کد خبر: 2886968
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶

حوزه‌های علمیه، مناسب‌ترین فضای کمال‌جویی و آرمان‌خواهی بانوان هستند

گروه اندیشه: مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان با بیان این‌که یکی از مناسب‌ترین زمینه‌های کمال‌جویی و آرمان‌خواهی بانوان، حوزه‌های علمیه هستند، گفت: بانوان با تحصیل در حوزه‌های علمیه، معارف دینی را فرا گرفته، فکری پاک و متعالی داشته باشند و از تربیت متعالی برخوردار شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام بلال محمدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان پیش از ظهر امروز، 4 اسفند در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت آغاز پذیرش سراسری واحدهای حوزوی در کشور برگزار شد، با اشاره به این‌که حوزه‌های علمیه و عالمان دینی در اندیشه دینی ما مسلمانان، جایگاهی ویژه و بنیادین دارند، گفت: اهمیت حوزه‌های علمیه امروز چه در حوزه دینی و چه از منظر انقلاب اسلامی در حوزه کارکردها، از اهمیت ویژه‌ای در کشور برخوردارند.
وی افزود: حوزه‌های علمیه محصول مبارک اسلام ناب محمدی هستند و قدمت و پیشینه‌ای برابر با تاریخ اسلام دارند، چراکه نهضت تربیت عالمان دینی توسط پیامبر اکرم(ص) پایه‌گذاری شد و توسط ائمه اطهار(ع)، حفظ، تقویت و بالنده شد.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان با بیان این‌که در دوره غیبت امام عصر(عج)، عالمان دینی، حلقه واسطی بین مردم و این امام همام هستند، ابراز کرد: عالمان برجسته دینی، نایبان امام زمان(عج) و ستارگان روشن خداوند سبحان در بین انسان‌ها هستند.
حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در ارتباط با انقلاب اسلامی ایران نیز دارای جایگاه راهبردی خاصی هستند و اقتدار، سلامت و ماندگاری نظام و انقلاب اسلامی ایران مرهون حوزه و عالمان دینی است.

7 مدرسه علمیه خواهران در سطح استان زنجان در حال فعالیت هستند
وی با تأکید بر این که حوزه‌های علمیه در شکل‌دهی و هدایت فرهنگ عمومی و روابط اجتماعی مردم جایگاهی بی‌بدیل دارند، اظهار کرد: همه ملت مسلمان ایران اهداف مشترکی همچون جامعه‌ای پاک و سالم، آراستگی مردم به خوبی‌ها، حرکت مردم در مسیر تعالی و پیشرفت و بهره‌مندی آنها از نعمت عمل به فرهنگ متعالی اهل بیت(ع)، را دارند و این اهداف محق نمی‌شود مگر با کمک به حوزه‌های علمیه.
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که یکی از مناسب‌ترین زمینه‌های کمال‌جویی و آرمان‌خواهی بانوان، حوزه‌های علمیه هستند، عنوان کرد: بانوان با تحصیل در حوزه‌های علمیه، معارف دینی را فرا گرفته، فکری پاک و متعالی داشته باشند و از تربیت متعالی برخوردار شوند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر 7 مدرسه علمیه خواهران در سطح استان زنجان در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 800 طلبه در این مدارس مشغول به تحصیل هستند و 400 نفر نیز از این مراکز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده‌اند.
حجت‌الاسلام محمدی تأکید کردک استان زنجان جزو معدود استان‌هایی است که در حوزه پذیرش تقاضی کمتر با مشکل روبروست و ثبت نام بیش از 700 نفر متقاضی ورود به حوزه‌های علمیه خواهران در سال گذشته، مبین این واقعیت است.
وی با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر تنها مدرسه‌ای که در سطح استان زنجان پذیرش خوابگاهی داشته است، مدرسه علمیه هیدج بوده است، گفت: در حال حاضر زمینه‌های پذیرش خوابگاهی طلبه در زنجان نیز تهیه شده است و امیدواریم امسال بتوانیم پذیرش خوابگاهی در زنجان نیز داشته باشیم.

امکان تحصیل مجازی در مدرسه علمیه نورالزهرا(س) زنجان
این مقام مسئول، فقه و اصول و کلام را دو رشته مورد تدریس در مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان دانست و ابراز کرد: استفاده از دوره‌های مجازی و غیرحضوری در این مدرسه علمیه یکی از امکان‌های ویژه‌ای است که تحصیل در این رشته‌ها را سهل نموده است.
در ادامه این جلسه، زینب صالحی، معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان با اشاره به برخی شرایط لازم برای ثبت نام در حوزه‌های علمیه خواهران استان، اظهار کرد: متقاضیان حضور در دوره‌های روزانه سطح دو حوزه‌های علمیه باید علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی، مدرک تحصیلی حداقل دیپلم با معدل حداقل 12، سکونت در محل پذیرش، حداکثر سن 30 سال را نیز دارا باشند.
وی ادامه داد: شرط سنی در پذیرش دوره‌های حضوری پاره‌وقت وجود نداشته و در دوره‌های نیمه‌حضوری نیز معدل افراد باید حداقل 15 باشد؛ همچنین در سطح سه نیز افراد باید مدرک کارشناسی حوزوی و یا کارشناسی دانشگاه‌های شهید‌مطهری، امام صادق(ع) و جامعة‌المصطفی را دارا باشند.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که فاصله محل سکونت آنها با حوزه علمیه هیدج کمتر از 200 کیلومتر باشد می‌توانند در این حوزه نیز پذیرش شوند.

captcha