به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجتالاسلام قادر فاضلی، پژوهشگر برجسته حوزه عرفانهای نوظهور ظهر امروز، 6 اسفند در کارگاه آموزشی «عرفان اسلامی» که با حضور ائمه جماعات مدارس استان زنجان در سالن همایشهای ادارهکل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه عرفا اذکار اربعه را در نماز خود پیاده میکنند، گفت: جمعآوری این اذکار در چندین جلد کتا توسط ملاصدرا، سفرهای یک انسان به معراجرفته را بیان میکند، چراکه «الصَّلاةُ مِعْراجُ المؤمِنِ: نماز، معراج مؤمن است».
وی افزود: معراج و سفر در نماز، دارای چهار درجه است که در درجه نخست آن انسان از خود به سوی حق سفر میکند و به بیانی «من الخلق إلی الحق» است و بسیاری از انسانها اگر بخواهند، میتوانند به این درجه از معراج و عرفان نماز دست پیدا کنند.
این پژوهشگر برجسته حوزه عرفانهای نوظهور با تأکید بر اینکه انسان در درجه دوم عرفان و معراج نماز، عارف بالحق و غرق در حق میشود، ابراز کرد: نمونه این درجه از معراج در نماز را که «بالحق بالحق» است، میتوان در جریان درآوردن تیر از پای حضرت علی(ع) در هنگام نماز مشاهده کرد که ایشان به حدی در حق غرق شده بودند که متوجه درد نشدند.
آخرین درجه معراج و عرفان در نماز، سفر «فیالحق بالحق» است
حجتالاسلام فاضلی تصریح کرد: در درجه سوم معراج و عرفان در نماز، انسان سفری «إالی الخلق بالحق» دارد و هر آنچه از خدا گرفته است را به مردم میرساند و اشراف کامل به نظام هستی دارد و نمونه اعظم آن را در نماز امیرالمؤمنین(ع) مییابیم که در حین رکوع، انگشتری خود را به سائل داده و زکات پرداخت میکند.
وی ادامه داد: در نتیجه رسیدن امیرالمؤمنین(ع) به این درجه از عرفان در نماز و معراج خود در حین اقامه نماز، خداوند متعال آیه 55 سوره مبارکه مائده را نازل کرد و فرمود: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ: ولىّ و سرپرست شما تنها خدا و رسول اوست و کسانى که ایمان آوردهاند همانها که نماز را برپا مىدارند و در حال رکوع زکات مىدهند».
نویسنده کتاب «عرفان نماز» خاطرنشان کرد: مقام امیرالمؤمنین(ع) در این نماز، مصداق این صفت خداوند متعال است که اینگونه به آن اشاره شده است: «لا یَشغله شأن عن شأن».
این پژوهشگر برجسته حوزه عرفانهای نوظهور در پایان یادآور شد: آخرین درجه معراج و عرفان در نماز، سفر «فیالحق بالحق» است که مختص انبیاء الهی است.