تقویت حوزه‌های علمیه در دستور کار اوقاف قرار دارد
کد خبر: 3862912
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸

تقویت حوزه‌های علمیه در دستور کار اوقاف قرار دارد

گروه فرهنگی ــ مسئول امور استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه تعداد موقوفات حوزه‌های علمیه زیاد بوده، اما درآمد آنها پایین است، گفت: در بحث تغذیه و تقویت حوزه‌های علمیه، برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

تقویت حوزه‌های علمیه در دستور کار اوقاف قرار داردبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد، مسئول امور استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه، 18 آذرماه در نشست مشترک با نماینده ولی فقیه در استان زنجان اظهار کرد: قطب‌بندی استان‌ها، اقدامی در راستای سامان بخشیدن به فعالیت‌های اوقاف و استفاده از ظرفیت‌های مشترک مناطق است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح کل استان‌های کشور به 4 منطقه تقسیم‌بندی شده است، ابراز کرد: نخستین نشست منطقه‌ای در زنجان برگزار و استان‌هایی شامل اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی در آن حضور دارند که در آن فعالیت‌های همسو و مشترک و بیان هم‌افزایی و هم‌اندیشی و دستاوردهای مشترک از دیگر مسائلی است که در این نشست‌ها بررسی می‌شود.

این مسئول ضمن تأکید به برگرداندن اعتماد عمومی مردم به وقف تصریح کرد: همچنین توجه جدی به نیات واقفین خیراندیش و اجرای اصل و اساس وقف‌نامه‌ها از اولویت‌های اوقاف است و امروز رقبات بسیاری در اوقاف وجود دارد که مغفول مانده و یا دستخوش تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است که در حال شناسایی آنها هستیم.

روحانی‌نژاد با اشاره به اینکه وقف ظرفیت‌های بسیاری برای بهبود کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد، بیان کرد: با استفاده از موقوفات در حوزه کشاورزی، باغ‌داری و دامداری، آبزیان و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان به نتایج خوبی خواهیم رسید.

مسئول امور استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه حمایت از حوزه‌های علمیه از برنامه‌های جدی سازمان اوقاف است، گفت: در بحث تغذیه و تقویت حوزه‌های علمیه برنامه‌هایی داریم، هرچند که تعداد موقوفات حوزه‌های علمیه زیاد بوده، اما درآمد آنها پایین است.

وی با بیان اینکه ذات حوزه‌های علمیه مردمی بودن آن است و این باید به عنوان یک سیاست در این مراکز دنبال شود، تصریح کرد: امیدواریم با این امر بتوانیم در حوزه‌های علمیه فعالیت خوبی داشته باشیم.

پیگیری وقف دسته‌جمعی

آیت‌الله شیخ علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اقدام جدید سازمان اوقاف در ارتباط با حوزه‌های علمیه قابل تقدیر است، گفت: توصیه بنده همواره توجه به حوزه‌های علمیه بوده است.

وی با تأکید به اهمیت تقویت حوزه‌های علمیه با حمایت اوقاف افزود: بنده اگر شخصا قرار بود پولی خرج کنم در ارتباط با حوزه خرج می‌کردم و توصیه من نیز این است که حداقل ثلث مال در بحث حوزه وقف شود.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه در ارتباط با موقوفات جدید نیز چند سال قبل وقف جمعی شکل گرفت اما جدی گرفته نشد، گفت: امروز باید از این بودجه‌های کوچک استفاده کنیم، مثلا اهالی مسجد جمع شوند و برای مسجد یک رقبه بخرند.

انتهای پیام
captcha