مخالفت مسلمانان بریتانیا با تصمیم دولت برای تحقیقات شورش‌های لستر
کد خبر: 4145407
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶

مخالفت مسلمانان بریتانیا با تصمیم دولت برای تحقیقات شورش‌های لستر

انتصاب لرد ایان آستین (Lord Ian Austin) توسط دولت بریتانیا به عنوان مسئول بررسی شورش های سال گذشته لستر با انتقاد شدید روبرو شده است. جریان اصلی سازمان‌های مسلمان بریتانیایی، مشاوران محلی و فعالان مدنی نگرانی‌های جدی را در مورد مناسب بودن نماینده سابق حزب کارگر برای این تحقیقات مطرح کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از Middle East Monitor، بی طرفی و توانایی آستین برای انجام منصفانه‌‌ی چنین بررسی حساسی به دلیل سوابق تفرقه انگیز و اتهامات جدی اسلام هراسانه این مرد 58 ساله مورد تردید قرار گرفته است. مایکل گوو (Michael Gove) وزیر مسکن، جوامع و دولت محلی ماه گذشته اعلام کرد که آستین را به عنوان مسئول این بررسی منصوب کرده است.

هیئتی از کارشناسان منصوب شده توسط دولت علل خشونت و خرابکاری که در شرق لستر پس از مسابقه کریکت بین پاکستان و هند مشاهده شد را بررسی خواهند کرد. روزنامه دیلی میل چند روز پیش از انتصاب آستین گزارش داد که عناصر نزدیک به حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، هندوهای بریتانیا را برای مقابله با جوانان مسلمان در شورش های انفجاری تابستان گذشته تحریک کردند.

شورای مسلمانان بریتانیا (MCB) با ابراز نگرانی عمیق از انتصاب آستین، گفت که داشتن یک بازبین مستقل که بی طرف، منصف و قادر به جلب اعتماد و اطمینان همه طرف‌ها باشد، بسیار مهم است.

 MCB با ترغیب گوو به بازنگری در این تصمیم گفت: انتصاب لرد آستین با توجه به سوابق تفرقه‌انگیز او و اتهامات جدی اسلام‌هراسی علیه او، باعث ایجاد نگرانی عمیق در میان مسلمانان و سایر جوامع در لستر شده است. این موضوع در مورد شایستگی او برای نظارت بر بررسی با هدف ایجاد اعتماد و هماهنگی در جوامع ما تردید ایجاد می کند. هر بررسی از این قبیل که توسط لرد آستین انجام شود، با سؤالاتی در مورد اعتبار و مشروعیت آن مواجه خواهد شد.

همچنین فدراسیون سازمان‌های مسلمان (FMO) در نامه ای سرگشاده به نخست وزیر بریتانیا، ریشی سوناک،  از انتصاب آستین نگرانی شدید خود را ابراز کرد. FMO فهرستی از نظرات پیشین آستین را ذکر کرد.

اعضای شورای کارگری در لستر نیز به انتصاب آستین اعتراض کرده و گفته اند که در تحقیقات شرکت نخواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: عدم انجام این کار، به شدت یکپارچگی بررسی را مختل می کند و به نوبه خود، توصیه های آن هیچ ارزشی نخواهد داشت. متأسفانه، به عنوان اعضای منتخب که در برابر رای دهندگان خود پاسخگو هستند و به نفع شهر و جوامع خود هستند، ما این کار را انجام خواهیم داد. در صورت باقی ماندن انتصاب لرد آستین، در تحقیق شرکت نکنید.

آستین به دلیل اظهارات جنجالی که در گذشته بیان کرد مورد انتقاد قرار گرفته است. در سال 2021 پس از انتشار تصویری تمسخرآمیز در مورد مسلمانان در فلسطین اشغالی به نژادپرستی متهم شد.

آستین پس از طرح اتهامات نادرست یهودی ستیزی علیه لورا موری، دستیار سابق جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر، مجبور به عذرخواهی عمومی و پرداخت 40000 پوند (50000 دلار) به عنوان غرامت شد.

ارتباط آستین با گروه راستگرای هنری جکسون (HJS) نیز منبع نگرانی است. گزارش HJS در مورد ناآرامی های لستر می گوید که هیچ مدرکی دال بر نقشی که گروه‌های افراطی ملی گرای هندو ایفا کرده‌اند، پیدا نکرده است. این گزارش برخی از اعضای جامعه مسلمانان را به انتشار روایت نادرست در مورد دخالت حامیان جنبش ملی گرای هندو متهم کرد.

آستین میزبانی و سخنرانی در تعدادی از رویدادهای انجمن هنری جکسون در پارلمان بوده و از کار مهم و ارزشمند این اندیشکده نومحافظه کار تمجید کرده است.

سال گذشته، نزدیک به 200 جوان هندو در منطقه هایفیلد لستر راهپیمایی کردند که منجر به درگیری با جامعه مسلمان شهر شد و شعار جای شری رام (درود بر خدای رام) را سر دادند. شعاری که ملی گرایان هندو در هند استفاده می‌کنند و اغلب برای ارعاب جمعیت اقلیت مسلمان این کشور استفاده می‌شود.

انتهای پیام
captcha