اعتبارات موجود کفاف تولید آثار فرهنگی و ارزشی را نمی‌دهد
کد خبر: 3810194
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

اعتبارات موجود کفاف تولید آثار فرهنگی و ارزشی را نمی‌دهد

گروه اجتماعی- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان به آماده‌سازی 20 اثر برای چاپ در حوزه ایثار و شهادت اشاره کرد و گفت: اعتبارات موجود برای چاپ و نشر این آثار کافی نیست.

اعتبارات موجود کفاف تولید آثار فرهنگی و ارزشی را نمی‌دهدبه گزارش ایکنا از زنجان، قاسم محمدی 19 اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: ۵۰ اثر در سال‌های گذشته با موضوع ایثار و شهادت چاپ کردیم. امسال هم ۲۵ اثر را در حوزه دفاع مقدس آماده کردیم اما اعتبارات برای نشر این آثار کافی نیست.
دیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان به ساخت یادمان شهدای گمنام اشاره کرد و افزود: ساخت این المان در خدابنده هنوز پیشرفت چندانی ندارد. در قیدار با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی روبه‌رو است. دو تن از شهدای گمنان در کرسف مدفون هستند که ساخت المان برای آن‌ها ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با اشاره به اینکه یادمان شهدای نیک‌پی هیچ پیشرفتی نداشته، تصریح کرد: در زرین رود ۲ شهید دفن شدند که یادمان آن‌ها با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی روبه‌رو است‌. این کار در سجاس هم امسال به ۹۸ درصد رسیده است. المان شهدای ارمغانخانه تا هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.
در ادامه این جلسه مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان اظهار کرد: توجه هدفمند به یادواره‌ها و کنگره‌های شهدا با رویکرد مردم‌محوری و اجتماعی کردن ایثار است. هیئت‌های مذهبی به موضوع شهدا ورود کردند و با شهدای محله آشنا هستند و در طول سال برنامه‌هایی را درنظر گرفتند.
علی کاظمی به جمع‌آوری اسنادی از وصایای شهدا اشاره کرد و افزود: این اسناد چاپ می‌شود تا به عنوان منبع ارزشمندی از فرهنگ ایثار و شهادت برای جامعه باشد. وصیت‌نامه شهدا در ۸ جلد طراحی شده که برای چاپ نیاز به اعتبار دارد.
وی خاطرنشان کرد: گلزارهای شهدا به عنوان محوری‌ترین منبع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می‌رود که ساماندهی ۸۳ درصد گلزارهای شهدا به پایان رسیده و در برخی از روستاها باقی مانده که درحال اقدام است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان تصریح کرد: تاکید بر گفتمان‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه از مهمترین اهداف جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام مسعود صفی‌یاری در ادامه این جلسه اظهار کرد: تقلیل جایگاه فرهنگی، مردمی و فراجناحی مناسبات و مواریث دوران دفاع مقدس از جمله تبدیل یادواره‌های شهدا و ایثارگران به بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی از چالش‌های پیش رو در حوزه ایثار و شهادت است.
وی استفاده ابزاری و سیاسی از ارزش‌های دوران دفاع مقدس، شهدا و خانواده‌های معظم شهدا و همچنین  رویکرد غیر‌مدنی و دولتمدار به مقوله فرهنگ به‌ویژه فرهنگ ایثار، فداکاری و شهادت را از دیگر چالش‌های پیش‌رو برشمرد و گفت: باید با اقدامات عالمانه و تولید محتوای فرهنگی از بروز این مسائل جلوگیری کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان یادآور شد: دفاع از مرزهای اعتقادی‌، اعتقاد به مهدویت و آمادگی برای ظهور، استکبارستیزی، ولایتمداری و پیروی از سیره معصومان و شهدای کربلا از محورهای وصیت‌نامه‌های شهدا است.
در ادامه این جلسه آیت‌الله شیخ علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان تصریح کرد: همه ما مدیون شهدا هستیم و هر کس که مسئولیت دارد خود را از اهداف شهدا دور نداد‌. شهدا مصادره فرد خاصی نیست، بلکه به کل ارزش‌های جامعه اختصاص دارد و در حد توان باید در راه حفظ آرمان‌های آن‌ها تلاش کنیم.
انتهای پیام
captcha