حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه قرآن حبلالمتین الهی است، تصریح کرد: متاسفانه امروزه قرآن کریم با آن شکوه و جلال و عظمت نه تنها به صورت شایسته در متن زندگی بشریت قرار نگرفته بلکه در جوامع اسلامی با دستهای پیدا و پنهانی که وجود دارد و با توجه به جهل برخی از پیروان قرآن، این کتاب آسمانی مهجور شده و همه مشکلاتی که در جامعه اسلامی شاهد هستیم حاصل این امر است.
امام جمعه قیدار با اشاره به آیه 30 از سوره مبارکه فرقان «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، گفت: یکی از معانی هجر، فراق و جدایی است و به معنای جدایی امت از قرآن است که باید گفت مهجوریت عواملی دارد یکی از عوامل مهم مهجوریت، مهجوریت اهل بیت (ع) است طبق حدیث ثقلین که نبی مبارک اسلام فرمود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی».قرآن و اهل بیت (ع) توام با یکدیگر هستند یعنی مهجوریت یکی مهجوریت دیگری را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه مطب دوم عدم آشنایی با نقش قرآن در زندگی است، افزود: یکی از بزرگترین شکل مهجوریت عدم آگاهی به کارآمدی قرآن در همه شئون زندگی است و اگر قرآن فقط نقش تبرک در زندگی داشت و پی به نقش قرآن نبریم زمینه مهجوریت این کتاب الهی را ایجاد کردیم.
حجتالاسلام موسوی با بیان اینکه دنیاپرستی، مادیگرایی و آلودگی به گناه از دیگر عوامل زمینهساز مهجوریت قرآن هستند، تصریح کرد: مهجوریت انواع و مراتبی دارد اولین مرتبه مهجوریت مربوط به تلاوت قرآن است اینکه یک مسلمان در حد تلاوت قرآن هم بلد نیست مهجوریت آیات نورانی وحی است این در حالی است که در روایتی از پیامبر میخوانیم که فرمود: «خانههای خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید».
امام جمعه قیدار با اشاره به آیه 204 از سوره مبارکه اعراف «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»، تاکید کرد: استماع در لغت به معنای گوش دادن با میل قلبی را میگویند و پیامبر اکرم(ص) فرمود: «از شنونده قرآن شر دنیا دفع میگردد» در حالی که مهجوریت در استماع قرآن هم از دیگر انواع مهجوریت است.
حجتالاسلام موسوی با بیان اینکه مهجوریت در تدبر و عمل به قرآن که هر کدام در جای خود بحث بسیاری دارد از دیگر انواع مهجوریت آیات نورانی وحی هستند، تصریح کرد: با عمل به قرآن و کاربردی کردن دستورات والای الهی در این کتاب آسمانی زمینه کمال برای نوع بشر به خوبی فراهم خواهد شد.