ضرورت مشخص بودن مدت زمان مسدودی حساب وکالتی تا پیش از ثبت‌نام + صوت
کد خبر: 4144924
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم بیان کرد:

ضرورت مشخص بودن مدت زمان مسدودی حساب وکالتی تا پیش از ثبت‌نام + صوت

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: باید پیش از ثبت‌نام مردم برای قرعه‌کشی خرید خودرو، در مقررات اعلام شود قرار است تا چه زمانی مبلغ مشخص در حساب وکالتی مسدود شود و سپس تعیین‌تکلیف کنند.

غلامرضا مصباحی مقدم

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وکالتی کردن حساب بانکی با هدف ثبت‌نام در سامانه فروش یکپارچه خودرو و مسدود شدن یکصد میلیون تومان پول متقاضیان به مدت یک ماه و حتی بیشتر اظهار کرد: وکالتی کردن حساب ایراد فقهی ندارد و در این زمینه باید براساس مقرراتی که مبنا قرار گرفته نظر داد. اگر مقررات اقتضا کرده این مبلغ مدتی مسدود بماند تا اقدامی مانند قرعه‌کشی صورت گیرد و آن مدت بیشتر نشده باشد و از تاریخش نگذشته باشد، اشکالی ندارد اما اگر آن مدت بگذرد و از این طریق به سپرده‌گذاران ضرری وارد شود، در این صورت حق برای اینها پدید می‌آید و دستگاهی که این تشویق را کرده و قرعه‌کشی را راه انداخته بدهکار کسانی خواهد بود که سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مدتی بیش از آنچه مقرر شده منابع مالی آنها مسدود مانده است.

وی تأکید کرد: باید پیش از ثبت‌نام، در مقررات اعلام شود قرار است برای چه مدتی مبلغ مشخص مسدود شود و سپس تعیین‌تکلیف کنند و اگر تعیین کرده باشند و زمانش نگذشته باشد اشکالی ندارد ولی اگر گذشته باشد طبعاً تخلف کرده‌اند و ضامن هستند.

کد

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه با اشاره به لغو محدودیت فروش خودروهای قرعه‌کشی در یکسال عنوان کرد: قطعاً این اقدام باید صورت می‌گرفت، زیرا خریدار خودرو وقتی مبلغ را کامل پرداخت کرده، مالک قطعی خودرو محسوب می‌شود و باید می‌توانست آن را به فروش برساند و لذا اقدام شورای رقابت، اقدامی سنجیده بود. اما اگر ممانعتی در این کار به هر بهانه‌ای به وجود آید برخلاف مصوبه شورای رقابت است و ایراد فقهی به آن وارد خواهد بود و باید مورد پیگرد قرار گیرد.

یادآور می‌شود؛ دومین مرحله ثبت‌نام در طرح یکپارچه خرید خودرو از بیستم اردبیهشت تا 29 اردیبهشت برگزار شد و از آن زمان تا به امروز مبلغ 100 میلیون تومان در حساب وکالتی متقضایان مسدود شده و طبق اعلام وزارت صمت قرار است این مبلغ در 24 خرداد ماه رفع انسداد شود. از زمان شروع نام‌نویسی تا موعد رفع مسدودی مبلغ مذکور مجموعاً 35 روز است که این مبلغ در حساب افراد مسدود شده و بنا به دلایلی امکان برداشت آن وجود ندارد و همین مسئله منجر به اعتراض عده زیادی از متقتاضیان خودرو شده است. 

انتهای پیام
captcha