامه داشته باشد، نه خیلی دیر بلکه بسیار نزدیک، شاهد از بین رفتن جلسات آموزش قرآن خصوصاً جلسات قدیمی و پرمخاطب قرآن در کشور خواهیم بود، جلساتی که پشتوانه‌های اصلی و انکارناپذیر فعالیت‌های قرآنی کشور است، جلساتی که تا دلتان بخواهد مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند، اساتیدی که تا دلتان بخواهد بی‌ادعا و بی‌توقع اما پیوسته برای رشد معنوی، معرفتی، تبلیغی و تخصصی قرآن کوشا و دلسوز هستند، ریالی دریافت نمی‌کنند، از جیبشان هزینه می‌کنند، وقت‌های بسیاری را صرف شاگردان و بقای جلسه می‌کنند. سرما و گرما بر روند شکل‌گیری جلسات هفتگی آنان تأثیری ندارد، دلار ارزان یا گران شود، بنزین ارزان یا گران شود، جنگ اقتصادی باشد یا نباشد و هر چیز دیگر بر کارشان و علاقه و عشق به جلسه‌گردانی آنان تأثیری ندارد و این‌ها همان اساتیدی هستند که هیچ اولویتی در هیچ گوشه تصمیم‌گیری کلان قرآنی کشور در سازمان‌ها و نهاد‌های قرآنی ندارند.

اینکه یک حرکت مردمی مثل همین جشنواره تلاوت‌های مجلسی بدون ریالی بودجه حاکمیتی می‌تواند شهر به شهر و استان به استان و در پایان با آن همه شور و حال مداوم مردمی تکرار شده و تقریباً پرمخاطب‌ترین فعالیت مردمی کشور و خبرساز موفق فعالیت قرآنی در کشور باشد، همه را مدیون همین جلسات قرآنی است، یکی دو مسابقه دیگر از جنس مردمی را هم شما تا حدی کم و بیش به همین روند مشاهده می‌کنید. خب این در حوزه برگزاری مسابقات قرآن که هم جنبه رقابتی هم جنبه تبلیغی و توسعه فرهنگ قرآنی دارد، ولی بیایید از منظر آموزشی به آن جلسات نگاه کنیم ...! کدام نهاد و کدام سازمان و کدام مرکز می‌تواند، ادعا کند که در هر محله از محلات روستاها، شهرهای کشور، مرکزی را راه‌اندازی کرده تا آموزش همگانی قرآن را سامان بخشد...!؟ هیچکدام. تا آنجایی که بعد از گذشت ۴۴ سال حاکمیت اسلامی، سال گذشته باز هم رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند هر مسجد یک پایگاه قرآنی باشد. آیا واقعاً همین اتفاق توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد افتاد؟ آیا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد توانستند این فرمان را اجرایی کنند؟ باز هم جواب منفی است. اما همین اساتید و همین جلسات این امر را سال‌هاست که انجام داد و سال‌هاست که به آموزش همگانی قرآن در همه جا اهتمام دارند. این هم از بخش آموزش قرآن حالا بیایید مباحثی همچون معرفت، معنویت، الگوسازی دینی و امثالهم را نگاهی بیاندازیم، کدام مرکز و نهاد رسمی قرآنی کشور است که ادعا کند کلاس‌های عمومی در تمام محلات و شهرها و استان‌های این کشور دارد که با حضور متخصصان این امر برگزار و در ارتقای بخشیدن سطح آگاهی معنوی مردم موفق بوده است...!؟ باز هم هیچکدام.

مسئولان و برنامه‌ریزان فعالیت‌های قرآنی کشور راه را گم کرده‌اند. کدام مدیر قرآنی ماهی یکبار در جلسات اساتید قرآن حضور دارد؟ چند مدیر قرآنی در کشور داریم که خود آنان جلسه‌دار یا بانی تشکیل جلسات قرآنی هستند؟ چند مدیرکل امور قرآنی در سازمان‌ها و نهادهای مرتبط را می‌شناسید که هفته‌ای یکبار به یکی از جلسات قرآنی شهر، استان یا کشور سری زده باشد و حال و احوالی از اساتید قرآنی بپرسد؟ آن نماینده‌ای که دبیر فراکسیون قرآن و عترت مجلس است، بیاید و بگوید ماهانه به کدام جلسات قرآن یا مؤسسات مردم‌نهاد سر می‌زند. مدیرعامل محترم اتحادیه موسسات قرآن بیاید و بگوید به طور ماهانه به کدام جلسات سنتی قرآن سر می‌زند؟ و پای در دل کدام اساتید قرآنی در این جلسات نشسته است؟ آن مدیران و عضو و اعضای محترم شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، شورای عالی قرآن، کمیسیون تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان دارالقرآن، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، همه و همه چقدر بر خودشان واجب کرده‌اند که به طور هفتگی یا ماهیانه شخصا و از روی ارادت به رفتن به این جلسات خود را مکلف کرده و می‌کنند!؟ خطر در کمین حذف و تعطیلی جلسات قرآن شهرها و استان‌های کشور دقیقاً در همین نقطه است. هیچکس سؤالی ندارد که چرا جلسه فلان استاد در فلان شهر یا استان تعطیل یا کم‌رونق شده...؟ هیچکس سؤالی نپرسید از جناب استاد امین پویا، برای آن که چرا یکی از پر‌مخاطب‌ترین و پرشورترین جلسات شهر تهران بعد از اپیدمی کرونا مجدد شروع به کار نکرد و مشکل عدم برگزاری در کجاست و ما به عنوان مسئول چگونه می‌توانیم، کمک کنیم که مجدد احیا شود؟ و حقیر به عنوان دبیر این جشنواره چون مستقیماً با جلسات قرآن و اساتید بسیاری در سطح کشور ارتباط دارم پای سخنان آنان نشسته و کاملاً واقفم که چه گلایه‌ای و چه دردهای ناگفته‌ای را در خفا و بدون تریبون بیان می‌کنند.

به امید خداوند متعال، فینال این جشنواره را در شش جلسه قرآن امشب، همزمان با میلاد مولا علی امیرالمؤمنین علیه السلام در گوشه و کنار استان و شهر تهران برگزار می‌کنیم تا مسئولان و متولیان را متوجه جلساتی کنیم که هر آن چیزی که تصمیم می‌گیرند، یا بر آن اهتمام و آرزو دارند برای قرآن، یا هر امری در حوزه قرآن را در جلسات قرآن جستجو کنند که هم محقق، هم عملیاتی می‌شود.

داود جعفری، دبیر جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی»

به گزارش ایکنا، امشب جمعه، ۱۴ بهمن بعد از نماز مغرب و عشا به طور همزمان محافلی با حضور منتخبان تعدادی از استان‌ها و انتخاب برترین قاری مردمی و مجلسی‌ سال به میزبانی شش منطقه از تهران(شش گروه) برپا می‌شود.

گروه اول در اسلامشهر خیابان امام سجاد(ع) زرافشان سابق، کوچه بهارستان ۵۴، مسجد حضرت امام حسین(ع) و گروه دوم در شهرستان ملارد، خیابان امام خمینی(ره)، مسجد امام جعفر صادق(ع) و گروه سوم نیز در لویزان، امامزاده پنج تن حضور دارند.

گروه چهارم در بلوار ارتش، شهرک شهید محلاتی،‌ مسجد جامع پیامبر اعظم(ص) و گروه پنجم نیز در میدان امام حسین(ع)، ابتدای خیابان ۱۷ شهریور، خیابان صفای شرقی، موسسه احسن الحدیث و گروه ششم در اتوبان آهنگ(محلاتی)، بلوار ابوذر، پل ششم، مسجد حضرت ولیعصر(عج)، حضور خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha