جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین میراث امام(ره) است نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش
کد خبر: 4145713
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
حجت‌الاسلام سید حسن خمینی:

جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین میراث امام(ره) است نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش

یادگار حضرت امام(ره) با بیان اینکه جمهوری اسلامی بی‌تردید بزرگ‌ترین میراث امام(ره) نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش است، گفت: امروز هم در هر جا هر کسی که با امام، نظام و جمهوری اسلامی زاویه دارد تیغ هجمه و دشمنی خود را نسبت به این ویژگی بزرگ و نظام الهی معطوف می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، یادگار امام خمینی(ره) و تولیت حرم مطهر امام راحل، صبح امروز، یکشنبه 14 خرداد، در مراسم گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) که در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب برگزار شد، با تسلیت سالروز ارتحال امام عظیم الشأن، رهبر فقید و کبیر انقلاب اسلامی گفت: 34 سال پیش در چنین روزی یکی از تلخ‌ترین روزها بر ملت عزیز ایران و مستعفین جهان گذشت.

وی افزود: جا دارد قبل از اینکه به استماع سخنان رهبر فرزانه انقلاب، خلف شایسته امام(ره)، بنشینیم به رسم ادب از حضور یکایک دوستان در حرم مطهر امام(ره)، مسئولان محترم، مهمانان خارجی و عزیزان بزرگواری که از اقصی نقاط کشور به اینجا آمدند، تشکر کنم.

حجت‌الاسلام خمینی اظهار کرد: سال گذشته رهبر فرزانه انقلاب تغبیری داشتند که از زمره «جوامع الکلم» است؛ کلمه قصاری که می‌تواند رمز و راز زندگی امام بزرگوار ما در جامعه تلقی شود و نقشه راهی برای آینده نظام و مردم باشد.

وی افزود: ایشان در ابتدای سخن سال گذشته فرمودند «امام(ره) جان و روح جمهوری اسلامی ایران است». تعبیر بسیار لطیفی است و شاید بتوان گفت یکی از زیباترین تعبیرهایی است که درباره نسبت امام(ره) و نظام برآمده از الله اکبرها و مجاهدت‌های عمر طولانی امام(ره)، نظام برآمده از زحمات طاقت فرسای مردم، نظام برآمده از تلاش بی وقفه روحانیت شیعه و تشیع سرخ و نظام برآمده از مجاهدت‌های مستضعفان جهان، نسبت بین این نظام و امام بزرگوار را این جمله بسیار خوب بیان می‌کند.

یادگار حضرت امام(ره) با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بی‌تردید بزرگترین میراث امام(ره) نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش است، گفت: امروز هم در هر جا هر کسی که با امام، نظام و جمهوری اسلامی زاویه دارد تیغ هجمه و دشمنی خود را نسبت به این ویژگی بزرگ و نظام الهی معطوف می‌کند.

تولیت حرم مطهر امام(ره) ابراز کرد: جمهوری اسلامی که یک کالبد بسیار مقدسی است که در قالب قانون اساسی شکل گرفته متشکل از دو قید بسیار مهم است؛ قید جمهوریت، اتکای به مردم. فراموش نکنیم که امام هرگز مبارزات خود را از مسیری غیر از بیداری دلها طی نکردند. امام در تمامی لحظات مبارزه از آغازین روزها که در آن دفترچه نوشتند «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله»، به بیداری دلهای مردم توجه نداشتند، نه کودتا،ترور، حرکت های خشن، تلاش برای استفاده از دست بیگانه و رفتن به سمت نیروهای غیر مردمی، فقط و فقط بیداری مردم و عجیب هم نیست که این مرد انقلابی به وجود آورد که این انقلاب بی تردید مردمی ترین انقلاب جهان است.

وی افزود: در طول این 44 سال هم همواره این اتکا به باور عمومی مردم بوده است. امام پایه‌گذار جمهوری اسلامی بدین معناست که جمهوری اسلامی یک نظامی برآمده از خواست‌های مردم است و لذا باید حفظ جمهوریت این مجموعه را نصب العین خود قرار دهیم.

سیدحسن خمینی بیان کرد: در ابتدای سال رهبری معظم انقلاب اشاره کردند که انتخابات همواره یکی از اصول سیاسی جمهوری اسلامی است و نسبت به مقدمات، ارکان، حفظ و سلامت آن همواره باید توجه داشت.

