به گزارش ایکنا از زنجان، سیدمحمدرضا جعفری، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز کشور، امروز ۱۹ خرداد در جشنواره خیرین مدرسهساز استان زنجان، به بیان اهداف این رویداد ملی پرداخت و اعلام کرد: این جشنواره بیست و هفتمین دوره جشنواره خیرین مدرسهساز است که در سراسر کشور برگزار میشود. این برنامهها از اردیبهشتماه آغاز شده و تا آغاز ماه محرم در استانها و شهرستانهای مختلف ادامه خواهد یافت.
وی در تبیین اهداف این جشنواره گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این جشنوارهها دنبال میشود، گسترش فرهنگ کار خیر مدرسهسازی در کشور است که استناد ما به آیه ۴۶ سوره کهف از کلامالله مجید است.
وی افزود: در این آیه، دو زینت یعنی مال و فرزندان مورد تأیید خداوند قرار گرفته است. در بعد فردی، این موضوع به فرد توانمند و صاحب نسل خوب اشاره دارد و در بعد اجتماعی، این مال و فرزند تبدیل به اقتصاد و نیروی انسانی میشود. نکته کلیدی در این آیه آن است که اگر اینها به باقیاتالصالحات تبدیل شوند، ثوابی عظیم و ماندگار نزد خداوند خواهند داشت.
این مسئول همچنین تاکید کرد: نیروی انسانی در آموزش و پرورش تربیت میشود و هر کشوری که به این بخش توجه کند، آیندهاش تضمین خواهد شد.
جعفری بیان کرد: یکی از اهداف مهم جشنواره خیرین، تکریم از افرادی است که سرمایهگذاری در آموزشوپرورش را انتخاب کرده و به نوعی کارخانه مدرسهسازی راهاندازی کردهاند. خیرین جایگاه ویژهای در جامعه دارند و در حل بسیاری از مشکلات نقش گرهگشا ایفا میکنند.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز کشور با اشاره به پیشرفتهای این نهضت، گفت: در نخستین جشنواره خیرین، حجم تعهدات حدود ۱۷ میلیارد تومان بود، اما در جشنواره سال گذشته این رقم به ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین سال گذشته، ۵۶ درصد از مدارس تحویلی به آموزش و پرورش با مشارکت خیرین ساخته شده است و در برخی استانها مانند زنجان، این سهم به ۱۰۰ درصد رسیده است.
جعفری درباره رویکرد امسال جشنواره، اظهار کرد: محور اصلی برنامهها، نهضت توسعه عدالت آموزشی است که مورد توجه ویژه مسئولان عالیرتبه کشور و شخص رئیسجمهور قرار دارد.
وی افزود: رئیس جمهور جلسات متعددی درباره این موضوع برگزار کرده و به بررسی جزئیات پرداخته است. در این راستا، مسائل و مشکلات مدارس استانها و شهرستانها از جمله مدارس سنگی، کانکسی، نیمهتمام و دارای تراکم بالا شناسایی شدهاند.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز کشور افزود: در بحث مدرسهسازی، معاونان عمرانی استانداران، فرمانداران و روسای آموزش و پرورش مناطق بر اساس عملکردشان ارزیابی میشوند.
جعفری با تاکید بر ضرورت مشارکت همگانی گفت: نهضت توسعه عدالت آموزشی معتقد است که علاوه بر خیرین و منابع دولتی، مردم نیز باید در حل مشکلات پای کار بیایند. این موضوع شامل فضاهای آموزشی و پرورشی و همچنین ارتقای نرمافزاری مدارس میشود.
وی افزود: در مجامع خیرین، کمیسیونی تشکیل شده که دو سال است موضوع مدرسهیاری را دنبال میکند تا خیرین تنها به ساخت مدرسه محدود نمانده و به عنوان اعضای هیئت امناء به ارتقای کیفیت مدارس کمک کنند.
جعفری درباره مسئولیت اجتماعی شرکتها بیان کرد: بند خ ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم، معافیتهای مالیاتی خوبی برای خیرین فراهم کرده است. همچنین آموزش و پرورش باید از ظرفیت مولدسازی بهره ببرد و مدارس بلااستفاده را به فضاهای آموزشی فعال تبدیل کند.
وی بر اهمیت توسعه هنرستانها تاکید کرد و گفت: اگر کشور به دنبال رشد است، باید به فارغالتحصیلان مهارتی توجه ویژه داشته باشد. فارغالتحصیلان هنرستانها به واسطه مهارتهایشان میتوانند وارد بازار کار شده، خانواده تشکیل دهند و به خودکفایی برسند.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز کشور همچنین با اشاره به ضرورت بهسازی مدارس قدیمی بیان کرد: در این مسیر، مشارکت خانوادهها و دانشآموزان بسیار مهم است. فرهنگ نگهداری و کار گروهی باید در جامعه گسترش یابد و خیرین این فرهنگ مشارکت را به نسلهای آینده منتقل کنند.
انتهای پیام