معرفی سامانه جدید برای ثبت اطلاعات طرح ملی حفظ قرآن
کد خبر: 4156985
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
مجیدی‌مهر خبر داد:

معرفی سامانه جدید برای ثبت اطلاعات طرح ملی حفظ قرآن

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن از معرفی سامانه وزارت آموزش و پرورش برای ثبت اطلاعات مربوط به طرح ملی حفظ قرآن خبر داد و گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهرماه سامانه وزارت آموزش و پرورش زیر بار اطلاعات حافظان قرآن طرح ملی حفظ قرار گیرد.

معرفی سامانه جدید برای ثبت اطلاعات طرح ملی حفظ قرآن

حمید مجیدی‌مهر، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری جلسه این ستاد در اواخر هفته گذشته گفت: در کنار جلسه اصلی که بر اساس برنامه زمانی مقرر برپا می‌شود جلسات کمیته‌های مختلف این ستاد نیز در فاصله‌های زمانی معین برگزار شده و نتایج آنها برای تصویب نهایی به صحن اصلی می‌آید.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که طی چند وقت اخیر مطرح شده است بحث سامانه جامع حفظ قرآن کریم است، سامانه‌ای که بتواند بسیاری از نیازهای فعلی جریان حفظ در کشور را مرتفع کند و همه دستگاه‌ها بتوانند به آن متصل شوند. 

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با اشاره به اینکه موضوع سامانه جامع حفظ در سال‌های اخیر فراز و فرودهای متعددی داشته است، گفت: سال گذشته ستاد راهبری به این جمع‌بندی رسید که سامانه موجود در سازمان دارالقرآن که برای آزمون عمومی حفظ قرآن مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان پایلوت مورد بررسی قرار دهد و حمایتی هم از این سامانه به عمل بیاید تا بتواند نیازها را برطرف کند. 

مجیدی‌مهر افزود: در همین راستا به کارشناسان فنی حوزه آی تی از سازمان اوقاف، سازمان دارالقرآن، ‌وزارت ارشاد و شورای توسعه مأموریت رصد و پایش این سامانه داده شد، بعد از اینکه امسال آزمون‌های عمومی حفظ قرآن برگزار شد معلوم شد، حدود 13 هزار نفر به این سامانه مراجعه کرده‌اند. بعد از بررسی‌هایی که در جلسه ستاد حفظ به عمل آمد مشخص شد، دامنه آماری این سامانه و میزان مخاطبان آن با دامنه آماری سامانه‌های دیگر همچون سامانه آموزش و پرورش و نیز با اهدافی که ما مد نظر داشتیم، خیلی فاصله داشت.

وی بیان کرد: سوالی که در زمینه سامانه جامع حفظ قرآن وجود دارد، این است که سامانه مورد نظر در لحظه ظرفیت مراجعه 500 هزار نفر را دارد؟ این ظرفیت در زیرساخت‌های آن سامانه در نظر گرفته شده است یا خیر؟‌ نهایتاً ارزیاب‌های فنی ما به این جمع‌بندی رسیدند که ساختارها و بسترهای سامانه مربوط به سازمان دارالقرآن چنین ظرفیتی را ندارد و در حال حاضر چنین ظرفیتی در سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش موجود است.

دبیر ستاد راهبردی طرح ملی حفظ قرآن کریم افزود:‌ وزارت آموزش و پرورش امروز به لحاظ زیرساخت فنی قابلیت پذیرش ظرفیت طرح 10 میلیون حافظ قرآن را در سامانه خود دارد، در حال حاضر حدود 17 میلیون دانش‌آموز عضو این سامانه هستند، اگر والدین دانش‌آموزان و مربیان و معلمان آنها را نیز در نظر بگیریم این رقم به حدود 60 میلیون نفر می‌رسد به این معنی که این سامانه در حال حاضر به حدود 60 میلیون نفر خدمات ارائه می‌دهد.