وی ابراز کرد: دومین قیدی که در این مجموعه وجود دارد و بسیار هم ارزشمند است نقش اسلام است. نسبت اسلام و فقه، نسبت علم و واقعیت است. اسلام یعنی دینداری جز از مسیر یک فقه صحیح پیش نمی‌رود. امام(ره) همه چیز بود؛ شجاع، مبارز و انقلابی بود اما یک فقیه و مرجع تقلید بود و مردم به امام(ره) برای آرای دینی خود مراجعه می‌کردند. فقه ما فقهی است که بن مایه این نظام سیاسی است اما و هزار اما آنکه امام یک نکته دیگر را هم اشاره کردند و آن تأثیر نقش زمان و مکان در این اجتهاد است.

سیدحسن خمینی تأکید کرد: فقهی که امام معرفی کردند فقه جامد، خشک و درجازننده متحجر نیست. امام می فرمودند فقه ما باید خودش را با زمان و مکان پیش ببرد؛ فقهی پویا که توان حل مشکلات جامعه را دارد. به تعبیری می فرمودند اسلام در زوایای مختلف زندگی مردم هست اما این زاویه های مختلف را گره گشایی می کند. 

وی تصریح کرد: این دومین قید را همواره باید در ذهن ها داشته باشیم، نه از آنچه خدای سبحان برا ما مقرر کرده و در آرای معصومین(ع) و پیامبر اسلام(ص) وجود دارد فراتر نرویم اما این فقه را درجازننده ندانیم و نقش بزرگ حوزه ها و دانشمندان در این مسیر بسیار ارزشمند است.

سیدحسن خمینی عزت در قالب استقلال سیاسی کشور را یکی دیگر از اصول مسلم جمهوری اسلامی به منزله میراث و یکی از باقیات صالحات امام راحل دانست و گفت: اهل فن می‌دانند در طول تاریخ دویست ساله اخیر ایران هیچ دوره‌ای مانند دوره جمهوری اسلامی ما دارای استقلال سیاسی نبودیم. تلخی اینکه آمدن و رفتن حاکمان با دست خارجی بود، نصب انها با خارجی ها بوده و حتی آخرین سلطان جائر این مملکت، به اشاره، اگر نگوییم با تحکم، با تصمیم سلاطین غیر ایرانی، تصمیم به ترک ایران می‌گیرد.

یادگار امام(ره) یادآور شد: امروز به یمن و برکت انقلاب اسلامی ما دارای حکومتی استقلال یافته، مستقل که سیاستش را در درون کشور تنظیم و تعیین می کنیم، هستیم. این درس بزرگی است. معمولا به نقاط ضعفی که توجه می‌شود، ممکن است از نقاط قوت چشم پوشیده شود.

وی بیان کرد: تلاش مهمی که در اثر بیداری اسلامی شکل گرفته و نقش بسیار بزرگی که استقلال سیاسی کشور در منطقه داشته، قدرت قاطعانه و بزرگی که امروز انقلاب اسلامی در جهان به ویژه در منطقه دارد که یک نمونه آن فلسطین و آزادی قدس شریف است، نباید اینها را کسی فراموش کند.

سیدحسن خمینی اظهار کرد: جمهوری اسلامی که امام(ره) روح و جان آن است، نظامی است که مردم باید و حتما در آن احساس رفاه و وضع بهتر کنند، معیشت خود را سالم‌تر ببینند. این سه‌گانه مهمی که هر حکومتی با آن مواجه شود، تلخی‌های آن بر اعماق جان همه می‌نشیند؛ فقر، فساد و تبعیض، همواره یکی از آفات این نظام بوده که مورد توجه مسولان هم بوده است. همت همه این است که این رفاه را پدید بیاورند. نقاط ضعفی هست اما نقاط امیدآفرینی هم هست و مهمترین امید برای ما بعد از امید به خدا، امید به توانایی مردم، امید به فکر و ذهن و اندیشه بزرگانی است که براین کشور تصدی می‌کنند.

تولیت حرم مطهر امام(ره) در پایان بیان کرد: روزهای 34 سال گذشته را طی کردیم و شبهای هجر را پشت سر گذاشتیم و عبور کردیم و امروز در جمهوری اسلامی با نظامی به وسعت خون‌های پاک شهدا آینده‌ای را پیش رو داریم. همه باید سعی کنیم از درس‌های تلخی که داشتیم درس شیرین بگیریم و آینده شیرین بسازیم. من به نوبه خودم از همه دوستان، مهمانان عزیز و به خصوص رهبری معظم انقلاب که سخنان ایشان را خواهیم شنید، تشکر می‌کنم.       

  

انتهای پیام
captcha