خلقت خدای متعال عاری از هرگونه عیب و نقص است
کد خبر: 3607475
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
تاکید دوباره در سوره ملک:

خلقت خدای متعال عاری از هرگونه عیب و نقص است

گروه معارف: مدرس حوزه علمیه خواهران زنجان گفت: در آیات ابتدایی سوره مبارکه ملک تاکید بر این است در خلقت خدای متعال هیچ‌گونه عیبی وجود ندارد و همه چیز آنطور که باید خلق شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، نرگس بهرامی، مدرس حوزه علمیه خواهران زنجان، ظهر دیروز 4شنبه 17 خردادماه در اولین جلسه از سلسه نشست‌های تفسیر سوره مبارکه ملک که در موسسه نورالحق زنجان برگزار شده بود، اظهار کرد: سوره ملک که از آن به عنوان تبارک نیز نام برده می‌شود، به معنای خیر است که خدای متعال در اولین آیه از این سوره مبارکه خود را چنین معرفی می‌کند: «تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ».

خداوند هیچ‌گاه منشاء شر نیست

بهرامی با اشاره به معنی مبارک گفت: مبارک یعنی خیررسان، خداوند هیچگاه منشاء شر نیست که در بخشی از آیه 26 سوره مبارکه آل‌عمران نیز به این مساله اشاره شده است: «بِيَدِكَ الْخَيْرُ».

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به اسامی دیگر سوره تبارک تصریح کرد: اسماء دیگر این سوره، ملک به معنای فرمانروایی است یعنی حاکمیت و فرمانروایی مطلق از آن خداست. اسامی دیگر این سوره منجیه یعنی نجات‌دهنده است اگر کسی این سوره را همراه با تدبر بخواند سعی می‌کند خود را از آتش جهنم نجات دهد. از اسامی دیگر این سوره مبارکه، واقیعه یا مانعه است هر کس این سوره را با تدبر بخواند قطعا اعمالش را درست می‌کند و پیامد آن مانع از ورودش به آتش جهنم خواهد شد. تلاوت این سوره بر اموات هم سفارش شده هر چند بیشترین پاداش آن هم به خود تلاوت کننده می‌رسد.

با ایمان به خدا در برابر هیچ قدرتی احساس ضعف نخواهیم کرد

بهرامی با اشاره به آیه اول سوره مبارکه ملک گفت: «هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ». تمام قدرت‌ها هر چقدر هم قدرت داشته باشند در برابر قدرت خداوند عاجز هستند اگر به این مساله ایمان داشته باشیم هیچگاه احساس ضعف در زندگی خود نخواهیم کرد زیرا خدواند را منشاء همه اتفاقات می‌دانیم: «بِيَدِهِ الْمُلْكُ».

خدا مرگ را خلق کرد/ مرگ به معنای نابودی نیست

وی با اشاره به آیه دوم از این سوره مبارکه «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ»، افزود: خدا کسی است که مرگ و زندگی را آفرید. می‌گوید خدا مرگ را آفرید یعنی مرگ نابودی نیست. در این آیه مرگ را به نیستی تعبیر نمی‌کند .مرگ را به دید وصال نگاه می‌کند، عبور از یک مرحله به مرحله دیگر، مانند جنینی که در بطن مادر است و با تولد به این دنیا می‌آید لذا بر اساس این آسه شریفه مرگ فنا نیست زیرا اگر فنا بود خدا نمی‌گفت «خَلَقَ الْمَوْتَ».

بهرامی با تاکید بر اینکه مرگ عبور از یک مرحله به زندگی جدید و ابدی است و این دنیا فانی است، گفت: اگر قرار بود ما بمیریم چرا خدا ما را خلق کرد؟ که در پاسخ به این سوال در ادامه همین آیه خدای متعال می‌فرماید: «لِيَبْلُوَكُمْ»؛ «تا امتحان کند شما را».تا «أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»؛ کدام یک از شما بهترین را انجام می‌دهید.

احسن عمل، موجب سعادت انسان می‌شود

این مدرس حوزه علمیه تاکید کرد: احسن عمل عملی است که انسان را نجات می‌دهد. باید بدانیم خدا به کمیت نگاه نمی‌کند آنچه مهم است کیفیت اعمال است. مثلا شیطان که هزاران سال خدا را عبادت کرد ولی چون عبادتش کیفیت نداشت سرانجام در برابر خدا ایستاد و نافرمانی کرد.

گذشت زمان، جای حلال و حرام را عوض نمی‌کند

وی افزود: ایمان؛ شرط پذیرفتن عمل است و اگر کسی ایمان داشته باشد باید عمل کند زیرا ایمان و عمل توامان با هم احسن‌عمل خواهد بود.برای تحقق این مساله و رسیدن به راه نجات باید ایمان داشته باشیم، ایمان به خدا، پیامبر و ائمه تا راه زندگی را در پستی و بلندی‌ها گم نکنیم و در این مسیر باید بدانیم احکام قرآن و دین خدا همواره ثابت است و زمان که جلو می‌رود جای حلال و حرام عوض نمی‌شود که متاسفانه در مواردی عکس این امر را مشاهده می‌کنیم.

