پیروزی محور مقاومت در برابر داعش و طرح‌های آمریکایی نشانه‌ای از ظهور نظم جدید جهانی است
کد خبر: 4140591
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
کارشناس امور دفاعی عراق:

پیروزی محور مقاومت در برابر داعش و طرح‌های آمریکایی نشانه‌ای از ظهور نظم جدید جهانی است

مهند الجابری گفت: ایران توانسته است پیروزی‌های زیادی را در سوریه، عراق، و لبنان رقم بزند و این بخشی از قدرت محور مقاومت است که توانسته بر گروه‌های تکفیری و داعش غلبه کرده و طرح‌های صهیونیست‌ها و آمریکا در منطقه را به شکست بکشاند. این امر را می‌توان نشانه‌ای آشکار از تغییر نظم جهانی دانست چرا که قدرتی منطقه‌ای توانسته توطئه‌های قدرت جهانی را نقش بر آب سازد.

پیروزی محور مقاومت در برابر داعش و طرح‌های آمریکایی نشانه‌ای از ظهور نظم جدید جهانی است

مهند الجابری، کارشناس عراقی امور دفاعی و پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی در گفت‌وگو با ایکنا درباره هندسه نظم جدید جهانی تصریح کرد: امروزه نظام قدرت جهانی تنها شامل آمریکا به عنوان یک تک قطب و قدرت برتر حوزه بین‌الملل نمی‌شود و آمریکا دیگر قدرت مسلط بر جهان نیست و در حال از دست دادن سیطره جهانی است که پیش‌تر به دلیل قدرت اقتصادی و سلاح بدست آمده بود؛ و به نظر می‌رسد ظهور قدرت‌هایی مانند روسیه و چین و در کنار قدرت‌های منطقه‌ای و دولت‌هایی دیگر توانستند وضعیت هرمی در توزیع قدرت جهان را به وضعیت شبکه‌ای تبدیل سازند و بتوانند در نظام جهانی تأثیرگذار باشند.

وی در پاسخ به جایگاه ایران و کشورهای اسلامی در نظام جدید توزیع قدرت در جهان تأکید کرد: ایران در 40 سال گذشته خود را به عنوان محور مقاومت در برابر سیطره آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه مطرح کرده و توانسته است با وجود تحریم‌های فراوان قدرت خود را تثبیت کرده و به عنوان قدرتی اسلامی خود را مطرح سازد. امروز می‌بینیم که ایران توانسته است پیروزی‌های زیادی را در سوریه، عراق، و لبنان بدست آورد و این بخشی از قدرت ایران و محور مقاومت است که توانسته بر گروه‌های تکفیری و داعش غلبه کرده و طرح‌های صهیونیست‌ها و آمریکا در منطقه را به شکست بکشاند. این امر را می‌توان نشانه‌ای آشکار از تغییر نظم جهانی دانست چرا که قدرتی منطقه‌ای توانسته است حضور خود را تثبیت و طرح‌های قدرتی که پیش‌تر در رأس هرم قدرت جهانی قرار داشت، نقش بر آب سازد.

الجابری در ادامه در پاسخ به این پرسش که در شماری از کشورهای عربی از این اقدام به عنوان سلطه‌جویی ایران در منطقه نام می‌برند، تصریح کرد: در واقع این اظهارات را باید در راستای تبلیغات رسانه‌ای جریان مدافع غرب ارزیابی کرد، این رسانه‌ها درصددند که از ایران هیولایی ساخته و آن را جایگزین رژیم صهیونیستی و آمریکا سازند، امریکا و شرکای آنها و رژیم صهیونیستی و شماری از روزنامه‌نگارانی که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شوند ادعاهایی را مطرح می‌کنند که ایران شماری از پایتخت‌های عربی را اشغال کرده است اما آیا ارتش و نیروهای نظامی ایران به عنوان مثال در عراق حضور یافتند؟ خیر بلکه ایران به حسب وظیفه اسلامی، برادری و همسایگی خود عراق را در نبرد با داعش و گروه‌های تروریستی یاری کرد.

