پاسخی به حاشیه‌ اخیر سازمان اوقاف درباره موقوفه امینی‌ها
کد خبر: 4148968
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
از سوی دبیر ستاد عالی مسابقات قرآن کشور ارائه شد

پاسخی به حاشیه‌ اخیر سازمان اوقاف درباره موقوفه امینی‌ها

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به ارائه توضیحاتی در مورد حاشیه‌ پیش آمده در مورد یکی از موقوفات استان قزوین و از حیث انتساب این موضوع به رئیس سازمان اوقاف که جایگاه ریاست ستاد عالی مسابقات قرآن کشور را نیز بر عهده دارد، توضیحاتی برای اطلاع جامعه قرآنی کشور ارائه داد.

حمید مجیدی‌مهربه گزارش ایکنا، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پی حواشی اخیر در خصوص موقوفات قزوین و انتساب موضوع به ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه که جایگاه ریاست ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور را نیز بر عهده دارد، توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی خصوصاً جامعه قرآنی در اختیار ایکنا قرار داده که در ادامه آمده است؛

«بسمه تعالی 

در مورد شبهه منتشر شده از سوی یکی از فعالان حوزه فضای مجازی در خصوص نحوه واگذاری اراضی موقوفه حسینیه امینی‌ها در استان قزوین مطالبی به استحضار عموم قرآنیان کشور می‌رسد.

۱. اساساً موقوفات به دو دسته متصرفی(اداره مستقیم با سازمان اوقاف) و غیر متصرفی(اداره مستقیم با متولی منصوص یا منصوب) تقسیم می‌شوند. در موقوفات غیر متصرفی برابر تصویبنامه هیئت دولت دخل و تصرف و خرید و فروش رقبات موقوفه در چارچوب قواعد و مقررات موضوعه و با رعایت صرف و صلاح؛ با متولی خواهد بود و سازمان اوقاف دخالتی در این زمینه ندارد که در فرض موضوع مطرح شده در قزوین باید عنوان نمود این موقوفه به صورت غیر متصرفی و توسط متولی خاص اداره می‌گردد و سازمان اوقاف نقشی در اداره آن ندارد.

۲. با توجه به اینکه به دلیل تعدی حاکمان منحوس پهلوی از قواعد شرعی بسیاری از موقوفات در حوزه کشاورزی و زراعی کشور خصوصاً در قزوین از حالت وقفیت خارج شده و طبق قانون اصلاحات ارضی به مردم واگذار شده بود؛ لذا با توجه عدم امکان شرعی این نوع واگذاری‌ها؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تصویب قانون ابطال، عرصه‌ تمامی موقوفات به حالت اصلی وقفیت برگشته ولی حقوق موجود در اراضی موقوفه اعم از اعیان ساخته شده و اصل حق زراعت متعلق به مردم و زارعین در نظر گرفته شده است و چون این حقوق به صورت قانونی حق همان مردم است؛ پس قابلیت خرید و فروش نیز توسط خود آنان را دارد، لکن در هنگام انتقال منافع و حقوق صرفاً می‌بایست نسبت به پرداخت هزینه نقل و انتقال براساس نظر کارشناسی رسمی دادگستری که بسته به نوع کاربری به موقوفه متفاوت است اقدام نمایند(عموما بین ۱۰ تا ۱۵ درصد)؛ به عبارت بهتر مصداقی: در پرونده اخیر قزوین، فروشنده به عنوان صاحب حق نسق؛ حقوق خود را به خریدار واگذار کرده است و هزینه موقوفه نیز در موعد مقرر تمام و کمال پرداخت شده است و قرارداد اجاره سالانه نیز برای مستاجر بدون دخالت سازمان اوقاف تنظیم شده است. این موضوع در اجارات مشابه نیز در سایر اراضی موقوفه برای همه‌ صاحبان حق بر همین منوال منعقد می‌گردد و روالی مرسوم بوده و اختصاص به شخص یا گروه یا زمان و مکان خاصی ندارد.

۳. در مورد قیمت پذیره پرداختی توسط مستأجر نیز باید عنوان نمود این مبلغ در سال ۹۵ برای سایر رقبات منتقل شده به سایر افراد در موقوفات مجاور و هم منطقه نیز همین میزان بوده است و تمام جوانب قانونی و شرعی در این فقره نیز رعایت شده است، لکن به دلیل اینکه خرید و فروش صرفاً خرید و فروش حق نسق و حق زارعانه است، لذا طرفین یعنی صاحب حق زراعت و نسق و خریدارِ حق، به متولی موقوفه مراجعه می‌کنند و طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری نسبت به پرداخت پذیره اقدام می‌نمایند که به دلیل اینکه این نوع نقل و انتقال صرفاً نقل و انتقال حق است نه عرصه موقوفه لذا قرارداد اجاره رقم بالایی نخواهد بود که موارد مشابه آن را در مورد مغازه‌هایی که حق سرقفلی آنها واگذار شده است می‌توان مشاهده کرد که مبالغ قانوناً و شرعاً و عرفاً کمتر از میزان عادی است.

۴. در خصوص انتساب واگذاری به ریاست فعلی سازمان اوقاف و امور خیریه(جناب آقای دکتر خاموشی) نیز باید عنوان نمود اولاً طبق مطالب ایراد شده در بندهای قبل، اساساً موقوفه به دلیل ماهیت غیرمتصرفی‌اش که توسط متولی اداره می‌شود؛ در حیطه دخل و تصرف سازمان اوقاف حتی رئیس سازمان نیست و در بهترین حالت، سازمان اوقاف صرفاً نقش ناظر را دارد مضافاً بر اینکه حکم انتصاب جناب آقای خاموشی به ریاست سازمان اوقاف مهر ماه ۱۳۹۷ صادر گردیده است این در حالی است که قرارداد نقل و انتقالِ حق در سال ۱۳۹۵ منعقد گردیده است، لذا ارتباط دادن موضوع به ریاست ایشان و ایجاد رانت در این زمینه از اساس کذب و پذیرفتنی نیست.

۵. با توجه به اینکه ایراد شبهه آن هم در فضای مجازی با استفاده از استنادهای مجهولِ بدون تاریخ و امضاء و ثبت رسمی در جهت تشویش اذهان عمومی صورت گرفته است؛ لذا به جهت صیانت از پاکدستی و خدمت صادقانه کارکنان خدوم سازمان اوقاف و امور خیریه در ستاد و استان‌ها به‌ویژه استان قزوین و همچنین به جهت حفظ شئون متولیان خیراندیش و امین؛ چند موضوع در قالب پیشنهاد و اقدام به اطلاع عموم مردم و افراد مرتبط با این موضوع می‌رسد.

الف. می‌بایست برای پایان دادن به چنین شبهه‌پراکنی‌هایی؛ پیگیری حقوقی و قضایی موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح در دستور کار قرار گیرد و ضمن برخورد قاطع، ابعاد مختلف موضوع برای مردم شفاف‌سازی شود. 

ب. با دعوت از منتشرکننده خبر نامربوط در فضای مجازی با حضور اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی در محیطی کاملاً علمی و قانونی؛ مناظره در موضوع مطروحه در دستور کار قرار گیرد.

و العاقبه للمتقین
حمید مجیدی‌مهر
دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور
دانش‌آموخته دکترای حقوق»

انتهای پیام
captcha