استاد دانشگاه تهران گفت: اگر کسی بخواهد کتابی با شمارگان 50 نسخه منتشر کند یکسری مراحل را باید طی کند و وزارت ارشاد پروانه نشر به آن بدهد اما الان در فضای مجازی اگر کسی از یک جلد تا هزار جلد کتاب را بخواهد بدون گرفتن مجوز از هیچ نهادی منتشر کند، هیچ برخوردی با او نخواهد شد.
در زیارت عاشورا میخوانیم: اللهم ان هذا یوم تبرکت به بنو امیه و ابن آکله الاکباد العین بن اللعین؛ در این عبارت آکله الاکباد و ابن آکله الاکباد مورد لعن قرار گرفتهاند و این تصور وجود دارد که مراد از ابن آکله، معاویه باشد که فرزند هند جگرخوار است. اگر معاویه مورد تقیه شیخ طوسی بوده است نباید این تعبیر میآمد.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یادداشتی بیان کرد: وظیفه انسانهای حقجو، این است که خود رسانه شوند. ما نمیتوانیم منتظر رسانههای بزرگ بمانیم؛ بلکه باید در حد توان خود، فلسفه اربعین را بیان کنیم.
برخی با استناد به حکایتی از کتاب قاضی نورالله شوشتری میگویند؛ شیخ طوسی در بغداد هم تقیه نکرده بود لذا خلیفه او را به دربار فراخواند ولی بنده معتقدم که این داستان مبنای معتبر ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اسماعیلیان به دلایل مختلف التفات چندانی به تاریخ نویسی نداشته؛ بیشتر تمرکزشان بر تألیف آثار کلامی و فلسفی بوده است. بر این اساس کتاب «عیون الاخبار و فنون الاثار» در نوع خود نمونهای بینظیر و منحصر به فرد است.
پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی با بیان اینکه زائر حقیقی در سنت اسلامی و شیعی ارتباط وجودی و قلبی با امام برقرار میکند گفت: جایی که قلب ما متصل به ولیالله شود معنای عمیق زیارت اربعین محقق شده است.
عضو خبرگان رهبری به تشریح سنن اجتماعی موجود در نهضت عاشورا پرداخت و گفت: سنت تغییر سرنوشت، سنت مرزبندی، سنت تحریک هویت از جمله این سنن بودند که جز با قیام ممکن نبود.