رشد معنایی واژگان و مفاهیمِ پربسامد در بستر نزول قرآن تحلیل می‌شود
کد خبر: 4119472
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

رشد معنایی واژگان و مفاهیمِ پربسامد در بستر نزول قرآن تحلیل می‌شود

پروژه علمی تحلیل رشد معنایی واژگان و مفاهیم پرسامد در بستر نزول قرآن در قالب اجرای طرح شهید احمدی روشن اجرا می‌شود.

محسن قمرزادهحجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمرزاده، استاد حوزه و دانشگاه و راهبر در طرح شهید احمدی روشن در گفت‌وگو با ایکنا از برگزاری اولین جلسه اجرای این طرح با حضور تمامی اعضای گروه در روز 13 بهمن خبر داد و به بیان اصول فعالیت در طرح پرداخته و تصریح کرد: هدف طرح، کسب تجربه کارِ گروهی است زیرا آنچه عموما در فعالیت‌های پژوهشی، مشهود است انجام فعالیت‌ها به صورت فردی است، در حالی‌که فعالیت‌های پژوهشی زمانی می‌تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد که بتواند با دقت در انتخاب ریزموضوعات و کشف ارتباط آنها با یکدیگر و با موضوعات کلان، نظام مسائل را حل کند و در این صورت منجر به حل‌شدن کلان پروژه‌ها که دارای مسائلی ذو ابعاد هستند منتهی خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: یکی از دلایل ثمربخش نبودن فعالیت‌های مختلف اعم از پژوهشی و فرهنگی با وجود تلاش‌های زیاد، نبود هویت گروهی در بین تلاشگران این عرصه‌هاست و باید پذیرفت که عموما در فعالیت‌های فوق، توان تبدیل مسائل به یک نقطه مشترک وجود ندارد و همین امر سبب کاهش سطح فعالیت می‌شود. این در حالی است که نص صریح قرآن به فعالیت گروهی ترغیب و تشویق کرده و فرموده است؛ یدالله مع الجماعه؛ پس لازم است خوانش جدیدی نسبت به فعالیت‌های گروهی صورت گیرد.

راهبر طرح با بیان اینکه زمانی می‌توان گفت یک فعالیت علمی موفق است که یک سیستم، همه یا بخشی از نتایج مطالعات خود را در اختیار دیگران قرار دهد، اضافه کرد: در فعالیت‌های گروهی میزان احتمال تحقق این امر چند برابر است، چون اگر فعالیت گروهی به شکل صحیح صورت بگیرد انگیزه فعالیت در انسان ایجاد و تقویت خواهد شد.

وی تاکید کرد: در فعالیت‌های پژوهشی گروهی لازم است به فراخور تاثیرگذاری و جایگاه اشخاص، حقوق افراد حفظ شود، در غیر این صورت حتی انگیزه کسانی که دارای بالاترین مراتب اثر بخشی بوده و در صدد خیر رسانی به دیگران هستند کاهش خواهد یافت.

قمرزاده ادامه داد: از اهداف دیگر این طرح تجربه حرکت استاندارد است؛ یک فعالیت استاندارد زمانی محقق می‌شود که طرح بر اساس مسئله تنظیم شود و سپس پرونده علمی از طریق جمع آثار، اعتبارسنجی، فیش‌نگاری و تهیه پیش‌نویس تشکیل و بعد از آن بر طبق استانداردهای نگارشی و اعمال شیوه‌نامه نتایج حاصله ارائه شود.

راهبر گروه اظهار کرد: هدف از انتخاب این طرح، انجام یک فعالیت استاندارد و روشن و به فعلیت رساندن یک فکر جدید است، لذا شکست در پروژه قابل پذیرش نبوده و جهت نیل به موفقیت، لازم است اعضای گروه، با توجه به توان پژوهشی که از آن بهره‌مند هستند و با استفاده از فکر نظام‌مند، به درک صحیح اجتماعی برسند، زیرا یک کنشگر اجتماعی نباید جلوتر یا عقب تر از اهداف اسلام حرکت کند.

پژوهشگر تفسیر تنزیلی ادامه داد: در جلسه اول این طرح، جهت آشنایی و ایجاد تعامل بهتر بین اعضای گروه، هر کدام از اعضا به معرفی علمی_ پژوهشی خود پرداخته و انگیزه‌های خود را از شرکت در فراخوان و حضور در گروه بیان کردند.

یادآور می‌شود، تفسیر قرآن بر پایه ترتیب نزول سوره‌ها سبکی است که براساس آن، سوره‌ها برپایه ترتیب طبیعی نزول، تفسیر می‌شوند. در این سبک 114 سوره قرآن، به همان ترتیبی که در فرآیند تدریجی 23 رسالت پیامبر(ص) فرود آمده و تنها با توجه به پیش و پس بودن رتبه نزول آن‌ها تفسیر می‌شود. محور مسئله پروژه حاضر مبتنی بر تفسیر موضوعی است که در صدد تحلیل سیر تطور واژه‌ها و مفاهیم پر بسامد قرآنی است. این پژوه مدلی نوین در پرداختن به دایره معناشناسی واژگان است.

انتهای پیام
captcha