مجیدی‌مهر تأکید کرد: این موضوع افکار را به سمت و سویی هدایت ‌کرد که نظر همه اعضا به استفاده از سامانه وزارت آموزش و پرورش برای بحث حفظ قرآن ختم شود. برهمین اساس هم به واسطه زیرساخت‌های فنی، هم به لحاظ عِده و عُده‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در مجموعه آی تی و وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار هستند و هم به لحاظ دامنه مخاطب کار با سامانه وزارت آموزش و پرورش منطقی‌تر از گزینه‌های دیگر است. ضمن اینکه همیشه گفته‌ایم اگر بخواهیم به آمار مد نظر در زمینه تربیت حافظان قرآن برسیم اصلی‌ترین حلقه ما وزارت آموزش و پرورش است. تقریباً هیچ نهادی در کشور چنین ظرفیتی را به لحاظ جمعیتی در اختیار ندارد.

وی در مورد استقبال وزارت آموزش و پرورش از این موضوع بیان کرد: ‌در جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن میکائیل باقری، نماینده وزارت آموزش و پرورش برای استقرار این سامانه در وزارت آموزش و پرورش ابراز علاقه‌مندی کرده و تضمین دادند، حتماً دسترسی‌های لازم در اختیار ستاد قرار گیرد. 

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن تصریح کرد: ‌در مورد سامانه حمد وزارت ارشاد هم بحث و تبادل نظر شد، این سامانه نیز به لحاظ برخی زیرساخت‌ها سامانه نسبتاً خوبی در نظر گرفته شده اما در اولویت دوم ستاد قرار گرفته است. 

مجیدی‌مهر در پاسخ به این سوال که سامانه وزارت آموزش و پرورش چه زمانی زیر بار اطلاعات حافظان قرآن و فعالیت‌های مربوط به این حوزه قرار خواهد گرفت، گفت:‌ بر اساس آن چیزی که در جلسه ستاد راهبری مطرح شد، قول داده شده است تا مهرماه این سامانه زیر بار اطلاعات فعالان قرآنی برود.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم از عدم حضور اعضای اصلی ستاد و مدیران ارشد دستگاه‌های عضو ستاد گلایه و اظهار کرد: ‌عدم حضور مدیران در ستاد یکی از معضلاتی است که نمی‌دانیم با چه مکانیزمی باید به مقابله با آن برویم. اگر مدیران نسبت به دغدغه مقام معظم رهبری اهتمام داشته باشند، این ستاد باید شلوغ‌ترین و مهم‌ترین ستاد در ذهن افراد باشد، اما متأسفانه با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات مکرر همچنان شاهد عدم حضور مدیران هستیم. البته افراد حاضر همه صاحب‌نظر و دلسوز هستند اما مدیر ارشد وقتی در جلسه‌ای حاضر شود، طبیعتاً تصمیم‌گیری‌ها بهتر خواهد بود و سرعت بیشتری خواهد گرفت و تصمیمات موکول به جلسات بعدی نخواهد شد. 

مجیدی‌مهر بیان کرد:‌ در بخش دیگری از جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در مورد آخرین وضعیت آزمون‌های حفظ عمومی قرآن بحث و تبادل نظر شد، قرار بود احکام مسئولان کمیته‌های فنی این آزمون در استان‌ها صادر شود که طبق بررسی انجام شده هنوز احکام بسیاری صادر نشده است. در مورد بحث ممتحنین نیز اعلام شد تعداد فعلی ممتحنین جوابگوی طرح‌ حفظ عمومی قرآن نیست و از طرفی بخشی از ممتحنین موجود هنوز آموزش لازم را ندیده‌ یا مدرک معتبر این رشته را ندارند. با قول مساعدی که دوستان در سازمان دارالقرآن دادند مقرر شد در آینده این موضوع راهبری شود. 

وی در پایان از معرفی امیر آقایی، حافظ بین‌المللی قرآن کشورمان به عنوان نماینده ستاد راهبری حفظ در دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن اشاره کرد و گفت: به زودی مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha