حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان آغاز شد
کد خبر: 4158341
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳

حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان آغاز شد

دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان دقایقی پیش و با حضور پرشور شیفتگان و دلدادگان آستان امامت و ولایت، از محل این مسجد آغاز شد.

آغاز حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان

به گزارش ایکنا از زنجان، روایت دلدادگی زنجانی‌ها به اهل‌بیت(ع) و عزاداری‌های باشکوه‌شان زبانزد مردم دنیاست در ایام محرم، زنجان سراپا شور و شعور می‌شود و از محروم‌ترین نقاط شهر گرفته تا مرفه‌ترین منطقه، همه در این روزها هم‌صدا با هم یک‌نوا سر می‌دهند: اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

امروز هشتم محرم است، روزی که در میان زنجانی‌ها به یوم‌العباس(ع) شهرت دارد. عباسی که وقتی به آب رسید علی‌رغم عطش فراوان با به یاد آوردن منتظران در خیمه‌ها حتی جرعه‌ای از آن آب ننوشید.

در این روز عاشقان سالار و سرور شهیدان با شرکت گسترده و پرشور در دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، همدلی، وحدت یکپارچگی شیعیان و عاشقان خط سرخ امام حسین(ع) را به تصویر کشیده و جلوه‌ای از دلدادگی خود را به نمایش می‌گذارند.

از صبح روز هشتم محرم، زنجان به‌ عنوان پایتخت شور و شعور حسینی جلوه معنوی خاصی به خود می‌گیرد و عاشقان امام حسین(ع) از پیر و جوان و حتی کودکان خردسال خود را آماده برای حضور در اجتماعی بس عظیم و حماسی می‌کنند تا ندای یا حسین و یا زینب سر دهند و به یاد شهدای دشت کربلا، ناله کرده و اشک ماتم را از گونه‌های خود جاری کنند.

حسینیه زنجان کسی را از درگاه باعظمت حسینی ناامید برنمی‌گرداند تا جایی که بسیاری از مردم در سراسر کشور برای حاجت‌روا شدن نذر به درگاه حسینیه می‌گویند که با توجه به همین موضوع در مسیر حرکت دسته عزاداری اعظم زنجان، نذورات نقدی و غیرنقدی زیادی به این مکان معنوی اهدا و همچین هزاران راس گوسفند، گاو و گوساله به صورت زنده اهدا و یا در مسیر حرکت دسته عزاداری ذبح می‌شوند که همین موصوع سبب شده این مکان به دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا تبدیل شود.

علاوه بر زنجانی‌ها عزاداران حسینی از نقاط مختلف کشور و حتی از اقصی نقاط دنیا در یک اجتماع عظیم و گسترده تبعیت و پیروی خود را از آرمان و ارزش‌های قیام عاشورا اعلام می‌کنند. عزاداران حسینی زنجان با نوای «عباس عباس» مسیر حسینیه تا امامزاده سید ابراهیم را با نظم و شکوه خاص طی کرده و مراسم خود را در این مکان مقدس به اتمام می‌رسانند.

زنجانی‌ها امروز آمده‌اند تا بگویند زینب جان هنوز هم بر فراز بلندای نیزه‏‌ها، نام مقدس تو، فریاد می‌‏شود و هنوز پشت همه پندارهای سرخ، پشت همه زمان‌های کبود، پشت همه پیشانی‏‌های شکسته، پشت همه زخم‌های شکوفا، خیال تو می‏‌وزد و هنوز زمین پس از سال‌ها، معجزه‏ پیامبرگونه‏‌ات را در شام فراموش نکرده است.

انتهای پیام
captcha