كتاب «توحيد با ضميمه محبت الهی» آيت‌الله صائنی منتشر شد
کد خبر: 2363338
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷

كتاب «توحيد با ضميمه محبت الهی» آيت‌الله صائنی منتشر شد

گروه انديشه و علم: همز‌مان با چهاردمين سالگرد ارتحال آيت‌الله صائنی زنجانی(ره)، سلسله بيانات وی با عنوان«توحيد با ضميمه محبت الهی» در قالب كتاب چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه زنجان، در آستانه چهاردهمين سالروز ارتحال مفسر برجسته قرآن‌كريم، آيت‌الله محمد‌اسماعيل صائنی زنجانی، كتاب«توحيد با ضميمه محبت الهی» توسط انتشارات نيكان كتاب زنجان در حوزه علوم اسلامی منتشر شد.
اين كتاب شامل سخنرانی‌های آيت‌الله صائنی درخصوص توحيد و محبت الهی است كه به همت جمعی از نزديكان و شاگردان ايشان تدوين شده و به بازار كتاب راه يافته است.
كتاب«توحيد با ضميمه محبت الهی» با چاپی نفيس و در 13 بخش و با ضميمه «محبت الهی» تنظيم شده است كه از آن ميان می‌توان به «بداهت وجود خدا»، «جهان ممكن بدون واجب محال است»، «خدا درآئينه فطرت»، «برهان فطرت»، «برهان صديقين»، «برهان نظم» و «برهان امكان» اشاره كرد.
«اثبات وحدت حقه حقيقيه خداوند»، «اثبات ربوبيت خداوند از طريق قرآن‌كريم»، «تجلی و تعيين فعلی خداوند»، «اسماء و صفات حق» و «شناخت حضوری و شهودی خداوند» و همچنين بخش«محبت الهی» كه درباره معرفت به خدا و قطع علائق دنيوی است از ديگر بخش‌های كتاب«توحيد با ضميمه محبت الهی» است.
سخنرانی‌های تدوين شده در اين كتاب متعلق به سال‌های 77و 76 است كه آيت‌الله صائنی در مسجد رسول‌الله ايراد كرده و توسط علاقه‌مندان ضبط و در مسجد نگهداری شده است.
همچنين پيش از اين، از سخنرانی‌های مرحوم آيت‌الله صائنی دو مجموعه به نام‌های «شرح دعای كميل» و «ولی‌الله‌الاعظم؛ امام زمان (عج)» به زبان تركی بوده كه پس از پياده‌سازی به فارسی برگردانده شده و چاپ شده است.
لازم بذكر است كه هم‌اكنون دو مجموعه ديگر از سخنرانی‌های مرحوم آيت‌الله صائنی به نام «معراج رسول اكرم(ص)» و «شرح زيارت جامعه كبيره» در حال پياده‌سازی و آماده شدن هستند.
كتاب«توحيد با ضميمه محبت الهی» با تيراژ يك‌هزار نسخه‌ای و به قيمت نه هزار تومان از سوی نشر نيكان كتاب وارد بازار كتاب شده است كه علاقه‌مندان حوزه علوم اسلامی می‌توانند از آن استفاده كنند.
يادآور می‌شود، آيت‌الله محمد‌اسماعيل صائنی، تحصيلات اوليهٔ خود را در شهر زنجان با حضور در مدارس جديد آن زمان آغاز كرد و پس از اتمام دوره ابتدايی وارد دبيرستان گرديد و در اين زمان به طور همزمان تحصيلات خود را در مدرسه و حوزه ادامه داد. وی موفق شد در اندك زمانی با استفاده از پدر خود و ساير اساتيد حوزوی زنجان، علومی مانند ادبيات عرب، منطق، فقه، اصول و غيره را فرا گيرد. وی فلسفه و فقه عالی را نيز در همانجا فرا گرفت.
آيت‌الله صائنی در سال ۱۳۲۹ به دستور پدر جهت ادامه تحصيل وارد حوزه علميه قم شد. مقدمات بيتوته صائنی جوان در مدرسه حجتيه فراهم شد اما جوان بودن او و عدم احراز شرايط اقامت در مدرسه موجب شد تا اين اقامت با يك سال تاخير يعنی از نيمهٔ دوم سال ۱۳۳۰ آغاز گردد. او آن يك سال را در منزل استيجاری واقع در خيابان تهران به سر برد. وی پس از ورود به مدرسه حجتيه و اقامت در حجره ۱۱۶ اين مدرسه نزديك به پانزده سال از عمر خود را وقف تحصيل و تدريس و مطالعه در حوزهٔ علميه نمود.
آيت‌الله صائنی زنجانی، در سال ۱۳۴۴ به درخواست مردم زنجان و فتوای آيت‌الله ميلانی مبنی بر ماندن در زنجان بر خلاف ميل خود و آيت‌الله خمينی(ره) و علامه طباطبايی و آيت‌الله محقق داماد در زنجان اقامت گزيد.وی در طول اين مدت چند دوره كامل تفسير، فقه، اصول، يك دورهٔ نهج‌البلاغه و يك دوره توحيد صدوق را تدريس كرد.
اين عالم بزرگوار در ۱۵ تير ۱۳۷۷ در شهر زنجان درگذشت.
captcha