ایده معجم ادبی مهندسی تلاوت بر پایه ادبیات عرب
کد خبر: 4119390
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
در سومین روز هفدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن مطرح شد

ایده معجم ادبی مهندسی تلاوت بر پایه ادبیات عرب

سجاد حبیبی از پژوهشگران عرصه قرآنی در نشست تخصصی شورای عالی قرآن به ارائه مقاله ایده معجم ادبی مهندسی تلاوت بر پایه ادبیات عرب پرداخت.

ایده معجم ادبی مهندسی تلاوت بر پایه ادبیات عرببه گزارش خبرنگار ایکنا، در سومین و آخرین روز هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم امروز جمعه، 14 بهمن، سجاد حبیبی، پژوهشگر قرآنی ایده خود را با عنوان «ایده معجم ادبی مهندسی تلاوت بر پایه ادبیات عرب» را در حضور اساتید و قاریان قرآن ارائه داد که در ادامه بخشی از ارائه این مقاله آورده شده است.

«در کنار همه توانمندی‌های صوتی و دیگر مؤلفه‌های فنی، توجه به نقش ادبیات عرب بسیار لازم است و آگاهی قاری نسبت به ساختار عبارات اهمیت دارد. اگر قاری از این ویژگی‌ها اطلاع داشته باشد، لحن، پرده و آهنگ‌سازی مفیدی را در این موارد انجام می‌دهد و حتی تکیه‌های کلامی را بهتر متوجه می‌شود.

ایده معجم ادبی مهندسی تلاوت بر پایه ادبیات عرب

در قسمت صرف ما اسم فاعل یا اوزان مبالغه و ... داریم ایده من این است که همه اینها فهرست و آیاتش احصا شود و در مقابل قاری قرار گیرد تا طبق جمله‌بندی آیه آهنگ خاصی را بگذارد.

در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس به توصیه مرحوم واعظ‌زاده خراسانی، تولیت فقید آستان قدس رضوی، کاری به نام «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته» (جلد 1) شروع شد که به جلد 45 رسیده است و مناسب است تا برای معجم پیشنهادی نیز از این پژوهش بهره‌برداری شود.»

چکیده مقاله

قاری قرآن، زمانی می‌تواند نقش خویش را در مهندسی تلاوت به‌خوبی ایفا کند که علاوه‌ بر دارا بودن مهارت‌های لازم برای قرائت قرآن، نسبت‌ به ویژگی‌های خاص ادبیات عرب و قواعد و اصطلاحات آن، آگاه باشد. 

تنظیم و ارائه کتابی در قالب معجم ادبی، مهندسی تلاوت را برای قاری، با کیفیت بهتری به سامان می‌رساند. 

این «معجم ادبی» دربردارنده نکاتی بر پایه قواعد ادبیات عرب خواهد بود که توجه به آن و رعایت آن، بر هریک از قراء تخصصی قرآن لازم است. 

رعایت لحن متناسب با معانی خاصِّ هر یک از ساختارهای صرفی و نحویِ به‌کاررفته در آیات قرآن، از جمله نتایج مهم ارائه «معجم ادبیِ مهندسی تلاوت قرآن» است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha