بازتاب ادوار مختلف نمایشگاه قرآن در دوره سی‌اُم
کد خبر: 4130283
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
علیرضا معاف بیان کرد:

بازتاب ادوار مختلف نمایشگاه قرآن در دوره سی‌اُم

رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اصلی‌ترین مضمون نمایشگاه قرآن که بحث خانواده است، گفت:‌‌ در تلاشیم بازتاب خوبی از برگزاری 30 دوره نمایشگاه در دولت‌های مختلف را در این دوره به نمایش بگذاریم.

نمایشگاه قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، دومین نشست خبری سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن امروز هشتم فروردین‌ماه با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران بخش‌ها و کمیته‌های مختلف نمایشگاه قرآن برگزار شد.

توسعه کمی نمایشگاه قرآن

علیرضا معاف در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن بزرگترین نمایشگاه دینی در کشور و جهان اسلام است گفت: همانطور که قول داده بودیم، این نمایشگاه نسبت به سال قبل توسعه کمی و کیفی بسیار خوبی دارد. وعده‌هایی که مبنی بر توسعه کمی 50 درصدی نمایشگاه داده شده حتی در سطح بالاتری محقق شد.

وی افزود: در این دوره شاهد تقویت بخش بین‌الملل خواهیم بود، اتفاقات خوبی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتاده و مهمانانی از مسئولان یا اساتید قرآنی کشورهای اسلامی از آسیا، آفریقا، اروپا و ... را خواهیم داشت.

رویکردهای نمایشگاه سی‌اُم

معاف بیان کرد: رویکرد دیگری که وعده داده شده بود، اولویت دادن به دهه هشتادی و دهه نودی‌ها بود، این کار در چینش و مهندسی و طراحی نمایشگاه خود را نشان داده است. در بخش نوجوان یا دهه هشتادی‌ها تمرکز بر بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی است. بخش کودک که با عنوان «باغ آیات» شناخته خواهد شد نیز توسعه سه برابری نسبت به سال قبل پیدا کرده است. شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه قرآن بخش کودک باشد که بسیار جذاب، دلبرانه و خواستنی طراحی شده است.

رئیس سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به راه‌اندازی پویش جلسات خانگی قرآن یا ستاره‌های زمینی تصریح کرد:‌ بخش خانواده و سبک زندگی دینی که عنوان «دختران رحمت خداوند» به آن داده شده است ویژه بانوان و دختران و مباحث حوزه خانواده و زنان است. در ارتباط با بحث خانواده و توجه به مسائل روز بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان در نظر گرفته شده است، این بخش امسال با افزایش سه برابری همراه بود و یکی از بخش‌های مهم و کلیدی و راهبردی نمایشگاه بین‌المللی قرآن خواهد بود. در این بخش مشاوره در 11 حوزه زیستی، رفتاری و عملکردی به مردم مشورت داده خواهد شد.

نمایش خانواده‌محور بودن نمایشگاه قرآن در تمامی اِلِمان‌ها و طراحی‌ها

معاف اظهار کرد: نمایشگاه شنبه 12 فروردین‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) افتتاح خواهد شد و به مدت دو هفته میزبان علاقه‌مندان به قرآن کریم خواهد بود. در این دوره تلاش خواهد شد تا بازتاب خوبی از 30 دوره و 30 سال که شاهد برپایی نمایشگاه قرآن در دولت‌های مختلف بوده‌ایم، نشان داده شود. ما قدردان آنهایی که در این 30 سال برای کار قرآن زحمت کشیده‌اند، هستیم، آنهایی که کار را از دامنه‌ها شروع کردند تا امروز به قله‌ نزدیک شویم.

وی در ادامه به بحث در مورد پوستر و تیزر این دوره از نمایشگاه قرآن پرداخت و افزود: در ادوار مختلف نمایشگاه‌ قرآن و دیگر نمایشگاه‌ها معمولاً یک پوستر و یک تیزر طراحی می‌شود، اما در این دوره دوستان طراح ما در حوزه رسانه پیشنهاد دادند، امسال تک پوستری نباشیم و نمایشگاه چند طرح هنری، گرافیکی، مفهومی و محتوایی و چند پوستر و تیزر داشته باشد تا بر اساس ذائقه و سلیقه‌های مختلف باشد.

نمایشگاه قرآن برای همه سلایق است

معاف با تأکید بر اینکه قرآن برای طیف خاص یا سلیقه خاصی نیست، گفت: قرآن برای همه مردم است. تحقق این حرف باید خود را در چینش نمایشگاه، بخش‌های نمایشگاه، مدیریت نمایشگاه، پوستر، تیزر و طراحی‌های هنری و محتوایی نمایشگاه نشان دهد. ما این نگاه را در وزارت ارشاد داریم. در نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب سیاست دولت این است که ما به عنوان دستگاه فرهنگی و مسئول توسعه فرهنگ موظف هستیم به همه سلایق و گرایش‌ها و روحیات و ذائقه‌های مردم توجه کنیم و توجه خواهیم کرد و پای این حرف می‌ایستیم.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اظهار کرد: برای طراحی پوستر 10 نفر را به عنوان خانواده و فرزندان جهت عکاسی دعوت کردیم، ما در پوستر چند اِلِمان و چند نکته را مدنظر داشتیم، از حیث مضمون اصلی‌ترین مضمونی که در پوستر نمایشگاه تأکید داشتیم بحث خانواده بود. لذا مقرر شد پوستر خانواده‌محور، خانواده‌گرا و خانوادگی باشد. ما می‌خواهیم جامعه را قرآنی کنیم و مردم قرآن بخوانند پس باید به تم خانواده توجه کنیم. تأکید بر مفهوم خانواده در پوستر مورد توجه بوده و بر این اساس بیش از 20 مدل عکاسی از آن 10 نفر در حالت‌های مختلف انجام شده است. لذا این پوستر نمایشگاه یک طرح گرافیکی نیست بلکه یک طرح ساخته شده و هنرمندانه و حرفه‌ای است.

رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: یکی دیگر از مسائلی که در پوستر باید مورد توجه قرار می‌گرفت، شعار نمایشگاه بود. امسال در شعار ساختارشکنی شده است و از عبارات چند کلمه‌ای عبور کرده‌ایم، شعار امسال عبارت تک کلمه‌ای «می‌خوانمت» است که خوشبختانه مورد استقبال نیز قرار گرفته است. انتخاب شعار تک کلمه‌ای باعث می‌شود تا این شعار مردمی‌تر، عرفی‌تر و جوانانه‌تر باشد. از امروز در صدا و سیما، در سطح شهر و در فضای مجازی پویش می‌خوانمت به شکل گسترده‌تر فعال خواهد شد.

طراحی 12 پوستر با تصویر شهدا 

وی در ادامه به طراحی 12 پوستر با تصویر شهدا اشاره و اظهار کرد: برای نمایشگاه امسال 12 پوستر و تصویر نقاشی شده از شهدا با محوریت شعار می‌خوانمت طراحی شده است که شامل شهدایی همچون شهید مطهری، شهید آوینی، شهید چمران، شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس، شهدای دفاع از وطن و امنیت و ... می‌شود. در بین این شهدا نام شهید آرمان که آخرین نفر از کسانی است که به ما نشان داد درب شهادت هنوز باز است نیز وجود دارد. ما در نمایشگاه امسال باشگاه نسل آرمان را نیز دایر خواهیم کرد. این یک اتفاق برای دهه نودی‌ها و دهه هشتادی‌ها خواهد بود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه سه مدل تیزر تهیه شده که شامل تیزرهای سه دقیقه‌ای، 60 ثانیه‌ای و 10 ثانیه‌ای است. یک سری تیزرها رسمی و یک سری هم عرفی است. این تیزرها به شکل گسترده اکران خواهد شد.

