حجتالاسلام محمدنظری، مدرس حوزه و دانشگاه های زنجان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) از زنجان، اظهار کرد: بنا بر نظری که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان بیان میکند، عموم مسیحیان از باور به تثلیث (پدر، پسر، روحالقدوس) به عنوان یک باور تشریفی یاد میکنند هر چند در این میان کسانی هستند که به این عقیده انحرافی در دین مسیحیان باور دارند که قرآن نیز آنان را نکوهش کرده است.
وی افزود: بنابراین رگههایی از انحراف عقیدتی در بین برخی از مسیحیان وجود داشته و تعمیمپذیر نیست.
مدرس حوزه و دانشگاه های زنجان با اشاره به آیه 82 سوره مبارکه مائده «بطور مسلم یهود و مشرکان را دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت، ولی آنهایی را که میگویند مسیحی هستیم نزدیکترین دوستان به مومنان مییابی، این به خاطر آن است که در میان آنها افرادی دانشمند و تارک دنیا هستند و آنها (در برابر حق) تکبر نمیورزند.»، بیان کرد: این آیه برحسب ظاهر این مفهوم را میرساند که کسانی با حفظ مسیحیت میتوانند دوست مسلمانان باشند اما بنابر تفسیر بزرگان یک آیه را نمیتوان به تنهایی مورد بررسی قرار داد بلکه یک آیه در کنار آیات پیشین و پس از خود معنا مییابد؛ درخصوص آیه 82 سوره مبارکه مائده نیز با توجه به سیاق آیات قرآن کریم نمیتوان این مفهم را به عنوان یک حکم کلی مورد توجه قرار داد.
حجتالاسلام نظری با اشاره به این که اسلام پلورالیسم معرفتی نسبت به هیچ کس را نمیپذیرد، گفت: یک مسیحی پس از معرفت به قرآن و پیامبر خدا، هرگز نمیتواند بگوید که دین اسلام، پیامبر خود را داشته و مسیحیت نیز پیامبر ویژه خود را دارد و از ایمان به رسولالله سرباز زند چرا که انبیاء الهی بشارت دهنده پیامبر بعد از خود میباشند و همچنین اگر مسلمانی حضرت عیسی(ع) را تکذیب کند، از اسلام خارج شده است.
وی با تأکید بر این که پیامبر اکرم (ص)، حجت برای بشریت است، گفت: واژه پیامبر اسلام و نبی اسلام تعبیر بسیار غلطی است و ریشه در روایات و آیات قرآن کریم ندارد بلکه برای نخستین بار مستشرقین این اصطلاح را به کار برده و پس از آن برخی ناآگاهانه آن را تکرار کرده و اشاعه دادهاند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به توهین برخی از مسیحیان به پیامبر اکرم (ص)، عنوان کرد: جسارت به پیامبر اکرم (ص) همانند توهین به حضرت عیسی(ع) است و بیتردید توهین کنندگان مدعیان مسیحیت بوده و موجب بهرهبرداری صهیونیزم را از این جسارت فراهم میکنند.
حجتالاسلام نظری خاطرنشان کرد: اسلام، مسیحیت و یهودیت را به عنوان شریعت الهی به رسمیت شناخته و با توجه به اصل آزادی مذاهب عمل کرده است و به گزاف نگفتهایم که اگر نامی از این شرایع در قرآن کریم نبود بیتردید کسی این شریعتها را در حال حاضر نمیشناخت.
وی در پایان یادآور شد: باید ارتباط بین نهادهای دینی و علما بیشتر شده و اجازه سوء استفاده استکبار جهانی و در رأس آنها صهیونیسم را از این جریانات فراهم نکنند.