وی با اشاره به اینکه رحمانیت یعنی خوانش مهرورزانه، ادامه داد: خوانش رحمانی در راس دعوت قرآن قرار دارد و برای اثبات این مسئله میتوان به پرتکرار آیه قرآن اشاره کرد که بسم الله الرحمن الرحیم است و خداوند رحمانیت و رئوف بودن خود را در این آیه نمایان میکند.
پژوهشگر قرآن و متون دینی افزود: این آیه در راس قرآن و در راس تکتک سورههای قرآن قرار داده شده که پی در پی به ما بفهمانند که آنچه بعد از این آیه میآید باید متن و محتوای رحمانی داشته باشد و در واقع صدر و تیتر به ما میفهماند که متن و محتوا چارهای جز رحمانی بودن ندارد.
نویسنده کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر خاطرنشان کرد: خدا بین مردم الفت و مهربانی ایجاد کرد چنان که میفرماید اگر همه زمین را برای پیامبر خلق میکردی نمیتوانستیم بین آنها الفت ایجاد کنید ولی خداوند به عنوان خداوند رحمان و رحیم ظاهر شده است تا قبایل در حال جنگ را در کنار هم جمع کند و در میان آنها الفت ایجاد کند.
وی گفت: در آخرین دسته آیاتی که بر پیامبر نازل شدن خداوند میفرماید هر کسی هستی از نظر عقیده و مرام برای خداوند فرقی ندارد و همین که ایمان بیاورید هیچ نگرانی نداشته باشید که این آیه دو بار نازل شده است که یک بار در سوره ۶۲ بقره و بار دیگر آیه ۶۹ سوره مائده است.
ترکاشوند با اشاره به جایگاه رحمانیت در خوانش قرآن خاطرنشان کرد: خدای حضرت محمد (ص)، الله صرف نیست و خداوند رحمان و رحیم است و این ویژگی جز ویژگیهای منحصر به او است.
این پژوهشگر افزود: خطاکاران پر گناه نباید از مهر خداوند نا امید باشند؛ چرا که خداوند در سوره زمر آیه ۵۳ به این اشاره میکند که مهر خداوند شامل همه میشود و تبعیض بردار نیست و مهر خداوند همه جهانیان را در خود جای میدهد.
وی با اشاره به اینکه از ۱۱۴ سوره قرآن فقط یک سوره بسم الله الرحمن الرحیم نیامده است و این سوره، سوره توبه است، گفت: در این سوره نیز به خاطر آوردن جنگها و مضامین این چنینی خداوند از آوردن نام خود پرهیز کرده است.
ترکاشوند با اشاره به اینکه ما با جادوی بسم الله روبهرو هستیم، اظهار کرد: خدای دوران جاهلیت خدای یک قبیله بود و مردم دوران جاهلیت به خدای خشک و خالی و بیروح و قربانی طلب، اعتقاد داشتند و نتیجه این خدا، قومی جنگ طلب بود.
این پژوهشگر دینی با بیان فهرستی از چالش جدی در رابطه با خوانش رحمانی، گفت: یکی از چالشهای پیش روی رحمانیت خداوند، کیفرهای خشن و مجازاتهای سنگین است. دومین چالش، تحمیل عقیده حتی به قیمت حمله و کشتن است.
وی افزود: سومین چالش جرمانگاری گناه است که حتی اگر گناهی هم ضرر نمیزند جرم است و چهارمین چالش نگاه منفی وتند و تحقیرآمیز به زنان است. پنجمین چالش ظواهر تند برخی از آیات است و آخرین آن سیمای به شدت تند و ترسآور جهنم است که با رحمانیت خداوند در تضاد است.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در پاسخ به این چالشها باید عنوان کرد هم رحمانیت خداوند جدی است و هم این چالشها را نمیتوان نادیده گرفت و در مقابله با این چالشها سه دیدگاه وجود دارد. گروهی میگویند این تندیها جزئی از اسلام است و کسانی که دستورات را رعایت کنند دچار این مجازاتها نمیشود و باید به این آیات ایمان آوریم.
وی افزود: گروه دوم میگویند این کیفرها مطابق اخلاق تند عصر جاهلی بوده و نیازی نیست الان انجام شود. گروهی نیز میگویند که این مجازاتها اصلا در قرآن نیست و یا برخی از بازخوانی قرآن برداشت نادرستی داشتهاند.
ترکاشوند افزود: برخی از جریانهای تند در عصر حاضر وجود دارد که بریدههای آیات قرآن را کنارهم میگذارند و بخش تند آن را تیتر میکنند و خشونت را ترویج میدهند، در حالی که قرآن متفاوت از آن است.