قرار گرفتن زیر چتر قرآن؛ ضامن انسجام جامعه
کد خبر: 3872013
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

قرار گرفتن زیر چتر قرآن؛ ضامن انسجام جامعه

گروه معارف _ نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اتحاد نیاز به محور دارد، گفت: محوریت خدا، قرآن و اولیای الهی، جامعه را به اتحاد و انسجام خوشبین می‌کند.

جامعه برای اتحاد به محور نیاز دارد/ قرار گرفتن زیر چتر قرآن؛ ضامن انسجام جامعهحجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد چارچوب‌های اخلاقی زندگی مومنانه اظهار کرد: مومن اهل الفت، ارتباط گرفتن، اتحاد و دوستی است و در مقابل، تفرقه و فاصله گرفتن با زندگی مومن بیگانه است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در مورد جنود عقل و جهل ابراز کرد: یکی از سپاهیان عقل، الفت است و تفرقه را از لشکریان جهل معرفی کردند؛ مومن سعی می‌کند ارتباط خود را با اطرافیان حفظ کند و آن را به جدایی نکشاند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: در جوامع غربی هیچ الفتی در کانون خانواده وجود ندارد و این کانون سست و متزلزل است؛ چراکه زندگی آن‌ها برخاسته از عقلانیت نیست و بر پایه هوی و هوس شکل گرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه هرچه جامعه دیندارتر شود، پایه‌ خانواده محکم‌تر می‌شود، ادامه داد: اختلافات و طلاق در خانواده‌هایی که با پایه‌های مادی و نفسانی شکل‌گرفته زیاد است؛ اما مومن به خاطر ایمان به خدا از خواسته‌های نفسانی می‌گذرد.

این مسئول با اشاره به اینکه در جامعه ایمانی الفت و برادری حکم‌فرماست، بیان کرد: در محلات مومنانه به امور همسایه و اطرافیان رسیدگی می‌کنند اما در شهرهای پیشرفته فاصله‌ها بیشتر است؛ حتی برخی برای طلاق جشن می‌گیرند و ابراز شادی می‌کنند و جهالت آرام آرام بر زندگی برخی سایه می‌افکند.

دولابی در مورد آیه 105 سوره آل عمران تصریح کرد: در این آمده است: «مانند کسانى نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند، (آن هم) پس از آن که نشانه‌هاى روشن (پروردگار) به آنان رسید! و آنها عذاب عظیمى دارند.» وقتی افراد به جان هم افتادند و شروع به تخریب یکدیگر کردند، زندگی آن‌ها تبدیل به جهنم می‌شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در مورد آیه 159 سوره انعام «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ ۚ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ» ابراز کرد: خدای متعال در این آیه به پیامبر(ص) فرموده که با کسانی که اهل تفرقه هستند نسبتی نداری و کسانی که در جامعه ایمانی و محیط ایمانی تفرقه ایجاد کنند، مصداق این آیه هستند.

پیامبران محور اتحاد امت

وی با تاکید بر اینکه جامعه به اتحاد، انسجام و نزدیک شدن دل‌ها به یکدیگر نیاز دارد، اظهار کرد: جامعه‌ای که از آرامش برخوردار نباشد، هر چند نعمت هم داشته باشد زندگی در آن سخت است.

دولابی خاطرنشان کرد: رهبران و پیامبران ادیان گذشته محور اتحاد بودند و خداوند برای کسانی که محورهای اتحاد ادیان گذشته را کنار زدند تا قیامت میان دل‌های آن‌ها کینه‌توزی قرار داد.

وی تاکید کرد: اتحاد محور می‌خواهد تا همه حول آن محور جمع شوند، برخی می‌گویند باید دین را کنار بگذاریم تا منسجم شویم و همه به عنوان یک انسان می‌توانیم تعامل داشته باشیم. آیا در دنیای سکولار و بی‌دین، اتحاد و انسجام می‌بینید؟ آمریکا چطور کشورهای مظلوم را می‌بلعد و اگر بخواهند مقاومت کنند آنها را می‌کشد؟

این مسئول ادامه داد: رسانه‌های غربی داخل آمریکا را زیبا جلوه می‌دهند و عامل آن را کنار گذاشتن دین و محور قرار دادن رفتارهای انسانی می‌دانند؛ در حالی که آمریکایی‌ها از درندگان نیز وحشی‌تر شدند و کودکان، زنان و مردم بی‌گناه را در کشورهای مختلف می‌کشند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، تمسک به خدا و قرآن را راه جلوگیری از تفریق دانست و افزود: اگر اولیای الهی در جامعه محوریت پیدا کردند، می‌توان به اتحاد خوش‌بین بود؛ چراکه در آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً ...» به این موضوع تاکید شده است.

وی یادآور شد: ریسمان الهی طنابی است که یک سر آن به دست خدا به یک در سر به دست انسان است و عنصری که بشر را به عالم ملکوت وصل می‌کند، قرآن است و همه باید زیر چتر قرآن و ولایت قرار گیرند.

دولابی محور اتحاد ما را ولایت فقیه و ایمان به خدا دانست و گفت: کسی که عهده‌دار امور است به منزله نخ تسبیح به شمار می‌رود و اگر کسی به این محور لطمه وارد کند، دانه‌ها پراکنده می‌شوند. امروزه فضای مجازی به یک اسیب جدی برای تفرقه تبدیل شده؛ هیچ کسی غریبه‌ای را به خانه خود راه نمی‌دهد، اما بیگانگان از اقصی نقاط دنیا قلب توان جوانان را در فضای مجازی نشانه گرفتند.

وی با اشاره به این که سردار قاسم سلیمانی نمونه بارزی از فرد مومن با چارچوب‌های اخلاقی و ایمانی بود، تصریح کرد: شهادت این سردار بزرگ، محور اتحادی برای کشور ما که چهل سال درگیر کشمکش‌های دشمن است، شد.

انتهای پیام
captcha