نمایش خانواده‌محور بودن نمایشگاه قرآن در تمامی اِلِمان‌ها و طراحی‌ها

پاسخ به نقدهایی که به پوستر وارد شد

رئیس سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به انتشار تصویری از یک پوستر در فضای مجازی قبل از رونمایی رسمی از پوستر نمایشگاه و نقدهایی که به این پوستر شده بود، اشاره کرد و افزود: گفت‌وگوهای زیادی در مورد آن پوستر در فضای مجازی صورت گرفت که خیلی مغتنم و مبارک است، البته این پوستر یکی از طرح‌های نمایشگاه است، اما پوستر اصلی و رسمی نبوده و نیست. ما خوشحال هستیم که جامعه در مورد طرح‌های مرتبط با نمایشگاه حساسیت نشان می‌دهد، ما معتقد هستیم نمایشگاه قرآن برای همه طیف‌ها و اقشار است و باید در پوسترها و طرح‌ها خود را نشان دهد، طبعاً ممکن است بخشی از طرح‌ها با سلیقه بخشی از افرادی که همیشه مخاطب نمایشگاه بوده‌اند جور نباشد.

وی افزود: جامعه امروز به یک بلوغ و پختگی رسیده و به نوعی از کثرت و تنوع سلایق به رسمیت شناخته شده برخوردار است، در نمایشگاه قرآن هر چیزی که حدود شرعی و قانونی کشور اجازه دهد را در پوسترها و طرح‌های عمومی مورد توجه قرار خواهیم داد. طیف‌های مختلفی از بانوانی که چادری نیستند و درصد زیادی از جامعه را هم تشکیل می‌دهند، هستند که به قرآن، مسجد، شب‌های قدر و... علاقه قلبی دارند، رهبر انقلاب نیز 10 سال قبل فرمودند بسیاری از این افرادی که بر اساس ظاهرشان قضاوت می‌شوند از من و شما دیندارتر و متدین‌تر هستند و دل‌های پاک‌تری دارند. ما در نمایشگاه قرآن همین نگاه رهبر معظم انقلاب را پیگیری می‌کنیم، نگاه درستی که رهبر انقلاب و ولی فقیه ما دارند. لذا در نمایشگاه قرآن برای همه مردم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و برای تیپ و طیف و طبقه خاصی نیست.

کشورهای حاضر در نمایشگاه قرآن

علیرضا معاف در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری در مورد کشورهای حاضر در بخش بین‌الملل نیز گفت: بر اساس فهرستی که تا روز گذشته تنظیم شده است، کشورهای روسیه، هند، پاکستان، بوسنی، الجزایر، سریلانکا، تونس، اندونزی، عمان و نیجر حضور دارند، آن 21 کشوری که قرار گذاشته بودیم هستند و کارهای هماهنگی آنها در حال انجام است. از مجموعه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مانند جامعةالمصطفی(ص)، مجمع جهانی اهل بیت و مجمع جهانی تقریب مذاهب حضور دارند.

وی با اشاره به حضور فهرست متنوعی از بخش‌های مردمی کشورهای دیگر در نمایشگاه امسال بیان کرد: مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل دو روز بعد از افتتاحیه اصلی با حضور سفرای کشورهای خارجی و مهمانان خارجی برگزار خواهد شد. برخی اساتید مطرح قرائت دنیای اسلام نیز حضور خواهند داشت و در حال برنامه‌ریزی برای این حضور هستیم.

وی در ادامه در مورد اقدامات صورت گرفته در مورد بخش کتاب و دفاتر نشر فرهنگ دینی و اسلامی نیز گفت: بخش کتاب و نشر دینی در رواق شرقی به شکل مستقل حضور دارند. در این بخش استقبال خوبی داشته‌ایم و بیش از سال قبل بوده است. بحث تعویض قرآن فرسوده با نو نیز در نمایشگاه امسال دایر خواهد بود.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست خبری از تیزرها و پوسترهای این دوره از نمایشگاه رونمایی شد. مسئولیت طراحی تیزرها و پوسترها با همکاری سجاد حسینی و سروش خطابی بوده است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مخاطب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۸ - ۲۰:۵۶
0
0
سلام، ممنون میشم جواب بدید، برای نمایشگاه بخش خرید اینترنتی درنظرگرفته شده یا فقط خرید به صورت حضوری هستش ؟
captcha