اسوه‌های معرفی شده در قرآن؛ الگوهایی بدون آسیب
کد خبر: 3856804
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

اسوه‌های معرفی شده در قرآن؛ الگوهایی بدون آسیب

گروه معارف ــ نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری پیامبر(ص) را نعمت الهی و الگوی تمام عیار انسانی دانست و گفت: الگوهای بشری همچون هنرپیشگان و ورزشکاران در یک بعد شاخص هستند اما ممکن است از جهات دیگر نواقص و اشکالاتی داشته باشند و قرآن الگوهایی را مطرح کرده که نقاط قوت فراوانی دارند و اگر کسی خواست به آن‌ها تأسی کند، زندگی او ایرادی نداشته باشد.

جامعه مدعی رهروی پیامبر(ص) نیازند برنامه تربیتی است/ رسول‌الله الگوی تمام عیار انسانیحجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان اظهار کرد: انسان‌ها برای تربیت و تعالی به دو مولفه نیازمند هستند که یکی از آن‌ها برنامه و دیگری الگوی راه است، اگر برنامه وجود نداشته باشد بشر دچار گمراهی شده و اگر الگو نباشد، تحقق برنامه با مشکل مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه پیامبر (ص) فرمود: من در میان شما دو چیز گرانبها به امامت می‌گذارم یکی کتاب خدا و دیگری اهل بیت (ع)، یادآور شد: در واقع کتاب خدا همان برنامه و نقشه راه است که حرکت در مسیر درست را به انسان می‌آموزد و اهل‌بیت (ع) الگوی راه سعادت هستند.

این کارشناس دینی ادامه داد: خدای متعال برای اینکه بهانه را از بهانه‌جویان بگیرد، الگوهایی را معرفی کرده که به بهترین شکل برنامه سعادت را پیاده کردند و در راس آن‌ها پیامبر قرار دارد که در قرآن و در سوره احزاب از ایشان به عنوان بهترین الگو یاد می‌کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه الگوهای بشری همچون هنرپیشگان و ورزشکاران در یک بعد شاخص هستند اما ممکن است از جهات دیگر نواقص و اشکالاتی داشته باشند، تصریح کرد: قرآن الگوهایی را مطرح کرده که نقاط قوت فراوانی دارند و اگر کسی خواست به آن‌ها تاسی کند، زندگی او دچار ایراد نشود.

وی پیامبر (ص)  را بهانه خلقت دانست و گفت: خداوند فرمودند ای احمد اگر تو نبودی من آسمان و زمین را نمی‌آفریدم. رسول اکرم (ص) اسوه حسنه و الگوی جامع زندگی فردی و اجتماعی و تمام سیره‌های زندگی بشر است.

دولابی خاطرنشان کرد: یکی از حیله‌های دشمنان، خدشه‌دار کردن چهره پیامبر(ع) و تلاش برای به فراموشی سپردن این اسوه حسنه است. از طرف دیگر مدعیان روشنفکری هم مثل لبه دیگر قیچی عمل می‌کنند و با نگاه تک بعدی به سیره رسول اکرم(ع) و به بهانه رحمت‌للعالمین بودن، می‌خواهند برخورد با دشمنان را کنار بگذارند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در تعامل با خداوند، مؤمنان و دشمنان برخوردهای مخصوص به خود را داشت، بیان کرد: خداوند در سوره طه می‌فرماید: پیامبر این قرآن را بر تو نازل نکردیم که آنقدر خود را به زحمت بیندازی و این تعامل با خداوند را نشان می‌دهد که بنده‌ای مطیع بود.

این کارشناس دینی با بیان اینکه پیامبر(ص) الگوی یک انسان تمام عیار است، گفت: ایشان در تعامل با دوستان قانع و متواضع بود و با قدرت، صلابت و شوکت در برابر کفار می‌ایستاد. به فکر محرومان و مستضعفان بود برای مخالفان و نادان‌ها دعا می‌کرد و برای مقابله با دشمنان در 70 جنگ شرکت کرد.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم راه سعادت را سپری کنیم باید پیامبر(ص) در همه زمینه‌ها الگو باشد و جامعه‌ای که می‌خواهد جا پای پیامبر(ص) بگذارد باید برنامه تربیتی داشته باشد. اقتدای به پیامبر کار آسانی نیست و شرط اصلی آن، دلداده خدا بودن است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، پیامبر(ص) را نعمت بزرگ الهی دانست و افزود: آنچه از اخلاق پسندیده و مناسب فطرت انسانی باشد توسط پیامبر(ص) عرضه شده و اسلام محصول زحمات نبی مکرم برای نظام‌سازی و تمدن‌سازی جدید است.

انتهای پیام
captcha