یوم‌الله 15 خرداد؛ نقطه آغاز پیوند امام و امت
کد خبر: 4145492
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
حجت‌الاسلام عرب انصاری بیان کرد:

یوم‌الله 15 خرداد؛ نقطه آغاز پیوند امام و امت

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه نقطه عطف بودن قیام 15خرداد به خاطر آن بود که انقلاب اسلامی با این قیام زعامت و رهبری خود را پیدا کرد، گفت: با این قیام امام و امت به هم پیوند خوردند و هویت اسلامی نهضت کاملاً آشکار شد و این وضعیت به هیچ وجه تا قبل از قیام 15 خرداد وجود نداشت و همین امر این قیام را به یک حرکت تاریخ‌ساز در جریان نهضت اسلامی تبدیل کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی عرب‌انصاری

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی عرب‌انصاری، معاون حقوقی و امور استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت قیام 15 خرداد در تاریخ انقلاب اسلامی گفت: این قیام در حقیقت اولین قیامی بود که در دوره حکومت پهلوی به نام اسلام و دفاع از مرجعیت دینی برگزار شد و در دوره‌ای که جریان چپ و مارکسیسم مدعی مبارزه با نظام شاهنشاهی بود، قیام 15 خرداد، در واقع اسلام را به عنوان مکتب و راه جدید برای مبارزه با ظام و ستم رژیم پهلوی معرفی کرد و از بعد از قیام 15 خرداد بود که اسلام و اسلام‌گرایان به محور اصلی مبارزه علیه محمدرضا شاه تبدیل شدند و مبارزات ملت ایران رنگ و بوی اسلامی گرفت و گروه‌های ملی‌گرا و مارکسیستی در حاشیه قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام عرب‌انصاری درباره نقطه عطف نامیدن قیام 15 خرداد در جریان انقلاب اسلامی گفت: دلیل اینکه قیام 15 خرداد را نقطه عطف می‌دانیم این است که در 15 خرداد، جریان انقلاب اسلامی زعامت خود را پیدا کرد و حضرت آیت‌الله سید روح‌الله موسوی الخمینی به منزله امام و رهبر این انقلاب شناخته شد و از همان روز هم امت شکل گرفت و امام و امت با هم پیوند خوردند و در تهران، قم، تبریز، ورامین، اصفهان و ...یک قیام همگانی و فراگیر آغاز شد.

قیام 15 خرداد و شکل‌گیری هویت اسلامی نهضت

وی افزود: در واقع با این قیام، هویت اسلامی نهضت آشکار شد که زمینه‌ساز حرکت به سمت جامعه و حکومت اسلامی بود و این وضعیت به هیچ وجه تا قبل از قیام 15 خرداد وجود نداشت و لذا واقعا 15 خرداد، یک نقطه عطف و حرکت تاریخ‌ساز در جریان نهضت اسلامی است.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بیان کرد: مهمترین حرکت مردم که پیوند محکم آنها را با امام(ره) در این جریان تا پیروزی انقلاب اسلامی اثبات می‌کند اهدای شهید در این مسیر بود و نخستین شهدای نهضت اسلامی در قیام 15 خرداد تقدیم انقلاب اسلامی شدند. 

قیامی خودجوش و بدون وابستگی به گروه‌ها

حجت‌الاسلام عرب‌انصاری افزود: در این جریان مردم به طور علنی وارد صحنه مبارزه شدند و اصل رژیم پهلوی و شخص محمدرضا شاه را به چالش کشیدند و مشروعیت آن را زیر سؤال بردند و این حرکت برخلاف بسیاری از اعتراضات قبلی وابسته به گروه و جریان خاصی نبود و این گرو‌ها و جریانات نبودند که مردم را به میدان مبارزه دعوت کردند بلکه این حرکت کاملا خودجوش و از بطن توده‌های مردم برخاسته بود و همین اتفاق در واقع آغاز شکل‌گیری جریان مردمی انقلاب اسلامی بدون وابستگی به گروه‌ها و جریانات گوناگون ذیل رهبری امام(ره) و مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی بود. از این منظر نیز قیام 15 خرداد یک حرکت بی‌سابقه در آن برهه زمانی بود و به همین دلیل در تاریخ انقلاب ماندگار شد.‌    

چرا 15 خرداد یوم‌الله است

معاون حقوقی و امور استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درباره ضرورت تعظیم و گرامیداشت قیام 15 خرداد گفت: امام خمینی(ره) جملات متعددی درباره 15 خرداد دارند که همگی دلالت بر ضرورت گرامیداشت این قیام و جلوگیری از به فراموشی سپردن آن دارد؛ از آن جمله که فرمودند: «من روز پانزده خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می‏کنم.» یا «ملت بزرگ ایران، سالروز پانزده خرداد را که یوم اللّه است زنده نگه می‏دارد.» یا «پانزده خرداد مبدأ نهضت اسلامی ایران است.» و امثال این عبارات مهم و تاریخی.

وی ادامه داد‌: از این زوایه 15 خرداد در شمار روزهای بزرگ است که حوادث تاریخی در آن رخ داده و «یوم‌الله» نامیده می‌شود و لذا چون «یوم‌الله» است باید در تاریخ بماند و فراموش نشود و یاد و خاطره آن بزرگ و گرامی داشته شود و این امر جز با جهاد تبیین و انتقال پیام‌ها و درس‌های این قیام میسر نیست.  

ضرورت به‌روزرسانی پیام قیام 15 خرداد

وی با تأکید بر اینکه «ایام‌الله» در عین تاریخی بودن، تاریخ‌ساز هم هستند، گفت: به همین دلیل است که این روزها همواره باید یادآوری شوند و این رسالت و مأموریتی است که قرآن بر عهده ما نهاده؛ «وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ». در واقع تذکر و یادآوری «ایام‌الله» برای این است که بدانیم نقطه عطف، هدف و مقصد آن روز تاریخی چه بوده است. امام خمینی(ره) هم از همان روزهای اول و قیام 15 خرداد، نقطه هدف حرکت ملت ایران را بیان کردند که مقابله با رژیم پهلوی، آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و ایشان از همان آغاز، به ملت ایران درس دشمن‌شناسی دادند و به تعبیری حرف آخر را همان اول فرمودند.

حجت‌الاسلام عرب‌انصاری بیان کرد: در کنار معرفی این روز و اهداف آن، ضرورت دیگر تعظیم شعائر و ایام‌الله، مصون ماندن از گزند تحریفات تاریخی و اقدامات شیطانی جریان تحریف برای وارونه کردن واقعیت‌های تاریخ انقلاب است تا جای جلاد و شهید یا ظالم و مظلوم عوض نشده و پرده بر جنایات رژیم پهلوی در این روز و روزهای دیگر انقلاب کشیده نشود.          

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پایان اظهار کرد: مسئله دیگر که در گرامیداشت این روزهای بزرگ باید مدنظر قرار گیرد، به‌روزرسانی پیام‌های این روزها منطبق با اقتضائات و تحولات روز است تا این حرکت و پیام‌های آن همچنان قابلیت تداوم داشته باشد و لذا ضروری است تحلیل‌ها و برداشت‌های تازه‌ای براساس شرایط جدید زمانی به نسل جوان ارائه شود تا این روز بزرگ و نقطه عطف انقلاب به یک حادثه عادی در تاریخ انقلاب تبدیل نشده و همچنان نقش پویا و جریان‌سازی‌ در وضعیت امروز داشته باشد. 

انتهای پیام
captcha