کد خبر: 3664231
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
صفی‌یاری عنوان کرد:

نگاهی به راهبردهای تبلیغی پیامبر اکرم(ص)

گروه معارف: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: نبی مکرم اسلام راهبردهای تبلیغی اثرگذاری در ابلاغ مفاهیم والای دینی و قرآنی داشتند که این مساله امروز مورد توجه مبلغان دینی باشند.

حجت‌الاسلام مسعود صفی‌یاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، ضمن تسلیت سالروز رحلت، حضرت محمد مصطفی (ص)، اظهار کرد: ما به عنوان مسلمانان در جامعه امروزی باید با تاسی به این پیامبر والا مقام در راستای انتقال پیام ناب اسلام و قرآن، اهتمام داشته باشیم.

حجت‌الاسلام صفی‌یاری با تاکید بر اینکه برای اثرگذار بودن در انتقال مفاهیم والای دینی و قرآنی لازم است تا از راهبردهای مناسب برای اثرگذاری هرچه بیشتر استفاده کنیم، تصریح کرد: مهمترین نکته‌ای که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از راهبردهای مناسب با شان و جایگاه پیام الهی است.

وی افزود: همانگونه که در همه امور باید به نبی مکرم اسلام به عنوان «اسوه حسنه» تاسی کرده و پیرو سیره آن حضرت باشیم و در انتقال مفاهیم دینی و قرآنی نیز باید از پیامبر اسلام، الگو گرفته و منش تبلیغی آن حضرت را سرلوحه فعالیت خود قرار دهیم تا بتوانیم بیشترین تاثیرگذاری به‌ویژه در بین جوانان و نوجوانان را داشته باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به برخی از راهبردهای تبلیغی حضرت محمد مصطفی (ص) که توانستند با استفاده از آنها در کوتاهترین مدت، بیشترین اثرگذاری را در انتقال مفاهیم والای وحی و قرآن و جذب مخاطب داشته باشند، تاکید کرد: در خصوص راز موفقیت پیامبر اسلام می‌توان به چند نکته اشاره کرد که از جمله آنها این بود که خود حضرت به مطالبی که ابلاغ می‌کردند ایمان راسخ داشتند.

وی افزود: نبی مکرم اسلام، عملگرا بودند و مبانی تبلیغی خود را علاوه بر گفتار، در عمل نیز انجام می‌دادند و همین مساله یکی از مهمترین عوامل در اثرگذاری آن حضرت در ابلاغ مبانی وحی الهی بود.

حجت‌الاسلام صفی‌یاری تصریح کرد: پیامبر اکرم در مسیر تبلیغ، ظرفیت مخاطبان و جامعه را کاملا مورد توجه قرار می‌دادند و بر اساس آن پیام خود را تبلیغ می‌کردند لذا ما در سیره نورانی آن حضرت شاهد تبلیغ تدریجی و گام به گام در احکام الهی بودیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه پیامبر اکرم متناسب با درک و سطح مخاطبان موارد مورد نظر خود را بیان می‌کردند، گفت: با مطالعه تاریخی تبلیغ اسلام توسط حضرت مصطفی می‌بینیم ایشان در ابتدا به صورت کاملا سری و مخفیانه وارد عمل شدند و در مرحله دوم که فضا قدری آماده‌تر شد، آشکارا اقدام به دعوت کردند که این امر را در مباحث جامعه‌شناسی و روانشناسی می‌توان به صورت مفصل مورد بحث قرار داد.

وی با اشاره به اینکه نگاه دلسوزانه و هدایتگرانه آن حضرت در مسیر تبلیغ از موارد دیگر است که باید مورد توجه قرار داد، افزود: هدف پیامبر اکرم از تبلیغ، سعادت و هدایت مردم بود و در این مسیر نگاه کاسب‌کارانه نداشته و به دنبال تامین منافع شخصی و حزبی نبودند زیرا پیامبر اکرم (ص) مامور ابلاغ پیامی بودند که در راستای سعادت بشریت از سوی خدای متعال ابلاغ شده بود.

حجت‌الاسلام صفی‌یاری در ادامه با اشاره به یکی دیگر از ویژگی‌های تبلیغی نبی مکرم اسلام، تاکید کرد: یکی دیگر ازاین ویژگی‌ها، پایداری و استمرار در فضای تبلیغ بود که این امر به صورت جدی باید مورد توجه ما در مسیر تبلیغ به‌ویژه در جامعه امروز باشد، نه اینکه اگر یکبار تذکر تبلیغی دادیم و کسی توجه نکرد، خسته شده و دست از کار بکشیم، باید توجه داشته باشیم مشی تبلیغی پیامبر اکرم، پایداری، مقاومت و استمرار بود و تا آخر عمر خود بر انتقال پیام الهی اهتمام داشتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان به مولفه دیگر از شیوه تبلیغی نبی مکرم اسلام در امر رسالت اشاره کرد و گفت: متوازن عمل کردن از جمله شیوه‌های تبلیغی پیامبر اکرم بود و خوف و رجا را همراه با هم مد نظر داشت و این راهبرد فوق‌العاده‌ای بود که علاوه بر یادآوری فضل الهی، مردم را از عذاب بیم می‌دادند.

حجت‌الاسلام صفی‌یاری با اشاره به آیه ۳۹ از سوره مبارک احزاب: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا»؛ «همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى كنند و از او مى‏ ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مى ‏كند». تصریح کرد: نکته مهم دیگر در سیره تبلیغی پیامبر اکرم، رضایت خدای متعال بود و امروز نیز این مساله باید مورد توجه همه در عرصه تبلیغ مبانی دینی و قرآنی باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه نبی مکرم اسلام در طول عمر پربرکت خود و در مسیر تبلیغ، شیوه‌های متعدد را بر اساس شرایط و اقتضا جامعه در راستای اثربخشی حداکثری پیام خود مورد استفاده قرار دادند، گفت: از جمله این شیوه‌ها می‌توان خطابه، مناظره در راستای تبیین مفاهیم دینی و قرآنی، ارسال نامه، اعزام مبلغ به صورت فردی و گروهی و بهره‌گیری از تبلیغ چهره به چهره را می‌توان نام برد.

captcha