ربا از بانک‌ها برچیده شود
کد خبر: 1405194
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
آیت‌الله حسینی بوشهری:

ربا از بانک‌ها برچیده شود

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه‎های علمیه کشور بر لزوم تلاش همگانی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید و با اشاره به وضعیت ربوی در برخی بانک‌ها گفت: باید ربا از سیستم بانکی حذف و فرهنگ قرض‌الحسنه رواج یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله سیدهاشم حسینی بوشهری امروز 20 اردیبهشت در دیدار با مدیر شعبات بانک مهراقتصاد قم، گفت: امام محمد جواد(ع) پیامی جهانی برای همه پیروان مکتب قرآن و اهل بیت(ع) دارند که همان توکل به خداست؛ ایشان می‎فرماید که کسی که به خدا توکل کند بر هر مشکلی غلبه کرده و به بالاترین قله‎ها خواهد رسید.
وی افزود: پس از انقلاب اسلامی تحولی شگرف در عرصه‎های مختلف جامعه بوجود آمد و به همین دلیل انتظار می‎رود که این تحول مبنایی در همه حوزه‎ها به وجود آید؛ یکی از این حوزه‎ها، حوزه اقتصاد و بانکداری است زیرا بانکداری ربوی دوران طاغوت یکی از عوامل رنجش متدینین جامعه بود.
مدیر حوزه‎های علمیه کشور عنوان کرد: انتظار این بود که پس از انقلاب اسلامی شاهد برچیده شدن این نوع بانکداری و نظام فاسد آن باشیم؛ به رغم تلاش‎های زیادی که در این عرصه انجام شده ولی جای کار بسیاری باقی مانده است و انتظار این است با استفاده از ظرفیت روحانیت، مرجعیت و حوزه هر چه زودتر به این مهم دست یابیم.
وی گفت: 35 سال زمان کمی برای ایجاد تحول نیست؛ باید با کمک همه بخش‎ها به الگوی اقتصاد اسلامی درست برسیم و حداقل بانک‎‌هایی که در قم هستند باید الگو و معیار بانکداری اسلامی باشند.
حسینی بوشهری اظهار کرد: جمهوری اسلامی از بدو تاسیس همواره با دشمنی‎های دشمنان اسلام از جنگ رو در رو تا تهاجم فرهنگی و محاصره اقتصادی مواجه بوده است؛ آنها امروز کوچکترین نقل و انتقالات مالی ما را به کشورهای دیگر و بانک‌های خارجی رصد می‎کنند و در این راستا هیچ چیزی جز اقتصاد مقاومتی نمی‎‌تواند ما از زیر این فشار خارج کند.
تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی

وی گفت: اقتصاد مقاومتی، مساوی با اقتصاد ریاضتی نیست؛ در اقتصاد مقاومتی ما به دنبال رفع نیازهای خود به دست خود هستیم؛ چه معنایی دارد که گندم ما از خارج وارد شود در حالی که استانی مثل فارس می‎تواند با تامین نیازهای داخلی صادرات هم داشته باشد و نباید این اوضاع در بخش کشاورزی وجود داشته باشد.
مدیر حوزه‎های علمیه تصریح کرد: بانکداری اسلامی با رویکرد اقتصاد مقاومتی به کار مولد کمک می‎کند و در کنار رفع مشکلات تولیدی، اشتغال‌آفرینی مولد نیز دارد؛ کشاوری و تولید ما نیازمند کمک جدی است و بانک‌‎ها باید در این زمینه تلاش کنند.
وی گفت: تسهیلاتی را که بانک‎ها ارایه می‎دهند باید در راستای رفع نیازهای جامعه باشد؛ بانک‎ها باید نیازمندان را دریابند و برخورد خوبی با آنها داشته باشند و بدانند که اگر گرهی از کار مومنی باز کنند خداوند چه پاداش عظیمی به آنها خواهد داد.
قرض الحسنه احیاء شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه فراموشی فرهنگ قرض‎الحسنه را یکی از آفت‎ها در عرصه بانکداری کشور دانست و اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا بانکداری اسلامی و فرهنگ قرض‎الحسنه را در بین مردم رواج دهیم زیرا این فرهنگ، فرهنگ پیامبر و اهل بیت(ع) بوده است.

captcha