بهترین آثار پوشکین به تأسی از قرآن خلق شدند
کد خبر: 4106417
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
شرق‌شناس روس:

بهترین آثار پوشکین به تأسی از قرآن خلق شدند

رئیس موزه آرمیتاژ روسیه و شرق‌شناس برجسته این کشور نیمی از مردم روسیه را مسلمان دانست و گفت که بهترین آثار پوشکین، بزرگترین شاعر روسی آنهایی است که به تأسی از قرآن کریم خلق کرده است.

به گزارش ایکنا، ، خاورشناس روسی و مدیر موزه آرمیتاژ، در گفت‌وگو با الجزیره در خصوص  فرهنگ عربی ـ اسلامی، از شیفتگی خود به تاریخ و تمدن یمن و شبه جزیره عربستان گفت.

پیوتروفسکی یکی از خاورشناسانی است که به مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی شرقی علاقه نشان داده است.

وی در گروه شرق‌شناسی دانشگاه لنینگراد تحصیل کرده بود و از آنجا برای یک دوره آموزشی در آکادمی علوم شوروی به مصر رفت و سپس به یمن سفر کرد و به عنوان مترجم و مدرس تاریخ یمن هم کار کرده است. او در سال 1973 از پایان‌نامه دکترای خود درباره اسعد بن ملکی کرب حمیری از پادشاهان یمن (۳۸۵-۴۲۰ق.) معروف به تبع اسعد حمیری دفاع کرد.

پیوتروفسکی در ادامه می‌گوید که او رشته مطالعات عربی را انتخاب کرد و زبان عربی را آموخت، زیرا پدرش بوریس پیوتروفسکی، مدیر سابق موزه آرمیتاژ به آن تسلط نداشت و از این جهت در خصوص تاریخ و تمدن یمن هم مطالعه کرد که این کشور نماینده کل جهان عرب از حیث فرهنگ و تمدن توصیف کرد.

این خاورشناس روسی که در سال 1944 در پایتخت ارمنستان به دنیا آمد، قرآن کریم و علوم مربوط به آن را مطالعه کرده است و کتاب‌هایی در زمینه تاریخ سیاسی اسلام، فرهنگ عرب و آثار باستانی شبه جزیره عربستان نوشته است.

پیوتروفسکی در مصاحبه خود با الجزیره درباره بزرگان ادبیات روسیه صحبت کرد که در آثارشان به اسلام و رسول اکرم(ص) توجه داشتند که از برجسته‌ترین آنها، الکساندر پوشکین، بزرگترین شاعر روسیه، لئو تولستوی، نویسنده و فیلسوف و همچنین فیودور داستایوفسکی، فیلسوف و رمان‌نویس است.

او با اشاره به مجموعه اشعار پوشكين با عنوان «تأسی از قرآن» تأکید کرد که بهترین آثار پوشکین آنهایی بوده که به تأسی از قرآن کریم انجام داده است.

مدیر موزه آرمیتاژ روسیه وجود هر گونه مناقشه بین مسلمانان در روسیه را تکذیب کرد و گفت:  کاترین دوم، امپراتور روسیه (متوفی در 1796) کسی بود که مرکز اداره مسلمانان را که در آن زمان در امپراتوری روسیه حضور داشتند، تأسیس کرد و به ساماندهی امور آنها پرداخت به نحوی که در انجام مناسک دینی و فرهنگی خود نظیر دیگر ادیان از آزادی عمل برخوردار اما در مسائل سیاسی دخالتی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مطالعه تمدن‌ها باید عینی باشد، می‌گوید که با ایده ادوارد سعید، اندیشمند فلسطینی مخالف است که شرق‌شناسی را ابزاری برای سلطه سیاسی توصیف می‌کند.

پیوتروفسکی می‌گوید: شرق‌شناسی در روسیه در سه زمینه انجام می‌شود، نخست مطالعات صرفاً علمی و دوم آنچه به شاخه‌های علم شرق‌شناسی مرتبط است که به دولت روسیه در درک سیاست خارجی کمک می‌کند و سوم که به موضوع تبلیغ دین مربوط می‌شود.

وی همچنین گفت: بنیانگذار مطالعات عربی در روسیه در قرن نوزدهم مقالاتی در انتقاد از کسانی که تمدن اسلامی را به منظور تبلیغ برای مسیحیت مطالعه می‌کنند، نوشته و خواستار احترام به تمدن مورد مطالعه شده است.

این شرق‌شناس روس ریاست موزه آرمیتاژ را عهده‌دار است که دومین موزه بزرگ جهان پس از لوور محسوب می‌شود. وی می‌گوید که یک نفر به پنج سال زمان نیاز دارد تا بداند چه چیزهایی در موزه آرمیتاژ وجود دارد.

این موزه در مرکز شهر سن پترزبورگ واقع است و حاوی میلیون‌ها قطعه و مصنوعات کمیاب است.

مدیر موزه آرمیتاژ این مکان را فراتر از موزه سیاست توصیف می‌کند و می‌گوید بودجه موزه حدود 3 میلیارد دلار است که نیمی از آن را دولت روسیه و مابقی آن را موزه پرداخت می‌کند.

پیوتروفسکی، جوایز و افتخارات متعددی از جمله جایزه ریاست جمهوری در زمینه هنر و ادبیات و جایزه دولتی روسیه را دریافت کرد. در سال 1997، اتحادیه نجوم یک سیاره کوچک را به عنوان ادای احترام مشترک به او و پدرش نامگذاری کرد. در سال 2011، وی به عنوان عضو دومای دولتی روسیه(پارلمان) انتخاب شد، اما بعداً از سمت خود صرف نظر کرد.

انتهای پیام
captcha