بهرامی با اشاره به ادامه آیه دوم از سوره مبارکه ملک «وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ»؛ تصریح کرد: هر جا خداوند در مورد صفت بخشش خود صحبت می‌کند از صیغه مبالغه استفاده کرده و غفور آورده از غافر استفاده نمی‌کند و این مساله نشان‌دهنده بخشش بیکران باریتعالی است.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به آیه سوم از سوره مبارکه ملک «الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ»، تاکید کرد: «همان كه هفت آسمان را طبقه طبقه بيافريد»؛ 6 آسمان از این هفت آسمان معلوم نیست که کجاست؟ که طبق روایات انشاءالله با ظهور امام زمان(عج) تمام علوم کشف خواهد شد.

تاکید دوباره در سوره ملک: در خلقت خدای متعال هیچ‌گونه عیبی وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه «مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ» در خلقت خدای مهربان هیچگونه اختلاف و تفاوت و عیبی نمیبینید، گفت: در خلقت خدای متعال همه چیز را سرجای خود قرار داده است چنانکه در آیه 5 از سوره مبارکه الرحمن نیز به این مساله اشاره شده است: «الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ»؛ «خورشيد و ماه بر حسابى [روان]اند».

«فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ»؛ « بازبنگر آيا خلل [و نقصانى] مى ‏بينى».که خدای متعال در پایان آیه سوم بار دیگر تاکید می‌کند که ایرادی در آفرینش از سوی خدا نمی‌بینی «فَارْجِعِ الْبَصَرَ» و می‌گوید دوباره نگاه کن و ببین «هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ» آیا ایرادی می‌توانی ببینی؟

بهرامی با اشاره به اینکه ممکن است برخی بگویند این همه بلایای طبیعی برای چیست؟ اینها از کجاست؟، گفت: با توجه به اینکه خدای متعال منشاء خیر است در پاسخ به این سوال می‌توان دو گونه استدلال کرد: اول اینکه خود بشر عامل بروز اینگونه حوادث است و دوم اینکه شاید برخی اتفاقات بر اساس حکمت الهی بوده و فلسفه‌ای دارد به عنوان نمونه خدای متعال در آیات 60 تا 82 از سوره مبارکه کهف به داستانی از حضرت خضر و موسی (ع) اشاره می‌کند که در آن حوادثی رخ می‌دهد که شاید در ظاهر شر، ولی در باطن برای صاحبان آن خیر هستند.پس اگر در دنیا شری است از طرف خدا نیست زیرا خدای متعال « بِيَدِكَ الْخَيْرُ» است

وی با اشاره به اینکه هیچ کس مریضی را دوست ندارد، گفت: ولی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه می‌فرماید: نمیدانم کدام نعمت تو را شکر کنم؟ سلامتی یا مریضی که دادی؟ در روایات می‌خوانیم اگر کسی مریض شود و به خاطر آن یک شب نخوابد خدای متعال پاداش بزرگی برای او در نظر می‌گیرد که باز هم به این نتیجه می‌رسیم که در جهان هستی هیچ شر و عیب و نقصی وجود ندارد.

بهرامی در ادامه با اشاره به آیه چهارم از سوره مبارکه ملک، «ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ»؛ «باز دوباره بنگر تا نگاهت زبون و درمانده به سويت بازگردد»، تصریح کرد: البته این مساله به نظر افراد بستگی دارد برخی چیزی را نقص و عده‌ای آن را تکامل می‌دانند ولی اگر جهان‌بینی توحیدی داشته باشیم قطعا همه چیز زیبا و بدون نقص خواهد بود.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به آیه 5 از این سوره مبارکه تاکید کرد: «وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ»؛ «و در حقيقت آسمان دنيا را با چراغهايى زينت داديم و آن را مايه طرد شياطين [= قواى مزاحم] گردانيديم و براى آنها عذاب آتش فروزان آماده كرده‏ ايم»، تاکید کرد: رجم به معنای انداختن است، شیاطین یک زمانی می‌توانستند به آسمان‌ها راه پیدا کنند و به علوم غیبی دسترسی پیدا کنند زمانی که پیامبر اکرم (ص) مبعوث شد دیگر دست شیاطین و اجنه از آسمانها کوتاه شد و دیگر نمی‌توانند بالا بروند و از اخبار غیبی مطلع شوند هر چند در این آیه «وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ» اشاره بر این دارد که خدای متعال برای شیاطین و پیروان آنها عذاب سختی در نظر گرفته است.

یادآور می‌شود کارگاه تدبر در قرآن کریم «سوره مبارکه ملک و صحیفه سجادیه» از سری برنامه‌های چهارمین جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری رمضان 96 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان است که با همکاری موسسه فرهنگی قرآنی زمزم معرفت در محل موسسه نورالحق زنجان خيابان خرمشهر-وحيديه-خيابان سوم شعبان-پلاک 19 تا 17 ماه مبارک رمضان ساعت 12 ظهر برگزار می‌شود.

captcha