وی توضیح داد: این حمایت‌ها شامل سلاح و دیگر موارد می‌شد اما ایران در عراق دخالت نظامی نکرد در سوریه نیز دیدیم چه کسی به اشغال سوریه روی آورد مجموعه‌ای از اوباش و تروریست‌ها که از تمام عالم گرد هم آمده بودند و با حمایت مالی کشورهای عربی ثروتمند به مقابله با دولت سوریه و تخریب و ویرانی این کشور پرداختند ایران و روسیه، این کشور را یاری کردند و در مورد لبنان هم می‌بینیم که حمایت ایران از مقاومت در این کشور منجر به پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان شد.

مهند الجابری، کارشناس امور دفاعی عراق

الجابری تصریح کرد: آیا این ایران بود که در سال 1983 بیروت را اشغال کرد؟ ایران به لبنان در آزادسازی سرزمین خود یاری رساند. برخی از رسانه‌ها و متفکران از رویکرد نژادپرستانه‌ای پیروی می‌کنند و به نام حمایت از عرب چشم خود را بر روی واقعیت‌ها می‌بندند. این پژوهشگر عراقی اظهار کرد: در پاسخ به این اظهارات باید گفت که ارتش آمریکا و نیروهای آمریکایی از کدام کشور به عراق حمله کردند؟ آنها از کویت وارد عراق شدند و جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه‌هایی در قطر، عربستان، امارات و کویت و نه پایگاه‌های ایرانی پرواز کردند و عراق را بمباران کردند. ایران اجازه استفاده از حریم هوایی خود در این جنگ را نداد و مخالفت خود را دخالت نظامی آمریکا در منطقه اعلام کرد.

الجابری در ادامه در مورد توافقات ابراهیم و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه و همچنین شنیدن زمزمه‌هایی از برخی از نیروها در عراق برای پیوستن به این توافقات تأکید کرد: عراق هیچ‌گاه جزئی از جریان عادی‌سازی نبوده و نخواهد بود. عراق مرکز حوزه علمیه شیعی و در نتیجه مرکز اسلامی بزرگی است این حوزه نقش بزرگی در ثورة العشرین (قیام مردم عراق در ابتدای قرن بیستم علیه اشغالگران انگلیسی) و مرکز فتوا در دفاع مقدس از سرزمین‌های عراق در زمان حضور داعش در این کشور است و با اطمینان می‌گویم همان‌گونه که عراق تاکنون بخشی از جریان عادی‌سازی نبوده در آینده نیز بخشی از این جریان نخواهد بود. بله نمی‌توان انکار کرد تلاش‌هایی از سوی برخی از مزدوران و عوامل خارجی در عراق جریان دارد که نمونه آن را می‌توان در کنفرانسی که به نام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دید که در کردستان عراق برگزار شد با این‌حال این اجلاس از ناآگاهی شرکت‌کنندگان استفاده کرده بود.

این کارشناس امور دفاعی افزود: علاوه بر این در زمینه اصطلاح «دیانت ابراهیمی» باید گفت که این اصطلاح امری انحرافی و در واقع یک بدعت است. در اسلام با وجود احترام به تمام پیامبران، دین در نزد خداوند را تسلیم در برابر وی و اسلام می‌داند. در قرآن در آیه 19 از سوره شریفه آل‌عمران به صراحت ذکر شده است: (إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الإِسْلامُ) اما مدافعان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تلاش دارند با استفاده از این اصطلاح رنگ و بویی دینی به این عادی‌سازی داده و به نوعی برای رژیم صهیونیستی مشروعیت ایجاد کنند. حال آنکه این رژیم در فلسطین اشغالی تجاوزات گسترده‌ای را علیه مقدسات اسلامی و مسیحی ثبت کرده است و علاوه بر این حتی یهودیان مخالف صهیونیسم نیز از آزارهای این رژیم در امان نبوده‌اند.

مهند الجابری در پایان سخنان خود گفت: در پایان باز هم باید تأکید کنم عراق به دلیل ویژگی‌ها و تعهد خود به آرمان فلسطین و اسلام هیچ‌گاه بخشی از جریان عادی‌سازی نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha