درآمد موقوفات حوزه علمیه زنجان ناچیز است/ توسعه وقف‌های جمعی برای نیازهای اجتماعی
کد خبر: 3808780
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

درآمد موقوفات حوزه علمیه زنجان ناچیز است/ توسعه وقف‌های جمعی برای نیازهای اجتماعی

گروه اجتماعی- مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان با اشاره به اینکه درآمد موقوفات مربوط به حوزه علمیه ناچیز است، بر توسعه وقف‌های جمعی برای تأمین نیازهای اجتماعی تأکید کرد.

درآمد موقوفات حوزه علمیه زنجان ناچیز است/ توسعه وقف‌های جمعی برای نیازهای اجتماعیحجت‌الاسلام حسن بیات، مدیرحوزه‌های علمیه استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: پیامبر فرموده که من در بین شما دو امانت می گذارم که اگر به آنها چنگ زنید، هرگز گمراه نمی‌شوید که یکی قرآن و دیگری اهل‌بیت(ع) است.
وی تصریح کرد: وظیفه ما این است که در همه حال به این دو امانت تمسک جوییم؛ چراکه ما را به راه درست هدایت و دنیا و آخرت ما را آباد می کنند اگر انسان در خدمت این دو امانت باشد، باید خود را سعادتمند فرض کند.
مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان بهار قرآن و ثواب خواندن قرآن در آن بسیار زیاد است، بیان کرد: در برخی از مساجد تعداد قرآن‌ها کم است اما مقرر شده برای آنها قرآن تهیه شود؛ علاوه بر اینکه در برخی مساجد پس از نماز ظهر و عصر و یا مغرب و عشا ضمن موعظه و تفسیر، قرآن تلاوت و مباحثی در خصوص آیه‌های تلاوت شده مطرح می‌شود.
وی به وقف مصحف شریف اشاره کرد و افزود: برای هر قرآن ۱۱ هزار تومان در نظر گرفته شده که مبلغ زیادی نیست، اما وقتی این قرآن‌های وقفی را در مسجد می‌گذارند، چندین سال تلاوت می‌شود که با هر بار خواندن قرآن ثوابش به واقف می‌رسد هرچقدر مومنان در رابطه با وقت تلاش کنند، برای آخرت خود توشه‌ای جمع می‌کنند.
بیات ثواب وقف را بی‌شمار دانست و گفت: به عنوان مثال وقتی کسی ملکی را وقف کند حتی یک متر مربع از آن را، علاوه بر این که عمر خود را طولانی کرده برای آخرت خود درخت تناوری غرس می‌کند که سالیان سال از میوه‌های آن بهره‌مند می‌شود. وقف‌های جمعی برای کسانی که امکان وقتی فردی ندارند، بسیار مناسب است.
وی در مورد موقوفات موجود برای حوزه علمیه ابراز کرد: به دلیل گذشت زمان و حوادثی که پیش آمده برخی از موقوفات درآمد آنچنانی ندارند. بررسی‌هایی انجام دادیم تا موقوفات استان مربوط به حوزه را احیا کنیم و کارهای تبلیغی برای وقف‌های جدید و جمعی در دستور کار داریم تا سالانه مبالغی را جمع‌آوری کرده ملکی تهیه کنیم و درآمد حاصل از آن را برای حوزه هزینه شود.
انتهای پیام
captcha